Spring naar bijdragen

Tussenbak?


Recommended Posts

Hoi, ik ben sinds twee weken de trotse eigenaar van een GC ZJ 5.2 V8 uit 95. Helaas moets ik al na de eerste rit op de snelweg een steeds luider wordend brommend geluid constateren wanneer ik mn voet van het gas haalde op de snelweg. Na ongeveer 5-10 minuten rijden met dat brommende geluid komt er een tik in de auto die van achter of het midden van de auto lijkt te komen. De auto lijkt een beetje te schudden en iets in onbalans te komen. Alleen wanneer de auto afgekoeld is of wanneer er met zeer lage toeren gereden wordt is het niet merk- voelbaar. Nu staat de auto bij mn garage en daar worden 3 kruiskoppelingen vervangen. (dit is waarschijnlijk waar het brommmende geluid vandaan kwam). Nu die tik nog, waar zou deze mogelijkerwijs vandaan kunnen komen. Er werd gesuggereerd dat dit met de fisco koppeling te maken zou hebben in de tussenbak??

mellow.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by balminator@Mar 15 2005, 15:58

Hoi, ik ben sinds twee weken de trotse eigenaar van een GC ZJ 5.2 V8 uit 95. Helaas moets ik al na de eerste rit op de snelweg een steeds luider wordend brommend geluid constateren wanneer ik mn voet van het gas haalde op de snelweg. Na ongeveer 5-10 minuten rijden met dat brommende geluid komt er een tik in de auto die van achter of het midden van de auto lijkt te komen. De auto lijkt een beetje te schudden en iets in onbalans te komen. Alleen wanneer de auto afgekoeld is of wanneer er met zeer lage toeren gereden wordt is het niet merk- voelbaar. Nu staat de auto bij mn garage en daar worden 3 kruiskoppelingen vervangen. (dit is waarschijnlijk waar het brommmende geluid vandaan kwam). Nu die tik nog, waar zou deze mogelijkerwijs vandaan kunnen komen. Er werd gesuggereerd dat dit met de fisco koppeling te maken zou hebben in de tussenbak??

mellow.gif <div align="right">

Hallo Balminator,

Welkom op dit forum, Je hebt danek ik een serieus probleem, komt het geluid van voren of het midden, Luister eens als je hem in zijn neutraal zet en gas geeft, nog hetzelfde geluid en luister eens als je hem in de D of R zet voet op rempedaal, en gas geven, wat vooreen geluid maakt ie dan, voor of achter. Kan zijn dat automaat, koppel-omvormer, lock-upvoering etc. kapot is, als geluid van voren komt. Geluid van achter of tussenbak,probeer dan 8-jes te rijden, een snerpendgeluid en ratel-geluid, visco-koppeling "dood" dus de tussen bak,

groeten en succes.

Qtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Qtje, dank je voor je advies. De automaat is het zeker niet. Die tik komt erin na een paar mintuten rijden op de snelweg. Ik heb de automaat naar zn 2 en 1 terugeschakeld en in de neutraal gezet tijdens het rijden. Met deze handelingen verandert de tik niet en blijft erin zitten. Ik zal zeker proberen 8tjes te rijden, ik heb net de kruiskoppelingen laten vervangen. lopen die geen gevaar wanneer ik 8tjes rij? weet je eventueel een goed adres waar ik evt. een 2de hands tussenbak kan krijgen en iemand die niet teveel uurloon rekent om hem erin te zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel kilometer heeft je ZJ eigenlijk gelopen? Rond de 180.000 km kun je namelijk een defecte visco verwachten....

Een 2e hands tussenbak kun je natuurlijk (laten)monteren, maar houdt dan wel rekening met die kilometerstand, anders sta je volgend jaar weer voor hetzelfde!

S617.01.jpg

Visco-koppeling

De visco koppeling kost los ongeveer €700,- , maar dan moet hij er nog ingezet worden! Dat zal ongeveer een 6 uur werk zijn.....

Andere oplossing:

Monteer een NP231 tussenbak uit een Wrangler of Cherokee! Voordeel: goedkoper en degelijker dan reparatie/vervanging van je huidige NP249. Nadeel: geen permanente 4wd meer, maar achterwielaandrijving op de verharde weg....

Maar goed... eerst maar eens 8-jes draaien. Niet te veel, want je kruisjes hebben er, als de visco stuk is, wel van te lijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, dank je voor je reactie. Ik heb gisterenavond 8tjes gereden een stuk of vier. Dat vond de bak niet echt leuk. Ik durfde het niet aan om door te gaan. Het gaf dezelfde symptomen als op de snelweg. Die tik lijkt veroorzaakt te worden door iets wat doorslipt. Mijn ZJ heeft 164dkm gelopen. Ik heb een aanbieding gekregen van Bastings in Belgie voor een tussenbak met 58dkm voor €400 euro, type 249J. Wat kosten die alternatieven eigenlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by balminator@Mar 17 2005, 10:40

Hoi, dank je voor je reactie. Ik heb gisterenavond 8tjes gereden een stuk of vier. Dat vond de bak niet echt leuk. Ik durfde het niet aan om door te gaan. Het gaf dezelfde symptomen als op de snelweg. Die tik lijkt veroorzaakt te worden door iets wat doorslipt. Mijn ZJ heeft 164dkm gelopen. Ik heb een aanbieding gekregen van Bastings in Belgie voor een tussenbak met 58dkm voor €400 euro, type 249J. Wat kosten die alternatieven eigenlijk?

<div align="right">

Hallo,

De tussen bak dus, ik heb een adresje, die automaten reviseert en eventueel ook tussenbakken, Bedrijfje zit in Alphen aan de Maas, Boon revisie bedrijf (Peter), Heb zelf (Schiks) een keer automaat laten reviseren, goede prijs/kwaliteit verhouding + garagntie, iemand die niet zomaar geld probeert te verdienen, en er echt verstand van heeft. ook in en uitbouw, tevens wordt ie getest.

Veel succes

Qtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by balminator@Mar 17 2005, 12:24

OK super bedankt man, heb je voor mij de contact gegevens van dit bedrijf? Ik moet ff een sommetje gaan maken, want ik probeer ook aanspraak te maken op die kerel waarvan ik hem gekocht heb.

<div align="right">

Ok heb alleen telefoonnummers bij me, Boon revisie, tel.: 0487540570, Alphen a/d Maas , overige gegevens telefoongids bekijken. Hij weet wel wie ik ben, zwarte Grand Cherokee 5.2i , vorig jaar automaat-bak revisie, door hem laten doen.

Groenten en adios

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kosten die alternatieven eigenlijk?

Dat zou je aan Hans Bastings moeten vragen... Of neem even contact op met jeepcherokeeparts.nl, die hebben ook e.e.a. liggen.

Alternatief is een NP231 of NP242. Waarbij de NP242 ook nog een fulltime 4x4 stand heeft. De 242 is echter wat minder sterk van construktie dan de 231, die echter weer geen fulltime stand heeft....

Let er bij aankoop van een andere tussenbak wel op, dat de ingaande as ( de koppeling met de automaat) het juiste aantal tanden heeft. Ook belangrijk is de lengte van die as, er zijn 3 maten toegepast.... Tref je de verkeerde, dan past het niet of je hebt forse olielekkage! Eerst je oude bak demonteren en meten / tellen dus! ( soms kun je wel een kortere of langere toepassen, maar dan moet je erg goed de afstanden tussen flens en kering enzo opmeten!)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Qtje@Mar 17 2005, 13:12

Ok heb alleen telefoonnummers bij me, Boon revisie, tel.: 0487540570, Alphen a/d Maas , overige gegevens telefoongids bekijken. Hij weet wel wie ik ben, zwarte Grand Cherokee 5.2i , vorig jaar automaat-bak revisie, door hem laten doen.

Groenten en adios

<div align="right">

K, top!! Ik ga gelijk aan de slag!!

Latex en tot sinas rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 17 2005, 13:16

Dat zou je aan Hans Bastings moeten vragen... Of neem even contact op met jeepcherokeeparts.nl, die hebben ook e.e.a. liggen.

Alternatief is een NP231 of NP242. Waarbij de NP242 ook nog een fulltime 4x4 stand heeft. De 242 is echter wat minder sterk van construktie dan de 231, die echter weer geen fulltime stand heeft....

Let er bij aankoop van een andere tussenbak wel op, dat de ingaande as ( de koppeling met de automaat) het juiste aantal tanden heeft. Ook belangrijk is de lengte van die as, er zijn 3 maten toegepast.... Tref je de verkeerde, dan past het niet of je hebt forse olielekkage! Eerst je oude bak demonteren en meten / tellen dus! ( soms kun je wel een kortere of langere toepassen, maar dan moet je erg goed de afstanden tussen flens en kering enzo opmeten!)

Succes!

<div align="right">

Wrangler, ontztettend bedankt!!! Ookal zit ik in de shit met die bak. Mede door deze site blijft het leuk om een Jeep te hebben...!! biggrin.gifbiggrin.gif

Later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...