Spring naar bijdragen

Nieuw op dit Forum! Bedrijfstempratuur JGC 5.9??


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Jeep Grand Cherokee 5.9. De auto rijd heerlijk en heb echt moeite om niet telkens het gas in te trappen:P Ook lekker rustig rijden is heerlijk in deze auto:)

Ik heb echter een paar problemen;

-Uitlaat demper is lek (iemand enige idee waar ze nieuw/gebruikt verkocht worden?)

-Rubber tussen achterklep en dak sluit niet goed dus heb met veel regen een beetje water in de kofferbak.

-De O ZO bekende Coolant Sensor Bad storing.

Opzich allemaal niet zo een probleem en makkelijk op te lossen.

Alleen zie ik wel dat de tempratuurmeter van de motor tussen de 100 en 110 graden zit wat ik wel een beetje raar vind. Ik heb me laten vertellen dat tussen de 90 en 95 graden goed moet wezen.

Hebben jullie enig idee wat er mis is? Moet ik de thermostaat vervangen? of koelt de motor gewoon niet goed? en wat is de maximale tempratuur die de motor kan hebben?

Alvast bedankt!

Foto's Volgen nog.

PS; Volgens mij zit ik op het juiste topic toch??:yes:

bewerkt door Wesza
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom, ik heb ook een 5.9lx 100 graden is redelijk normaal en bij warm weer er zelf wel iets boven vooral wanneer ook airco is ingeschakeld.

Uitlaat demper kan je wanneer je handig bent er zelf iets tussen knutselen de org. is 1 stuk vanaf catalysator tot achterpot en word niet meer geleverd voor de 5.9lx wel voor de 5.2 is iets dunnere pijp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke dank je wel, was al bang dat de motor niet goed koelde. Maar dat zal dan wel goed zitten. Wat de demper betreft ga ik dan wel op zoek naar een gebruikte ofzo. Had gehoord dat een 5.2 uitlaat weer een ander soundje geeft terwijl ik deze net zo lekker vond klinken. Of zit er weinig of geen verschil in?

Ook enig idee welk type brandstof ik beter kan gebruiken? euro 95 of 98? ik heb tot nu toe alleen nog maar 95 getankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon een demper kiezen van bijv. flowmaster of full boar de laatste heb ik eronder gezet, deze geeft een nog iets zwaardere brom maar irriteerd niet in de auto.

ful boar dempers word geleverd door catalina usa parts vraag naar hennie, en geef maar aan dat je hetzelfde nodig hebt dan ik dan kan het niet missen.

full boar is een goedkopere optie dan flowmaster maar zeer goed rijd er met mijn andere amerikaan ook mee.

Ik heb lpg g3, maar benzine dan doe ik er 98 in want dat word ook geadviseerd.

gr. Sandor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn demper laten vervangen bij Co Oskam, ik heb nu een delta flow 40 series. klinkt fantastisch en kon de 3"eind pijp blijven gebruiken.

De 5,2 heeft een 2'5"uitlaatsysteem en klinkt daardoor iets minder.

Groet Ghostrider

idd zo heb ik het ook demper vervangen en de 3"eindpijp is her gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een Flowmaster super 40 besteld bij Co Oskam. Alleen kon ik kiezen uit 2 soorten; de ene in 2,5 en de ander in 3 inch. Eerst had ik de 3 inch besteld omdat het eindstuk ook 3 inch is. Maar ik was net in de garage om te controlen hoe dik die stukken zijn waar de demper tussen moet en ik kwam vanaf de catalysator op 2,2 uit en richting de eindpijp op 2,5 inch. Dus maar weer gebeld met Co Oskam om de bestelling te wijzigen naar 2,5 inch. Heb ik er dan wel een originele uitlaat onder aangezien jullie zeggen dat de eindpijp 3 inch is? Als het goed is moet die demper aan beide zijden wel aansluiten op de stukken die ik nu heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee orgineel is de aansluiting (kat.zijde) 2.25" en de achterpijp 3" dus waarschijnlijk zit er al een 5.2 uitlaat onder.

Zit de achterpijp en de demper aan 1 stuk?(orgineel wel dus zal je moeten zagen, wanneer deze met klemmen zit dan is er al eens vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad de kant v.d kat.zijde is 2.2 (of 2.25 precies zoals jij zegt). volgens mij zitten de demper en achterpijp wel aan een stuk maar zeker weten doe ik het niet. De kant vanaf de kat naar de demper is wel met klemmen vast gezet. Maar is het nu een probleem om de nieuwe demper van aan beide zijde 2.5 inch te monteren aan een 2.25 en een 2.5 inch stuk? of moet dit voor een beetje monteur die kan lassen geen probleem zijn? anders had ik toch de 3 inch demper moeten bestellen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de achterpijp 3"is is het natuurlijk het makkelijkst om daar in iedergeval een 3"aansluiting te hebben dit kan ook met een verloop stuk evt.

Op 1 van deze manieren kan je het zelf en heb je niet eens een lasser nodig. alleent de klemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een Flowmaster super 44 onder mijn jeep gezet, alleen zag ik dat er bij het eind stuk een iets verbogen platte knik (bij de vering) zit. Hoort dit of is er al een keer mee gekloot?

Het geluid klinkt erg mooi dus wat dat betreft zit het wel goed ;). En mocht het niet horen kan het dan invloed hebben op de prestatie's of wat dan ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoi ik heb zelf een 5.9 en had het probleem ook. Probleem licht aan je sensor van de koelventilator. Deze heeft namelijk 2 trappen en als je temperatuur idd 100tot110 graden aangeeft is je eerste trap kapot. Nadeel is wel je kan niet alleen de sensor vervangen die zit vast in de fan kosten om hette maken zijn ongeveer alles bij elkaar 500euro. FF slikken ik weet het maar wel verstandig omdat anders vroeg of laat je blok kapot gaat. Zou zonde zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ik heb zelf een 5.9 en had het probleem ook. Probleem licht aan je sensor van de koelventilator. Deze heeft namelijk 2 trappen en als je temperatuur idd 100tot110 graden aangeeft is je eerste trap kapot. Nadeel is wel je kan niet alleen de sensor vervangen die zit vast in de fan kosten om hette maken zijn ongeveer alles bij elkaar 500euro. FF slikken ik weet het maar wel verstandig omdat anders vroeg of laat je blok kapot gaat. Zou zonde zijn.

De temperatuur wordt alleen zo hoog bij stadsverkeer als ik veel voor het stoplicht stil sta en niet door kan rijden (dus geen koeling v.d wind). Op de snelweg blijft de temperatuur precies op 100 graden staan (vaak zelfs nog iets er voor). de ventilator gaat aan als de motor rond de 105 graden wordt en daarna zakt de temperatuur weer naar even iets over de 100 graden.

Dus ik twijfel of er nu wel iets mis is. Hoe kan ik testen of die koelventilator echt stuk is? en kunnen misschien nog wat andere zaken een rol spelen zoals een radiateur die toch nog ergens verstopt zit? Ik denk niet dat het aan de thermostaat ligt want dan zal de motor gelijk veel te heet worden of de motor komt helemaal niet op temperatuur.

Wat is trouwens de maximum temperatuur wat het motorblok aan kan tot dat ie echt warmloopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is trouwens de maximum temperatuur wat het motorblok aan kan tot dat ie echt warmloopt?

Probleem ontstaat pas als de koelvloeistof gaat koken. Damp geleidt de warmte veel slechter dan vloeistof, waardoor er in je motor hotspots ontstaan, meestal bij de clilinderkop, en de boel kapot gaat. Vloeistof is dan 'gewoon' op kooktemperatuur en je thermometer zal niet veel meer aangeven dan dat.

Kooktemperatuur kan een behoorlijk aantal graden boven de 100 liggen omdat het systeem onder druk staat.

Ik zou me als eerste afvragen of 100° op de meter wel echt 100 is.

Wat gebeurt er als je, wanneer de thermometer 100° aangeeft, de kachel op maximaal warm en maximaal blazen zet. Zakt de temperatuur of blijft-ie gelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem ontstaat pas als de koelvloeistof gaat koken. Damp geleidt de warmte veel slechter dan vloeistof, waardoor er in je motor hotspots ontstaan, meestal bij de clilinderkop, en de boel kapot gaat. Vloeistof is dan 'gewoon' op kooktemperatuur en je thermometer zal niet veel meer aangeven dan dat.

Kooktemperatuur kan een behoorlijk aantal graden boven de 100 liggen omdat het systeem onder druk staat.

Ik zou me als eerste afvragen of 100° op de meter wel echt 100 is.

Wat gebeurt er als je, wanneer de thermometer 100° aangeeft, de kachel op maximaal warm en maximaal blazen zet. Zakt de temperatuur of blijft-ie gelijk?

Ik heb een tijdje terug mijn hele koelsysteem gereinigd met 'koelsysteemreiniger' en had toen de auto ongeveer 3 kwartier laten draaien om het systeem te reinigen. Toen had ik ook mijn kachel volop aanstaan en ging de motor telkens naar de 105 graden of misschien nog iets meer en dan ging de koelventilator aan en zakte te temperatuurmeter weer naar net even over de 100 graden. Daarna ging de meter weer richting de 105 (misschien iets meer) graden en ging de ventilator weer aan, zo ging het alsmaar door. Wel was het toen nog vrij warm weer en stond het zonnetje ook op de auto dus is het denk ik wel normaal dat ie iets warmer wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ik heb zelf een 5.9 en had het probleem ook. Probleem licht aan je sensor van de koelventilator. Deze heeft namelijk 2 trappen en als je temperatuur idd 100tot110 graden aangeeft is je eerste trap kapot. Nadeel is wel je kan niet alleen de sensor vervangen die zit vast in de fan kosten om hette maken zijn ongeveer alles bij elkaar 500euro. FF slikken ik weet het maar wel verstandig omdat anders vroeg of laat je blok kapot gaat. Zou zonde zijn.

Vandaag bij Maasback 4 4 geweest en het klopt inderdaad wat jij zegt. De eerste trap van de fan slaat niet meer aan, en dus daarom wordt de motor zo heet. Heb jij er gewoon zelf een nieuwe koelventilator ingezet of laten doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de mijne laten vervangen bij JPservice in Zon. Rick is echt een een top monteur wat Jeep betreft. Laat ook gelijk mocht je hem gaan vervangen het systeem schoon maken je kan het makkelijk zien wanneer dit nodig is aan het expansie vat die is dan smerig aan de binnenkant. Let er ook op dat men er rode koelvloeistof in doet en niet de groene de rode kan namelijk hogere temperaturen aan. Oh ja en je kan de censor gewoon door meten.

Grtzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de mijne laten vervangen bij JPservice in Zon. Rick is echt een een top monteur wat Jeep betreft. Laat ook gelijk mocht je hem gaan vervangen het systeem schoon maken je kan het makkelijk zien wanneer dit nodig is aan het expansie vat die is dan smerig aan de binnenkant. Let er ook op dat men er rode koelvloeistof in doet en niet de groene de rode kan namelijk hogere temperaturen aan. Oh ja en je kan de censor gewoon door meten

Het koelsysteem heb ik zelf al gereinigd. In het expansie vat zat inderdaad een hoop vuil. Ook de roze/rode koelvloeistof gebruik ik. Alleen loopt toch de temperatuur op tot tegen de 105 graden als ik niet constant rij en dus geen koeling van de rijwind krijg. Als ik wel gewoon rij blijft de temperatuur iets onder de 100 graden.

Was bij jouw echt het probleem opgelost toen de eerste trap van de koelventilator het weer deed? En wat was uiteindelijk de oplossing? een nieuwe motor voor de fin?, sensoren voor de temperatuur? of gewoon 1 van de 2 relais die naast de accu vlak bij het zijspatbord gemonteerd zitten vervangen? En welke temperatuur geeft jouw meter nu aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gewoon de motor van de fan laten vervangen aangezien je niet apart de eerste trap kunt vervangen. Bij mij blijft de temperatuur gewoon constant rond de 90 graden. Ook afgelopen zomer met de hele warme dagen kwam hij niet boven de 95 graden. Mijn motor temperatuur blijft nu ook gewoon op 90 max 95 als ik heel lang stil sta b.v. in de file. En ja dat was echt het probleem de mijne deed namelijk het zelfde als de jouwe en dat klopt precies want bij ongeveer 105graden springt de tweede trap van de fan aan. Deed die van mij ook de eerste trap hoort aan te slaan bij 90á95 graden en de tweede bij ongeveer 105graden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gewoon de motor van de fan laten vervangen aangezien je niet apart de eerste trap kunt vervangen. Bij mij blijft de temperatuur gewoon constant rond de 90 graden. Ook afgelopen zomer met de hele warme dagen kwam hij niet boven de 95 graden. Mijn motor temperatuur blijft nu ook gewoon op 90 max 95 als ik heel lang stil sta b.v. in de file. En ja dat was echt het probleem de mijne deed namelijk het zelfde als de jouwe en dat klopt precies want bij ongeveer 105graden springt de tweede trap van de fan aan. Deed die van mij ook de eerste trap hoort aan te slaan bij 90á95 graden en de tweede bij ongeveer 105graden.

Er kunnen meerdere dingen stuk zijn; de motor van de ventilator zelf, een van de twee sensoren, of misschien een van de twee relais. Waar kan ik het beste eerst zoeken? Doormeet apparatuur heb ik namelijk niet. Wat ik dus niet begrijp is dat de eerste trap van de motor stuk is maar de tweede doet het wel. Maar als het maar een motor is voor de ventilator dan zou de tweede trap het ook niet moeten doen lijkt mij? Dus kan een sensor of relais dan niet eerder de oorzaak zijn? En er stond hier in dit topic ook dat er bij iemand een sensor stuk was maar dat ie ook gelijk zijn ventilator moest vervangen, hoezo dat?

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag de koelventilator vervangen en de temperatuur komt met de airco volop aan, stationair draaiend (ongeveer 15 minuten), en van te voren warm gereden niet boven de de 100 graden maar er iets voor. Denk dus dat het opgelost is. Alleen is het nu ook wat kouder vergeleken met een paar weken terug dus is het wat lastiger te beoordelen. In ieder geval bedankt voor de reacties en van de zomer maar weer kijken of ie dan niet te heet wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de koelventilator vervangen en de temperatuur komt met de airco volop aan, stationair draaiend (ongeveer 15 minuten), en van te voren warm gereden niet boven de de 100 graden maar er iets voor. Denk dus dat het opgelost is. Alleen is het nu ook wat kouder vergeleken met een paar weken terug dus is het wat lastiger te beoordelen. In ieder geval bedankt voor de reacties en van de zomer maar weer kijken of ie dan niet te heet wordt!

De Zj staat er overigens wel om bekend dat het een "warme" auto is, 105 graden is niet echt een probleem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

De koelventilator heb ik vorig jaar November vervangen. maar omdat het toen al wat kouder was wist ik niet zeker of de nieuwe koelventilator het verschil maakte, dus kon ik nog niet vaststellen of het aan de koelventilator lag.

Maar het probleem is wel opgelost want na al die mooie dagen die we nu achter de rug hebben gehad heeft de temperatuur meter niet meer als 100 graden aangegeven.

Kan dus afgesloten worden dit topic, bedankt allemaal.

Groet

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...