wrangler87 Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 Even een technisch vraagje... Als ik met draaiende motor mijn koppeling intrap en de motor toeren laat maken komt een een vreemd geluid uit de drukgroep/versnellingsbak. Het klinkt als een harde lange uitspraak van de letter G. Dus geen tandenpoetsgeluid, maar meer iets "slepends" Als de koppeling gekoppeld is hoor ik niets. Het maffe is dat het geluid ook komt als ik stationair draai, de wagen ontkoppeld laat rollen en vervolgens rem. Er zit blijkbaar iets los wat door de remkracht naar voren schuift en ergens tegenaan komt. Ook als ik dus toeren maak wordt het onderdeel "meegenomen". Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ook ben ik op zoek naar een garage/Jeep wrangler specialist die dit voor me zou kunnen verhelpen. Weet iemand toevallig ook of het mogelijk is om een manuele versnellingsbak te verwisselen voor een automaatbak? Het gaat om een 87'er Wrangler met een 4.2 ltr. blok Groetjes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willem Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 dat is duidelijk je druklager dat is een lager wat op het diafragma drukt om te ontkoppelen ik denk dat als je remt je drukgroep of de koppelings plaat tegen je druklager schuift vandaar het geluid als je remt uit welke buurt kom je ivm de garage groeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler87 Geplaatst January 14, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 Hallo Willem, Zat zelf inderdaad ook al aan het druklager te denken. Aan de andere kant kan het bij een 4x4 zo maar iets anders zijn. Ik woon in amsterdam, maar als er een goede betrouwbare garage elders in het land is vind ik het echt geen probleem om hem daar te brengen. Ik bracht voorheen mijn 90'er Cherokee naar Jeep/Chrysler purmerend maar volgens mij brengen ze daar al het terrein op rijden in rekening. Voelde me ook al een kleine jongen tussen al die grote gloednieuwe dure Grand Cherokee's. Ik zoek eigenlijk een garage van een of andere wrangler-idolaat die van z'n hobby z'n werk heeft gemaakt. Volgens mij heeft de versnellingsbak zelf ook wat aandacht nodig. Hij schakelt hakkerig naar z'n twee. Weet niet of de bak nu gelijk toe is aan revisie. Als dit alles nu een enorme dure reparatie gaat worden overweeg ik het om een automaatbak te laten plaatsen. Had ik ook in die Cherokee en dat vond ik een verademing. Weet jij of dit uberhaubt mogelijk is? Groetjes, Elzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willem Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 dat weet ik niet of je er zo maar een automaat aan kan hangen vanmiddag well ergens een draadje erover gelezen op een us site ligt aan je tussen bak maar je kan naar off road utrecht gaan of naar maasbach in amersfoort beide doen alleen in wranglers en cj´s het schakelen zou ook een brakke drukgroep kunnen zijn vaak gaan de drukgroep en het druklager gelijk de pijp uit (ik ben in amsterdam geboren ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 Hoi Wrangler 87 Ja het is mogelijk om er een automaat in te hangen, alles vanaf het blok komt er dan nieuw op, dat sluit gewoon aan op de uitkomende as van het blok. Er zijn twee soorten automaten te krijgen, maar ik weet niet of ze allebei passen Kun je even navragen bij BNS te Tiel. En inderdaad een automaat rijdt 100 keer lekkerder dan een schakel en zeeeekker in deze tijd met om de 500 mtr. een rothonde. Veel succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willem Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 banaan heeft een hotline met b&s word het nog een keer droog dan kan ik m,n veren monteren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst January 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2004 vroege yj met 402 moter? smels like a Ba-10 bak? als het zo is zou ik geen geltuitgeven aan die aandrijflijn. ik heb met laten vertellen op jeepforum.com dat de ombouw naar automaat (van een 4.0 of latere4.2 ?) redelijk pijnloos verloopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler87 Geplaatst January 15, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2004 Okee, bedankt allemaal. Ga achter een automaatbak aan. Zal hem dan ook wel opnieuw voor keuring moeten aanbieden om hem als automaat op kenteken te krijgen vrees ik... Moet eerst voor een paar maanden naar het buitenland maar zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen als ik eraan begonnen ben. Groetjes en hou de gepoetste kant boven, Elzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bert "Lollyteam" Geplaatst January 15, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2004 Het inbouwen van een automaat heeft wel consequenties voor de rest van de aandrijflijn. Omdat die bak langer is, moet je cardanas achter ingekort en die van voor moet verlengd worden. Vervolgens is de hoek van de kruiskoppelingen achter te scherp, vooral als je verhoogd bent, wat weer extreme trillingen veroorzaakt, etc etc. Het kan wel eenvoudig, maar dan moet je eigenlijk een automaat met tussenbak en cardanassen nemen die uit een YJ komt en al, en die zijn schaars. Van een cherokee is veel makkelijker aan spullen te komen, aan de motor kant past het allemaal, maar dan kom je dus veel problemen tegen. Maar, niets is onmogelijk. Denk aan het vliegwiel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst January 15, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2004 je kan die 4.2 ook ruilen voor een jongere 2.5 (na 93) met MPI. het is niet zo'n mooi geluid, maar die 2.5 geeft meer pk an evenveel koppel. plus 2hands ax-05 en 21 tandse np231 tussenbakken zijn een heel stuk goedkoper.... maarja, het is wel geen 6 cyl natuurlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler87 Geplaatst January 16, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2004 Nee joh... 2.5 Da's niet echt. Hij moet wel gorgelen!! Ik ga er achteraan, navragen, uitpluizen etc. Bedankt voor de info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler87 Geplaatst January 16, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2004 Aan Bert.. aan iedereen eigenlijk Wat is "the tricky part" aan het vleigwiel dan? Aantal tandjes? Zijn die aandrijfassen hol (te slijpen en te lassen) of massief? Hij staat nog steeds op bladveren maar op banden met hoge wangen. Geeft dit ook al problemen met de kruiskoppelingen of komen deze problemen pas wanneer hij op van die hoge schroefveren staat. Als ik die assen eenmaal heb aangepast dan is de automaatbak als hij gaar is bij wijze van spreken sneller en goedkoper te verwisselen dan een set banden... Oja.. hoe zit het met de bediening. Zijn dat kabels vanaf de automaatpook? Kan ik die pook straks op een geimproviseerde middenconsole zetten. (of een middenconsole uit een Cherokee) Moet een stuurcolom helemaal aangepast worden voor een "achter het stuur" handle? Is er aan die stuurbedieningen te komen? Vind ik wel het mooist, het meest amerikaans in ieder geval. Hoor graag van jullie.. Groetjes, Elzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst January 16, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2004 Wat een hoop vragen, maar Mugzy heeft gelijk. De aandrijfassen zijn hol en goed te slijpen en te lassen. EN JONGENS ALS JE ECHT EEN GORGELEND GELUID WIL MOET JE TOCH ECHT EEN V-8 Dit in combinatie met zelfgemaakte dempers en WALLA. Succes met de verbouwing. PS je kunt hem ook verkopen en een automaat terugkopen. is maar een idtje Groetjes Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 16, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2004 Originally posted by wrangler87@Jan 16 2004, 18:42 Wat is "the tricky part" aan het vleigwiel dan? Aantal tandjes? Zijn die aandrijfassen hol (te slijpen en te lassen) of massief? Hij staat nog steeds op bladveren maar op banden met hoge wangen. Geeft dit ook al problemen met de kruiskoppelingen of komen deze problemen pas wanneer hij op van die hoge schroefveren staat. Oja.. hoe zit het met de bediening. Zijn dat kabels vanaf de automaatpook? Kan ik die pook straks op een geimproviseerde middenconsole zetten. (of een middenconsole uit een Cherokee) Moet een stuurcolom helemaal aangepast worden voor een "achter het stuur" handle? Is er aan die stuurbedieningen te komen? Een automaat heeft niet echt een vliegwiel, meer een soort montageplaat waar de koppelomvormer opgeschroeft zit. Die moet je dus overzetten. Wel er even op letten dat op dat vliegwiel c.q. flexplate ook de tandjes zitten die de CPS sensor aansturen. Dus een sensor pakken die bij dat vliegwiel hoort. of liever nog andersom De eindstukken van de aandrijfassen zijn in een holle buis geperst en vastgelast. Als je ze op de lasnaad losslijpt kun je daarna de buis gemakkelijk inkorten en verlengen. de grootte van de banden maakt wel iets uit, maar het belangrijkste is de hoek die de kruiskoppelingen maken, en die veranderd pas als je de vering of de carosserie verhoogt. Een automaat wordt bediend met een kabel, zoiets als een remkabel van een fiets maar dan wat degelijker. Pook kun je dus overal neerschroeven. De standaard stuurkolom van een YJ en van de eerdere modellen XJ komt van GM (General Motors) en is op andere auto's ook wel te vinden. er zijn ook jeep-exemplaren met stuurschakeling, maar die heb ik nog nooit gezien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.