simplyred Geplaatst July 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2010 Hallo, Mijn naam is Ed en ik ben sinds kort aangemeld op dit Forum Heb al vele topics gelezen, maar zit nu met een probleem. Ik heb sinds een paar weken een Wrangler YJ met een 4.2 l6 motor. De motor liep eerst perfect stationair ong. 700tpm, maar van de ene op de andere dag loopt hij ong. 500tpm en staat te horten en te stoten en staat dan soms ook af. Hij start wel goed. Na het starten probeert het systeem de motor wel aan de praat te houden. Ik hoor dan diverse dingen klikken en zie een stangetje heen en weer gaan die tegen het stangenstelsel van de gasklep drukt. Als ik gas geef stottert hij even en loopt dan in de hogere toeren wel goed. Ik heb de vacuumslangen al nagekeken, maar deze zijn volgens mij goed. Ik heb al op dit Forum gezocht maar kom er toch niet uit. Kan iemand mij misschien raad geven. Ed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst July 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2010 Ik zou als alles op het oog goed lijkt de carb. verdenken van slijtage. Hij kan dan valse lucht aantrekken en doet dat de ene keer meer dan de andere. Vermoedelijk heb je nog de originele carb. ? Overweeg eens een Weber en HEI ontsteking, baat het niet dan schaad het niet want je motor zal mooier lopen als ooit tevoren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst July 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2010 hallo dit heeft een 4,2 liter niet zal wel een 4 liter ho zijn wat is het bouwjaar van je auto heeft hij injectie of carbruteur Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst July 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 (bewerkt) Het bouwjaar is 1991 en hij heeft de originele carburateur. De kilometerstand is 65000 mijl. Bij de APK keuring 4weken geleden zei de keurmeester dat de COwaarde niet beter kon zijn. Ik heb sindsdien ong. 250kilometer gereden en had totaal geen problemen. Ik vind het zo raar dat ik hem de ene dag goed wegzet en de andere dag doet hij raar. July 17, 2010 bewerkt door simplyred Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Als de orginele emmissie regeling er nog op zit verbaast me dat niets....... Deze is nogal storings gevoelig, zeker bij oudere Jeeps. Misschien de "nutter bypass" doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst July 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Als de orginele emmissie regeling er nog op zit verbaast me dat niets....... Deze is nogal storings gevoelig, zeker bij oudere Jeeps. Misschien de "nutter bypass" doen? Hier had ik al iets over gelezen maar ik vraag me af of er dan geen problemen met APK keuring zijn ivm CO. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst July 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Ik zou als alles op het oog goed lijkt de carb. verdenken van slijtage.Hij kan dan valse lucht aantrekken en doet dat de ene keer meer dan de andere. Vermoedelijk heb je nog de originele carb. ? Overweeg eens een Weber en HEI ontsteking, baat het niet dan schaad het niet want je motor zal mooier lopen als ooit tevoren. Kan ik wb de valse lucht, dit controleren door het luchtfilter af te sluiten? Het lijkt me als hij valse lucht trekt, dat de motor dan niet afslaat als ik iets gas geef. Een Weber is een optie, maar dit durf ik zelf niet aan om te monteren en na aankoop van de Wrangler is het budget ook een beetje beperkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Kijk eens hier..... -klik- Dit is weleenswaar voor een CJ maar is op grote lijnen gelijk aan wat er bij de YJ 4.2 zit aan emmissie spul. Je ziet dat het een vrij complex ssteem is, elk deeltje zal je op conditie en werking moeten controleren. Ook de orginele Carter caburateurs staan niet echt bekend om hun lange levensduur, maar zijn goed te reviseren. Als je carburateur goed is, is de "Nutter bypass" een prima oplossing. En de goedkoopste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst July 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Bedankt voor jullie reactie Ben vandaag weer een paar uur bezig geweest met de auto. Hij blijft nu helemaal niet meer stationair lopen. Starten doet hij prima. Heb de stappenmotor gedemonteerd, maar deze was niet smerig. Heb hem toch maar even met remmenreiniger afgespoten. Na het monteren was er geen verbetering. Ik heb ong 25 km voor ik de auto wegzette getankt, ik wil nu het brandstoffilter chekken maar ik weet niet waar deze zit. Kan iemand mij dat vertellen? Ik blijf nog wel even zoeken naar oplossingen voor ik besluit wat de volgende stap zal worden.Bypass of Weber. Groet, Ed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 (bewerkt) Linksachter thv je schokbreker op het chassis. Zit net ff goed te lezen en zie dat je een 4,2L hebt(?) Bij deze zit de brandstoffilter net voor de carbaratur July 17, 2010 bewerkt door jeeped beter lezen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst July 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2010 Valse lucht kun je controleren door hier en daar wat remmenreiniger op te spuiten. als het toerental oploopt heb je een lek op die plaats. Maar zoals hierboven ook al staat, het hele emissie spul is ook veroorzaker van vele problemen bij Jeeps. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst July 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2010 (bewerkt) Hij loop weer goed stationair!! Ik heb de carburateur schoongemaakt en doorgeblazen. Er zat oa vuil in de vlotterkamers. Alleen ben ik het kleine kogeltje kwijt dat in de carb. zit. De motor hakkelt nu een beetje als ik gas geef. Ik zal wat verschillende maten van die kogeltjes op de kop tikken en kijken welke er inpast. Ben in ieder geval blij dat het geen groot probleem was. Ed July 22, 2010 bewerkt door simplyred Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
simplyred Geplaatst September 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2010 Even een update. Heb via internet de diameter van het kleine kogeltje gevonden. Heb in de schuur een pot met oude fietskogellageronderdelen staan. Hierin vond ik een kogeltje met de juiste diameter en heb deze in de carburateur geplaatst. Alles loopt weer als vanouds. Dus de Carter blijft nog even. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.