Spring naar bijdragen

patrol gr assen onder yj


Driver
 Share

Recommended Posts

heb al wat pm's verstuurd naar : gunthercherokee heb wel interesse in zijn assen maar wil toch wel een beetje weten wat der allemaal bij komt kijken.. moet zowizo aan een andere tussenbak.. dana 300 vertelde hij mij,

zit op zo'n tussenbak standaard al een sye echter of zit je ook weer met een schuifstuk? en het aandrijfas naar voren en naar achter is dat te doen met de standaard assen of moeten die ook sterker worden en of verlengd worden?

ook mijn uitlaat loopt rechts langs mijn tussenbak.. deze moet ook omgelecht worden...

ik zag op de plaatjes van dana 300 dat der 2 pookjes aan zitten.. neem aan voor de inschakeling van de 4wd. waar komen deze ongeveer uit als de tussenbak der onderhangt? tussen de stoelen ter hoogte van de gordelbevestigingen denk ik?

de steek van de patrol assen is anders dan die van de jeep? moet ook aan andere velgen? of past deze gewoon?

hoe zit de km aangesloten op een dana 300? elektrich of mechanisch?

verder nog dingentjes die der waarschijnlijk bij komen kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor verhoging heb je nu onder je YJ zitten?

De assen van Gunther zijn SPOA assen. Dus stel je hebt nu een 2.5 inch verhoging dan zou je in combinatie met de SPOA assen naar een 2.5 + 5 = 7.5 inch verhoging gaan minimaal. Dus mocht je huidige verhoging nog hoger zijn dan ga je al gauw naar behoorlijk hoge waardes toe wat weer van invloed kan zijn op de hoeken van je aandrijfassen. Dus wie weet is het dan weer verstandig om standaard bladveren te gaan plaatsen.

Ook zijn de patrol assen een stuk breder als je huidige YJ assen. Je gaat al gauw richting de 2 meter of meer aan breedte toe met banden erop.

De dana 300 heeft een vaste yoke. Ook zal je een adapter moeten kopen om de dana 300 passend te maken voor je huidige versnellingsbak. De aandrijfassen hoef je niet perse te verstevigen. Ik heb geen idee hoe je uitkomt qua lengte. De kans is aanwezig dat ze aangepast moeten worden ivm de lengte.

Je moet zeker andere velgen kopen. De huidge velgen passen niet. De km teller is mechanisch op een dana 300

Met wat voor overbrenging in je assen rij je nu?

De patrol assen zijn geleverd met diverse overbrengingen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn overbrenging is nu 3.73 ofzo.. en zijn der veel verschillende adapters? en zijn dat sooit dingen erg prijzig.. heb juist 2 maanden terug een nieuw 4,5 inch veren set gekocht... maar kan de steunen eventueel wel weer onder de as lassen.

of zou het voor mij makkelijker zijn om der een paar d44 asjes onder te zetten?

bewerkt door Driver
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aankoop patrol assen , dana 300 , adapter tussenbak, aanpassen aandrijfassen misschien, andere fenders ivm breedte misschien , velgen , uitlaatsysteem en bladveren gaat ook al gauw naar de duizenden euro's toe.

Wel zijn de patrol assen absoluut sterker als de dana 44 assen.

Achter is de goedkoopste oplossing een ford 8.8 plaatsen. Deze heeft ook schijven , net zo breed als de dana 35 die je nu hebt , 3.73 of 4.10 erin en trac lock achter. Beetje zoeken op sloperijen en je koopt hem voor tussen de 350 en 500 euro. Deze as is ook sterker als de dana 44 achteras.

De vooras is wat lastiger maar daar kan ik wel mee helpen met een dana 44 vooras met het diffhuis aan de juiste kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus de overbrenging van de ford 8.8as is wel het zelfde te krijgen met een dana 44 vooras.. velgen passen wel op een ford as dan?

zal der nog wel even bij vermelden waarom ik andere assen wil.

ik rijd met 35ers in een standaard d35 as met ls achter. en een d30 vooras. de meeste durven zo al niet te rijden omdat het eigenlijk te zwak is.. zelf heb ik nooit geen problemen gahad maar al zeg ik het zelf ben altijd zuinig op mijn spullen. nu is echter de LS van het achteras versleten en werkt dus alleen nog bij een heel hoog toerental. nu kan ik wel een nieuwe ls der in gooien maar dan kost het mijn ook zo'n 400 tot 600 euro. en dan rijd ik nog steeds met een riskante combinatie..

toch heb ik de tussenbak 3 maanden geleden vervangen door 1 met een sye der op. heb ook toen de km teller elektrisch gemaakt want zo was de aansluiting op de tussenbak. echter heb ik weinig zin om nu weer alles om te gooien en het weer mechanisch maken. al al die ander aanpassingen is ook een hoop geld en tijd.

dus opzoek naar een betaalbare goeie oplossing.

bewerkt door Driver
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus de overbrenging van de ford 8.8as is wel het zelfde te krijgen met een dana 44 vooras.. velgen passen wel op een ford as dan?

De ford 8.8 heeft dezelfde steekmaat als de dana 35 achteras van je wrangler.

Alleen een dana 44 vooras vinden met dezelfde steekmaat is wat lastiger. De meesten zijn namelijk 6 gaats.

Op mijn huidige jeep heb ik een 6 gaats dana 44 vooras en een 5 gaats ford 8.8 achteras. De steekassen van de ford 8.8 achteras worden nu omgebouwd naar 6 gaats. Zodat voor en achter hetzelfde worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aankoop patrolassen 600€ met schijven en sper en juiste verhouding,

aankoop dana 300 350€, velgen krijgt hij mee van mij

9 kansen op tien past de dana 300 op de jeep automaat, wist jos reuling mij te vertellen en anders moet je een adapter plaatsen ongeveer 250€, aanpassen kardanassen ongeveer 100 €, pakweg voor ruim gerekend 1500€ heb je wel berig sterke assen en super remmen, geen zorgen meer (ohja uitlaat loopt er mooi langs hoor)

@ driver, je ziet maar volgens mij de beste goedkoopste opmlossing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus op zoek naar een ford 8,8 as dan maar. hebben deze standaard schijven?

Vanaf 1996 en jonger in de explorer hebben ze schijven achter, 3.73 of 4.10 en een trac lock. Prijs van een dergelijke achteras ligt met beetje zoeken rond de 350 euro.

Ik wil wel zeggen dat de patrol assen bijna onbreekbaar zijn en zeker een goede en aantrekkelijke oplossing zijn voor het aanpassen van je jeep. De patrol assen zijn goedkoper als een dana 44 vooras en ford 8.8 achteras.

Je moet je alleen afvragen of je als je dagelijks met je jeep rijdt blij bent met een 4.65 overbrenging in je assen. Je gaat redelijk wat meer toeren draaien als nu met je 3.73 overbrenging maar rij je niet dagelijks met de jeep en juist veel offroad dan zal je weer blij zijn met de 4.65 overbrenging erin.

Hier een link voor een gear calculator. Dan kan je uitrekenen hoeveel toeren je straks eventueel ga maken als je de overbrenging in je assen verandert.

http://www.rocky-road.com/calculator.html

100 km per uur / 35 inch banden / 3.73 gears = +/- 2150 toeren

100 km per uur / 35 inch banden / 4.65 gears = +/- 2680 toeren

Met een overdrive in je automaat wordt dit natuurlijk minder maar heb geen idee wat voor bak je nu hebt vandaar dat ik uitgegaan ben van een eindratio van 1 in je automaten/handbak.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo ver ik weet zit der ook al een vertraging in de automaatbak... zit nu al rond de 3000 touren bij 100 kmph.

ook rijd ik niet echt op de weg met deze jeep. het vervoer van en naar terrein is meestal op aanhanger.

bij allebij de assen zit en nadeel. bij de een moet ik nog een tussenbak zien te vinden en bij de ander de juiste assen... heel veel van het spul word hiet niet aangeboden op het forum... dus je moet echt iemand hebben die wat anders gaat doen met zijn jeep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op marktplaats staat een dana 300 te koop bij een bedrijf uit Nigtevecht wat geen tijdverspillers zoekt :bye1:

Je schrijft dat je nu al 3000 toeren maakt bij 100 km per uur. Dan heb ik sterk het vermoeden dat jij geen 3.73 erin hebt zitten.

Heb jij nog je standaard tussenbak van een yj eronder zitten? en wat voor maat banden heb jij onder je yj zitten.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, misschien bedoeld je een tera low Met lage overbrenging?

De tera low is alleen bruikbaar bij de 4 low range. In de standen 2 wd high en 4 wd high heeft het geen invloed.

Alleen die 3000 toeren bij 100 km per uur met een 3.73 erin kan ik niet direct verklaren. Dat is heel hoog.

Ik haalde met een 4.88 / NP231 / handbak / 34 inch banden 2890 toeren bij 100 km per uur.

Als jij nu 3000 toeren draait bij 100 km per uur dan maak je straks met de 4.65 R&P rond de 3500 toeren bij 100 km per uur.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...