Spring naar bijdragen

Kooi van Faraday


Canaman
 Share

Recommended Posts

Van de week zat ik te denken, al rijdende in het noodweer, bliksem,hagel,slagregen........wat nu als de bliksem een aai over je bol geeft, in je open cj.......:wacko:

Neem aan dat je in een open cj niet veilig zit, zoals dit wel is in een "gesloten" auto??

De rolbeugel zal niet genoeg zijn om te dienen als Kooi van Faraday.

Of maak ik me zorgen om niets.....;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een kooi van faraday werkt inderdaad alleen bij veel meer gesloten autos. Daarintegen, hoe vaak wordt een auto getroffen door de bliksem, tenzij je natuurlijk net die gigantische heuvel hebt bedwongen en tijdens het onweer daar net bovenop staat.

Tja, shit happens. Maak je geen zorgen, de kans door bliksem getroffen te worden is heel klein, ik geloof dat er zon 25 mensen per jaar in Nederland worden troffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De rolbeugel zal niet genoeg zijn om te dienen als Kooi van Faraday.

Of maak ik me zorgen om niets.....:wacko:

Toevallig net dit http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=74 gelezen.

Hadden er afgelopen weekend op de camping een discussie over waarbij zelfs beweerd is dat bliksem niet uit de lucht komt.:no:

Bliksem komt volgens sommigen uit de grond.

;):lol::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit wel wat in eigenlijk.. 100% veilig ben je niet (ben je natuurlijk nooit) met die opening tussen de stangen.

Grotere antenne?

*edit: De stroom gaat in theorie inderdaad van de aarde naar de wolken.. (in de meeste gevallen)

(ik denk dat ze dat bedoelden)

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste mensen (en dieren!) die worden getroffen door bliksem zijn slachtoffer van een indirecte inslag. Bij voorbeeld: de bliksem slaat in een boom waar je vlak bij staat. Ter hoogte van de stam is de electrische spanning van het aardoppervlak (het potentiaal) het hoogst, wel vele miljoenen volts. Verder van het inslagpunt af neemt het potentiaal af tot 0. Wanneer je met twee benen op de grond staat, haaks op het inslagpunt, kan het spanningsverschil tussen de contactvlakken met de aarde dodelijk hoog zijn. De stroom gaat bij je ene voet het lijf in en bij de andere er weer uit. We noemen dit de stapspanning. -klik voor meer-

In je open Jeep zal er denk ik niet zomaar wat gebeuren. Allereerst is de trefkans zeer gering. Bovendien zal de bliksem ook hier de best geleidende weg kiezen om naar de aarde te komen. Een auto op rubber banden is niet direct de beste weg. Maar als de bliksem toch je jeepje kiest is de rolbeugel nog altijd een betere geleider dan de bestuurder.

Kortom: ik denk dat er grotere risico's zijn aan het open rijden dan blikseminslag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik reed ooit es op een hete zomernacht topless met de cj naar huis door de polders in een onweer. De bliksem sloeg een eind verder in.

Ben nog nooit zo snel gedraaid en de grote weg tussen de huizen opgezocht :wacko:

Ja dat bedoel ik maar.........had hetzelfde op de A2, vandaar mijn gedachte.........ben wat harder gaan rijden:wacko:, niet dat dat wat uitmaakt, maar was er niet gerust op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...