Spring naar bijdragen

engine and transmission swap


Recommended Posts

Ik zou in mijn 2,5 handgeschakelde YJ de motor en automaat van een XJ willen steken. Mechanisch is geen probleem maar ik vraag me af of het elektrisch gedeelte veel aangepast moet worden.

Ik heb een vollledige (engelse) xj, dus alles is voorhanden denk ik.

Zijn er hier nog mensen die zo een swapje gedaan hebben en me wat tips kunnen geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een XJ van 1995, heeft die al een computer, ik vermoed van wel hé.

dat zie je toch als je de automaat er vanonder neemt

en normaal heeft die een computer

maar de computer die zit apart en de kabelboom van de computer van de automaat die zit ook apart en normaal niet verwerkt in de kabelboom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar waar zit nu juist het verschil. Ik neem aan dat de kabelbomen niet 100% hetzelfde zijn maar wat juist? Ik weet wel dat het niet plug and play zal worden maar wat draadjes aanpassen schrikt mij niet af. Het is niet de eerste keer dat ik een kabelboom opendoe en wat aanpassingen doe.

Hoe zit het mechanisch?

De motorbevestigingen op het chassis zullen wel verplaatst moeten worden. Dus gewoon die van de XJ mooi afdoen en op het chassis van de YJ zetten.

Uitlaat? Veel aanpassen op past het allemaal?

Bevestiging automaat, kan ik het bodemplaat gewoon overzetten of moet hier ook aangepast worden?

Volgens mij moet ik alle onderdelen toch hebben want ik heb 2 rijdende Jeeps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar waar zit nu juist het verschil. Ik neem aan dat de kabelbomen niet 100% hetzelfde zijn maar wat juist? Ik weet wel dat het niet plug and play zal worden maar wat draadjes aanpassen schrikt mij niet af. Het is niet de eerste keer dat ik een kabelboom opendoe en wat aanpassingen doe.

Hoe zit het mechanisch?

De motorbevestigingen op het chassis zullen wel verplaatst moeten worden. Dus gewoon die van de XJ mooi afdoen en op het chassis van de YJ zetten.

Uitlaat? Veel aanpassen op past het allemaal?

Bevestiging automaat, kan ik het bodemplaat gewoon overzetten of moet hier ook aangepast worden?

Volgens mij moet ik alle onderdelen toch hebben want ik heb 2 rijdende Jeeps.

de motorsteunen daar kan je niets mee doen zowel van de cherokee niet en ook niet van de 2.5

de kabelboom van de cherokee daar zit veel te veel rommel tussen waar je niets mee kan doen

wat betreft de aansluitingen deze zijn allemaal anders en geven ook andere waarden door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ondertussen de 2.5 uitgebouwd alsook de 4.0 uit de XJ. Ik heb een kabelboom van een 4.0 van een Wrangler liggen maar zoals verwacht is het automaatgedeelte verwerkt in de kabelboom. Nu ga ik beide kabelbomen opendoen en eens bekijken of ik het automaat gedeelte niet kan overzetten naar de YJ kabelboom.

Nog een ander prob is de oliekoeling van de automaat. Op de XJ loopt de olie ook nog door de waterradiator, maar dat staat niet op de YJ radiator. Zou het voldoende zijn om enkel de kleine oliekoeler over te zetten rekening houdend dat er voor 90% mee in het terrein gaat gereden worden.

De voorste kardan van de XJ is tevens voorzien van een SYE, als de lengte klopt ga ik deze ook mee overzetten. Ik heb nog een extra automaat meegekregen waar nog zo een SYE opzit. Mogelijk ga ik dit proberen op de achterste cardan te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Chris,een radiateur uit een cherokee past niet in een wrangler.

Allamo houdt er wel rekening mee dat juist bij off-road gebruik de koppelomvormer zeer veel warmte genereerd,dus is het zeer belangrijk dat er veel koelend vermogen moet zijn,of je dit gaat redden met alleen een grotere oliekoeler is nog maar de vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

De automaat is elektronisch gestuurd dus is het misschien wel wijs om dit bestuuring gedeelte mee over te zetten, het zit bij het handschoenkasje bij een links gestuurde wagen, bij een rechts weet ik het niet, de kabelboom van een wrangler yj kun je wel weg doen daar heb je niks aan bij een xj motor, je kunt het beste alles overzetten stuurkolom, computer, draadboom, automaat bestuuring e.d., het olie koeler probleem komt later wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb de draadboom van een YJ genomen en de draden van de automaat erin geintegreerd zeg maar. Vandaag wou ik even kijken of alles werkte maar de euforie was snel voorbij. Na het opzetten van het contact draaide ik de sleutel een stand verder en er gebeurde niets. Zelfs geen klik van de starter. Wordt deze ook nog door de CPU aangestuurt of heeft deze er niets mee te zien? Ik heb nog een CPU van een YJ liggen en ga die er eens op pluggen, als dit geen verschil geeft zal ik verder moeten zoeken.

Ik heb hier ook wat gezocht en gevonden hoe ik best de CPU uitlees. Na zelf wat googlen kwam ik op dit uit: http://www.amazon.com/Equus-3140-Diagnostic-Scanner-Vehicles/dp/B000R3SNJU , iemand die weet of dit de moeite is om aan te kopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...