Spring naar bijdragen

Stotteren bij lage snelheid


Bastafari
 Share

Recommended Posts

Aloha,

mijn XJ stottert en stoot bij lage snelheid, ongeveer zoals iksjee in een andere discussie beschreef:

Met een grand cherokee heb ook ooit zoiets gehad bij een beplaalde constante lage snelheid stotteren, en afslaan tijdens stapvoets rijden of bijna stilstaan, bleek toch de stappenmotor te zijn [ koolaanslag na lange rit]heb toen een nieuwe gemonteerd probleem was meteen verholpen.

echter, ik heb ook een LPG-installatie, wanneer ik op gas rij doet hij het niet, óók niet op benzine met hogere snelheid.

Eerst dacht ik dat het te maken had met een rot slangetje van luchtfilter naar motor, na vervanging leek het goed te zijn, maar het probleem is er nog steeds. Dat is ook nog zoiets, het wil ook nog wel eens probleemloos gaan:huh:

Ik zou het liefst constant op gas rijden, maar dat is hier in Estland niet altijd mogelijk (tankpunten/sluitingstijden).

Werkt zo´n stappenmotor dan alleen voor benzine, of heb ik te maken met een ander euvel?

Bastafari.

bewerkt door Bastafari
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Yeehaa, Jeepforum is er weer!!!

en ik maar denken dat het de Russen waren die Estland weer hadden ingelijfd :)

Dus vanwege afwezigheid snap ik dat mijn vraag enigszins op de achergrond is geraakt, het zij iedereen van ganser harte vergeven, maar dan toch graag nu weer onder den aandacht.:)

"mijn XJ stottert en stoot bij lage snelheid, ongeveer zoals iksjee in een andere discussie beschreef:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iksjee viewpost.gif

Met een grand cherokee heb ook ooit zoiets gehad bij een beplaalde constante lage snelheid stotteren, en afslaan tijdens stapvoets rijden of bijna stilstaan, bleek toch de stappenmotor te zijn [ koolaanslag na lange rit]heb toen een nieuwe gemonteerd probleem was meteen verholpen.

Echter, ik heb ook een LPG-installatie, wanneer ik op gas rij doet hij het niet, óók niet op benzine met hogere snelheid.

Eerst dacht ik dat het te maken had met een rot slangetje van luchtfilter naar motor, na vervanging leek het goed te zijn, maar het probleem is er nog steeds. Dat is ook nog zoiets, het wil ook nog wel eens probleemloos gaan:huh:

Ik zou het liefst constant op gas rijden, maar dat is hier in Estland niet altijd mogelijk (tankpunten/sluitingstijden).

Werkt zo´n stappenmotor dan alleen voor benzine, of heb ik te maken met een ander euvel?"

Zou een nieuwe benzinefilter mijn probleem oplossen, of moet ik het serieuzer aanpakken?

Ook kwam ik eronlangs achter dat het octaangehalte hier lager ligt dan in Nederland, maw, 95 in Nederland heeft meer octaan dan 95 alhier. Dat kan voor nieuwere auto's al rap problemen geven, maar mijn www-zoektocht stelde mij enigszins gerust. Enigszins, want ik heb wel zo'n 6 a 7 tankbeurten die sovjet-troep in mijn beloved Jeepje getankt. Naar mijn gevoel ratelt het een weinig meer dan voorheen, maar das subjectief.

En het "stotter en stootprobleem" is er nog steeds, ook al doe ik er nu slechts nog de allerlekkerste 98 in...

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie!

Zal ik eens doen, maar het helpt als iemand mij kan helpen aan de locatie van die "stappenmotor". Ik ben er al achter dat het in het Engels een stepper motor is, of IAC (idle air controller), maar mijn Haynes vermeld geen van beide ;)

Die stappenmotor zit op je gasklephuis of te wel throttlebody. Dat is dat aluminium huisje tussen luchtslang en je airintake manifold.

In deze behuizing zit je gasklep die met de gaskabel wordt opengetrokken als je gasgeeft.

De stand van de gasklep wordt door een TPS (Throttle Position Sensor) doorgegeven aan de computer. Die TPS is een zwart plastic blokje aan de achterkant van de Throttle Body.

Deze kan ook nogal eens een boosdoener zijn.

Aan de zijkant van de Throttle Body zit een soort van cilindrische uitstulping. Dat is het stappenmotor huisje oftewel IAC housing. Hier zit via de achterzijde de stappenmotor met 2 torx boutjes vastgebout.

Haal hem er voorzichtig uit en maak voorzichtig schoon. Niet aan het paddenstoeltje draaien of trekken.

Maak ook het huisje vanbinnen schoon.

Als alles flink vies is kan je overwegen de hele throttle body eraf te halen en alles goed schoon te boenen. Let wel op; misschien heb je dan een nieuwe Throttle Body pakking nodig.

Foto-CAWKDAD7-D.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie Eucalypta!

Een heldere uitleg, die ik vervolgens heb uitgevoerd. Toen ik wat hulp kreeg van m´n schoonpa bleek echter dat het rubberen sluitringetje verdwenen was:frusty: ;)

Ik heb zelfs het gras gestofzuigd en de zak opengesneden :D maar tevergeefs.

Gelukkig beschikt de beste man over een soort McGyver arsenaal, en kwam met een A5 formaat benzine en dieselbestendig rubber van precies de juiste dikte. Daar een perfect ringetje van gesneden, en na een beetje hier en daar bijknippen paste dat precies!

Echter, tijdens de testrit bleek het euvel nog immer aanwezig :yes:

Zou het dan toch de benzinefilter kunnen zijn?

Nogmaals, bij LPG géén probleem, slechts bij benzine...

Btw, het was geen overbodige luxe hoor, de stappenmotor schoonmaken, 16 jaar aangekoekte koolturfaanslagtroep er af gekrabt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb je verhaal nog eens doorgelezen en daaruit blijkt eigenlijk dat het niet je stappenmotor kan zijn ;)

Je hebt het probleem alleen als je op benzine rijdt. Die stappenmotor werkt ook als je op gas rijdt.

Kan je brandstofdruk zijn; vervuild brandstoffilter, geknikte leiding, slechte brandstofpomp. Dit kan je controleren door de brandstofdruk te controleren.

Je zou een te lage druk ook merken als je het gas helemaal intrapt (WOT). Het lijkt dan alsof je de motor smoort. Als je het gas dan iets loslaat dan lijkt het alsof de wagen weer vooruit wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga ik gelijk doen!

Nadat mijn koppelingsplaat is vervangen:)

Tot die tijd heeft gas vol intrappen niet zoveel zin. Ik heb er nu in anderhalve maand tijd (sinds ik hem dus heb) bijna 4000km mee gereden, en weet nu precies hoe ik met die rotte koppelingsplaat moet omgaan, ff planken zit er niet in:D

Maar vandaag toevallig bij d´n lokale "amerikaanse auto boer" langsgegaan om een clutch kit te bestellen, waarschijnlijk dat ik volgende week voor het eerst de kracht van mijn bescheiden 2.5je kan gaan ontdekken!

Is toch best wel knarsetanden, constant op gravel rijden, en niet eens een beetje kunnen driften:(

Dus dan ga ik de test doen.

Misschien wel handig om zowiezo de brandstoffilter te vernieuwen?

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zover ik kan zien, redelijk oppervlakkig dan, was het onderhoud best oké. Aardig wat nieuwe onderdelen onder de motorkap, met bijbehorende facturen, en weinig roest. Bougies en kabels zijn vrijwel nieuw, verdelerkap niet gecheckt, maar lijkt me dan ook. Blijft van de simpele vervangdingen maar ééntje over; brandstoffilter idd.

Gaan we doen, wordt vervolgd <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Zover ik kan zien, redelijk oppervlakkig dan, was het onderhoud best ok�. Aardig wat nieuwe onderdelen onder de motorkap, met bijbehorende facturen, en weinig roest. Bougies en kabels zijn vrijwel nieuw, verdelerkap niet gecheckt, maar lijkt me dan ook. Blijft van de simpele vervangdingen maar ��ntje over; brandstoffilter idd.

Gaan we doen, wordt vervolgd wink.gif

Beste Bastifari,

Mijn XJ 2.5 Sport 1999 heeft detzelfde herkenbare problemen.

Aangezien jouw topic een half jaartje oud is ben ik toch best wel benieuwd hoe je het stotteren hebt opgelost.

Ben benieuwd.

Groet,

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bastifari,

Mijn XJ 2.5 Sport 1999 heeft detzelfde herkenbare problemen.

Aangezien jouw topic een half jaartje oud is ben ik toch best wel benieuwd hoe je het stotteren hebt opgelost.

Ben benieuwd.

Groet,

Leo

Hoi Leo,

Tis nog niet opgelost, ik weet bijna zeker dat het te maken heeft met lampda sensor. Als ik de computer uitlees dan krijg ik 2 meldinggen die te maken hebben met dat ding.

Zie dit topic

Echter, ik ben nu in het proces van rijden met injector cleaner in mijn benzine. Eerste tank leeggereden ermee en ik merk een licht verschil. Als ik `m start blijft hij langer stationair draaien zonder dat ie gaat stotteren. Als ik dan een stukje rij, dan doet ie wel weer raar, maar of het nu wel of niet de oplossing is, het kan nooit kwaad om een paar keer dat spul door je motor te laten gaan. En ik dacht ik probeer dat eerst voordat ik die sensor ga vervangen.

Maar ik vrees toch dat ik eraan moet. Dan ga ik wel eerst een universele proberen. Die kan ik hier al halen voor ong. €35, terwijl de orginele al gauw naar de €100 gaan.

Kijk eerst ff naar je computer, die lees je ZO uit.

Laat ajb weten hoe het afloopt.

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bastari,

Vandaag 22/2 is de lambda-sensor voor de kat vervangen. En ............... opgelost het probleem.

Wat hierin vreemd is dat bij uitlezing de storing verwees naar le lambda. Daarna de lambda-sensor achter de kat vervangen.

Na vervanging geen uitlezing van enige storing. De Jeep bleeft slecht lopen.

Door het hoge benzineverbruik en het aanhoudende stotteren dacht ik dat de oorzaak ergens anders gezocht moest worden.

Wel bekend is dat bij een storing van de lambda-sensoren het bezineverbruik (uit veiligheid voor de motor) hoog is.

Jeep loopt weer als een speer, veel schonere verbranding en (hoop ik) minder aan de slang.

Het geheel geeft me gelijk weer moed om een aantal versleten onderdelen (hang en sluitwerk) te vervangen.

Indien bij jou tevens het bezineverbruik hoog is lijkt mij het vervangen van de lambda-sensoren geen verkeerd plan.

Wie weet!

Succes verder met de oplossing!

Groet,

Leo

bewerkt door Leo_57
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bastari,

Vandaag 22/2 is de lambda-sensor voor de kat vervangen. En ............... opgelost het probleem.

Wat hierin vreemd is dat bij uitlezing de storing verwees naar le lambda. Daarna de lambda-sensor achter de kat vervangen.

Na vervanging geen uitlezing van enige storing. De Jeep bleeft slecht lopen.

Door het hoge benzineverbruik en het aanhoudende stotteren dacht ik dat de oorzaak ergens anders gezocht moest worden.

Wel bekend is dat bij een storing van de lambda-sensoren het bezineverbruik (uit veiligheid voor de motor) hoog is.

Jeep loopt weer als een speer, veel schonere verbranding en (hoop ik) minder aan de slang.

Het geheel geeft me gelijk weer moed om een aantal versleten onderdelen (hang en sluitwerk) te vervangen.

Indien bij jou tevens het bezineverbruik hoog is lijkt mij het vervangen van de lambda-sensoren geen verkeerd plan.

Wie weet!

Succes verder met de oplossing!

Groet,

Leo

Nou, mooi, gefeliciteerd!

Zover ik weet heb ik maar één lampda sensor in mijn 1994 2.5 XJ, maar ik hoor het graag als iemand die dit leest daar anders over denkt.

Ik sta op het punt om deze te bestellen, maar ik zou wel graag willen weten waar jij die van jou hebt gehaald, en natuuuuurlijk hoeveel dat kostte :)

Groeten,

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bastifari,

Er zit vijf jaren verschil tussen onze XJ's.

Volgens mij heeft een 94'er inderdaad geen sensor voor de kat.

Wel een achter de kat, kijk maar ons op dez site volgens onderstaande link:

http://www.jeep4x4center.com/sensors/cherokee-xj-sj-mj.htm

Bij een XJ '94.

Misschien dat iemand ander op het forum er meer over kan vertellen.

Succes!

Groet,

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bastifari,

Er zit vijf jaren verschil tussen onze XJ's.

Volgens mij heeft een 94'er inderdaad geen sensor voor de kat.

Wel een achter de kat, kijk maar ons op dez site volgens onderstaande link:

http://www.jeep4x4center.com/sensors/cherokee-xj-sj-mj.htm

Bij een XJ '94.

Misschien dat iemand ander op het forum er meer over kan vertellen.

Succes!

Groet,

Leo

Hoi Leo,

Ik kan het helemaal mis hebben maar als dat "After Catalytic Converter" simpelweg betekend dat de sensor achter de katalisator zit, dus niet ver van de uitlaat, dan heb ik die niet. Bij mijn XJ zit ie gelijk achter de motor.

Ik heb wel vaker dat before of after gezien, ik weet niet wat ik daar mee aan moet. Ik vind het dan ook weer vreemd dat er schijnbaar ook 2.5 XJ's zijn die er meer hebben, want als je "After Catalytic Converter" hebt, lijkt het me logisch dat er ook "Before Catalytic Converter" is.

Ik hoop dat iemand wat licht op de zaak kan schijnen, ik tast nl. een beetje in het duister nu.

Bastafari

post-5082-0-24010800-1298509204_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bastifari,

Ik heb net even gesurft naar onderdelen van een XJ 1994.

Zoals ik begrijp heeft jouw XJ inderdad maar één sensor, n.l. voor de kat.

Op onderstaande link zie je enkel een voorsensor te koop.

Ik neem aan dat de achtersensor op de XJ 1994 niet bestaat.

http://www.parts.com...&model=Cherokee

Met zoekwoord "sensor"

Let wel, ga niet helemaal van mij opaan. het is maar een tip. Ik begin me er nu pas een beetje in te verdiepen.

Misschien dat je een topic "lambda sensoren" kan starten; wordt, lijkt mij, eerder gelezen en beantwoord wordt door het forum.

Er zal best wel iemand zijn van het forum die er goed verstand van heeft en uitleg kan geven over sensoren van verschillende XJ motoren.

Succes!

Groet,

Leo

bewerkt door Leo_57
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bastifari,

Het verhaal "lambda sensoren XJ" kan ik niet loslaten.

De volgende wijsheid is van een Amerikaanse XJ 1996 bezitter:

"California emissions models are equipped with four oxygen sensors. 1993 through 1995 models are equipped with a single pre-converter oxygen sensor. 1996 through 1998 models are equipped with one pre-converter oxygen sensor and one post-converter oxygen sensor which is located in the back end of the catalytic converter".

Groet,

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mijn 87 er, net gister verkocht overigens had ik dat probleem van afslaan ook. Hier was de verdelerkap, in combinatie met de sensor daaronder naar de ontsteking, de boosdoener.

Stekker schoonmaken, rotor en verdeelkap van binnen schoonmaken en ook de sensor gaf al gelijk een beter starten, goed stationair lopen en geen afslaan meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bastifari,

Het verhaal "lambda sensoren XJ" kan ik niet loslaten.

De volgende wijsheid is van een Amerikaanse XJ 1996 bezitter:

"California emissions models are equipped with four oxygen sensors. 1993 through 1995 models are equipped with a single pre-converter oxygen sensor. 1996 through 1998 models are equipped with one pre-converter oxygen sensor and one post-converter oxygen sensor which is located in the back end of the catalytic converter".

Groet,

Leo

Hi Leo,

Dank je voor de bevestiging! Blijft wel raar dat je er een gevonden had "After Catalytic Converter" :rolleyes:

Ik had ook al mijn uitgebreide parts catalog en manual pdfs geraadpleegd, maar toch echt één inderdaad. Misschien dat sommige amerikaane staten of andere landen bepaalde eisen stellen aan uitstoot in deze vorm.

Nu, eentje dus, ik heb deze op het oog, van Gero Holding aus Deutschlandt. Misschien dat iemand er op of aanmerkingen op heeft, dan lees ik dat graag.

@XLLaredo87, zeker de moeite waard alles ff schrobben, echter, hij slaat pas af als ik de sleutel uit het contact trek, niet uit zichzelf iig :)

Bastafari

bewerkt door Bastafari
Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mijn 87 er, net gister verkocht overigens had ik dat probleem van afslaan ook. Hier was de verdelerkap, in combinatie met de sensor daaronder naar de ontsteking, de boosdoener.

Stekker schoonmaken, rotor en verdeelkap van binnen schoonmaken en ook de sensor gaf al gelijk een beter starten, goed stationair lopen en geen afslaan meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...