Spring naar bijdragen

XJ start niet, geen engine lights op dashboard.


Recommended Posts

Ik heb het hele XJ gedeelte van dit Forum doorzocht maar nog geen bericht gevonden waar gesproken wordt over het probleem waar ik tegenaan gelopen ben;

Vandaag nog rond gereden met mijn XJ uit 1998. In principe werkte alles goed, behalve dat de accu wel aan vervanging toe was.

Nu start de XJ helemaal niet. :yes:

Dit is wat er gebeurt:

Ik draai het contact om, de radio werkt, interne en externe verlichting doet het, de ventilatoren draaien en ik kan ook de electrische ramen open en dicht doen. So far..So good.

Maar ik zie geen engine lights op het dashboard en als ik het contact verder doordraai om de motor te starten, gebeurt er helemaal niets! Ik hoor de startmotor niet, geen geklik, geen geluid, Niks...nada...noppes.

De afstandsbediening op de sleutel werkt wel (chrysler-branded), en als ik de deur vergrendel, dicht en open, normaal om de startonderbreker uit te schakelen, kan ik nog steeds niets doen. Het rode led lampje, wat normaal stopt met knipperen als ik alles ontgrendel, blijft echter WEL knipperen.

Wat ook opvalt is dat het alarm helemaal niets doet (geen geluid).

Ik heb de sleuteltruuk (sleutel in de bestuurdersportier steken en omdraaien) ook al uitgehaald. (normaal werkt dit wel om de blokkering op te heffen).

Toch maar de ANWB gebeld, deze kreeg de Jeep echter ook niet aan de praat (maar was ook niet heel bekend met de Jeep).

De monteur heeft alle zekeringen doorgemeten, de accu vol op stroom gezet, bovenstaande allemaal herhaald, en nog steeds geen engine lights en enig leven om de motor te starten.

Ik denk dat de startonderbreker/alarm de oorzaak is, omdat het rode led lampje blijft knipperen, maar is dit een juiste diagnose?

:)

Vooral omdat er totaal geen lichtjes op het dashboard aangaan, en de instrumenten ook niets laten zien.

Ook is er geen leven op het display in het dakconsole (compass, verbruik etc.).

Kortom, ik sta nu met een Jeep Cherokee in Amerongen (ik woon zelf in Utrecht), welke ik niet meer gestart krijg. Ik vermoed dat ik hem ergens naar toe moet laten transporteren ter reparatie, waarschijnlijk Maasbach te Amersfoort. Ik zal eens met ze bellen of ze de XJ kunnen ophalen.

Ideeen zijn welkom. Ben gewoon heel benieuwd naar wat het is!!:)

Dank en groeten!

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het hele XJ gedeelte van dit Forum doorzocht maar nog geen bericht gevonden waar gesproken wordt over het probleem waar ik tegenaan gelopen ben;

Vandaag nog rond gereden met mijn XJ uit 1998. In principe werkte alles goed, behalve dat de accu wel aan vervanging toe was.

Nu start de XJ helemaal niet. :yes:

Dit is wat er gebeurt:

Ik draai het contact om, de radio werkt, interne en externe verlichting doet het, de ventilatoren draaien en ik kan ook de electrische ramen open en dicht doen. So far..So good.

Maar ik zie geen engine lights op het dashboard en als ik het contact verder doordraai om de motor te starten, gebeurt er helemaal niets! Ik hoor de startmotor niet, geen geklik, geen geluid, Niks...nada...noppes.

De afstandsbediening op de sleutel werkt wel (chrysler-branded), en als ik de deur vergrendel, dicht en open, normaal om de startonderbreker uit te schakelen, kan ik nog steeds niets doen. Het rode led lampje, wat normaal stopt met knipperen als ik alles ontgrendel, blijft echter WEL knipperen.

Wat ook opvalt is dat het alarm helemaal niets doet (geen geluid).

Ik heb de sleuteltruuk (sleutel in de bestuurdersportier steken en omdraaien) ook al uitgehaald. (normaal werkt dit wel om de blokkering op te heffen).

Toch maar de ANWB gebeld, deze kreeg de Jeep echter ook niet aan de praat (maar was ook niet heel bekend met de Jeep).

De monteur heeft alle zekeringen doorgemeten, de accu vol op stroom gezet, bovenstaande allemaal herhaald, en nog steeds geen engine lights en enig leven om de motor te starten.

Ik denk dat de startonderbreker/alarm de oorzaak is, omdat het rode led lampje blijft knipperen, maar is dit een juiste diagnose?

:)

Vooral omdat er totaal geen lichtjes op het dashboard aangaan, en de instrumenten ook niets laten zien.

Ook is er geen leven op het display in het dakconsole (compass, verbruik etc.).

Kortom, ik sta nu met een Jeep Cherokee in Amerongen (ik woon zelf in Utrecht), welke ik niet meer gestart krijg. Ik vermoed dat ik hem ergens naar toe moet laten transporteren ter reparatie, waarschijnlijk Maasbach te Amersfoort. Ik zal eens met ze bellen of ze de XJ kunnen ophalen.

Ideeen zijn welkom. Ben gewoon heel benieuwd naar wat het is!!:)

Dank en groeten!

Eric

ik denk je start onderbreker/alarm mijn broer heeft dit ook aan de hand gehad met een ford

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb lange tijd met een rechtsgestuurde (engelse) Jeep XJ 4.0 gereden.

Als voorwaarde van de type goedkeuring in GB moesten deze Jeeps met een startonderbreker uitgerust worden. Dit werd gedaan door Jeep UK. bij deze uitvoering is er een sleutelhanger die tegen het stuurhuis gehouden moet worden en dan gaat het rode licht uit.

Nu komt de grote truc, de meeste van deze systemen hebben een drukschakelaar onder het dashboard voor als de startonderbreker niet functioneerd. kijk maar eens goed tussen de bedrading, er is een kleine kans dat jouw xj dit ook heeft. De startonderbrekers in Jeeps is niet echt een amerikaanse uitvinding.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

UPDATE.

Thanks guys voor alle replies!

Het lijkt inderdaad op de startonderbreker/alarm.

@IrishXJ ! Dat is een leuke tip! Ik ga eens op onderzoek uit, ben benieuwd wat ik ga vinden. Zal het hier laten weten.

Ik hem de XJ dus weer aan de praat gekregen. Na veel gezoek, draadjes aflopen en onder/achter het stuur snuffelen heb ik in ieder geval veel geleerd over de bekabeling van de Jeep. Leuk! haha..

Toen besloten om de accu helemaal los te koppelen, en zo een soort van reset aan het systeem te geven. En YES, that did the job. Nadat ik de accu weer aansloot, werkte ook de startonderbreker weer. En de Jeep deed weer alles wat deze hoort te doen. I am so happy! :-)

Ik laat gelijk een nieuwe accu erin zetten, maar de de truuk was dus om eerst even alles zonder spanning te laten.

Nogmaals bedankt voor alle tips and tricks!

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...