Spring naar bijdragen

Raar stuurgedrag


René
 Share

Recommended Posts

Sinds een tijdje begint het me meer en meer op te vallen dat als ik een wat scherpere bocht indraai, bijvoorbeeld keren, dat het stuur heen en weer trilt in mijn handen en dat de auto op en neer gaat. Alsof de wielen ovalen zijn geworden.

Wie kent deze indicatie?

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Originally posted by René@Mar 7 2005, 09:55

Sinds een tijdje begint het me meer en meer op te vallen dat als ik een wat scherpere bocht indraai, bijvoorbeeld keren, dat het stuur heen en weer trilt in mijn handen en dat de auto op en neer gaat. Alsof de wielen ovalen zijn geworden.

Wie kent deze indicatie?

René

<div align="right">

Ik heb sinds vorige week een mooie Jeep in m'n (ons) bezit, maar heb ditzelfde probleem. In andere topics lees ik over olie in het differentieel (voor of achter?), WD40 inspuiten op het (welk?) lager, wiellagers lijken het me niet. Maar misschien heeft de Topicstarter dit probleem inmiddels kunnen oplossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Luc'sjeepke@Jul 4 2005, 05:37

Heb ik ook gehad. Banden waren versleten. één had zelfs een bobbel op het loopvlak.

<div align="right">

Dat zal het in mijn geval niet zijn, de banden zijn weliswaar niet nieuw maar in goede conditie. Het lijkt ook meer dat een wiel/de wielen in zo'n bocht schoksgewijs blokkeren (ik kom in een scherpe bocht zeker niet lekker vooruit).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah....

Dan is het waarschijnlijk wat anders..... n.l. je "visco-koppeling"!

Dat ding zit in je tussenbak, en regelt ( simpel gezegd) het vermogen naar de voorwielen. De speciale olie in die visco-koppeling verliest op den duur z'n viscositeit, waardoor het principe van de koppeling verloren gaat. De voorwielen krijgen dan eigenlijk een vaste verbinding met de achterwielen!

Er is (helaas sad.gif ) slechts één oplossing: De visco-koppeling vervangen....

Er zijn trouwens al meer topics over geweest.... DEZE is de moeite van het lezen meer dan waard, omdat hier ook de werking van de koppeling wordt uitgelegd!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Particuliere verkoop, dus dat zal wel lastig worden.

Als het echt die visco-koppeling is hoort ie nog wel van mij, maar ja..

Ik ga eerst mijn differentieel-olie es vervangen, dat is nu niet te peilen (te laag dus). Misschien is dat nog een mogelijke oorzaak..

Best prijzig trouwens, die olie.. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag even bij de dealer langs geweest, volgens hun heb ik geen visco-koppeling.. In een ander topic hier vond ik dat er een verschil is tussen een quadra-track bak en anderen, ik kijken op mijn typeplaatje.. 249J.. wel een quadra-track, en dus ook visco-koppeling..?

Verder, het verversen van de cardanolie achter heeft niet geholpen. Morgen wil ik ook voor vervangen, en dat van de tussenbak, maar in m'n boekje lees ik dat in het cardan voor 75W90 (ipv 75W140 achter) zou moeten. Van de dealer (een andere overigens) heb ik voor beide 75W140 mee gekregen.. Wat is nu goed? (ik heb overigens wel een LS cardan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Erik@Jul 6 2005, 22:36

Ben vandaag even bij de dealer langs geweest, volgens hun heb ik geen visco-koppeling.. In een ander topic hier vond ik dat er een verschil is tussen een quadra-track bak en anderen, ik kijken op mijn typeplaatje.. 249J.. wel een quadra-track, en dus ook visco-koppeling..?

<div align="right">

welke dealer was dat?

zit er dus wel in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

249J is een normale bak voor de ZJ! Al het andere is zeldzaam.

Volgens een aantal website's mag 75W140 ook in de vooras, vooral bij veel terreinrijden wordt dat zelfs aangeraden! Maar als je hoofdzakelijk op de weg rijdt, zou ik me aan de voorgeschreven vicositeit houden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Differentieelolie voor ook ververst. Het peil was goed, de kleur wat donker, maar zo te zien vrij van metaalslijpsel. Maar de verversing heeft niets geholpen. Oliepeil in de tussenbak zelf nog bekeken, dat was goed en mooie olie..

Dus, nog wat rondgebeld, en behalve bij de dealers (..) lijkt de conclusie toch wel te moeten zijn dat de visco (bijna) vast zit, zoals jullie hier al hadden voorspeld. Dit weekend haal ik de aandrijfas naar de vooras nog los om zeker te weten dat het in de aandrijving zit (en niet in homokineten, fuseekogels oid). Vraagje hierover: kan ik zonder problemen een langere afstand rijden zonder vooras-aandrijving?

(sorry trouwens voor de topic-hijack zo'n beetje, als de Mods het willen wil ik ook wel een nieuw verhaal-topic ofzo starten..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je een Jeep hebt schiet slapen er een beetje bij in wink.gif

maar volgens mij kan het geen kwaad om zonder aandrijfas naar de voorwielen te rijden. volgens mij waren er al meer die wel eens zonder asje reden. en volgens mij verbruikt ie dan misschien nog net ietsjes minder... maar dat kan ik ook fout hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, de aandrijfas van tussenbak naar vooras ligt er onder weg, en .. het probleem is inderdaad weg. Wat dus zeker is is dat het in de aandrijving zit. smile.gif

Is het nog mogelijk dat het toch in het differentieel zit? ('plaatjes vastgeplakt' heb ik al gehoord?). Voordat we die visco gaan bestellen en dat dan blijkt dat het daar niet in zit..

Verder heb ik nog een ander verhaal gehoord: er zouden sensoren bij de wielen zitten die de snelheid meten, en afhankelijk van de scherpte van de bocht (en dus de te maken omloopsnelheid van het wiel) zou de computer bijremmen.. Ik vind dit zelf klinken als een raar systeem, maar zit dit er toch op? (en zouden die sensoren dan smering/defect kunnen zijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die sensoren zitten erop.... maar worden gebruikt voor je ABS, en verder nergens voor! Jeep gebruikt GEEN remmen of vermogensingrepen om de tractie te regelen. ( 't is verdikkeme geen Landrover.... tongue.gif )

En "plaatjes" die in je differentieel blijven "plakken" kun je ook meteen naar het "Rijk der Fabelen" verbannen... Wat ze waarschijnlijk bedoelen is het Limited-Slip differentieel. Echter, als je zo'n diff hebt (zal waarschijnlijk wel), zit die achter en had het probleem nu dus nog aanwezig moeten zijn...

Helaas kan ik alleen maar uit je verhaal opmaken dat het toch echt je visco is.... Hoeveel kilometer heeft de jeep gereden? "Normaal" gaan ze stuk tussen de 150000 en 200000 km....

Sterkte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achter heb ik inderdaad limited slip, voor zit er geen aanduiding voor op (achter zit zo'n plaatje achter een van de boutjes van het diff). Mij is wel aangeraden ook het voordifferentieel te vullen met diff-olie aangevuld met het additief (volgens mij bedoeld voor een limited slip).. onzin dus?

Verder staat de km-stand op bijna 200.000 dus dat komt aardig overeen. Maar ik ken de historie van de auto (en dus ook de tussenbak) verder niet.

Nog een ander vraagje: ik had m'n diff-olie achterin dus ook ververst, lekt dat ding weer! Schoongemaakt en weer gereden.. blijkt het niet bij de (vloeibare) pakking weg te komen, maar van de voorkant van het differentieel dus waar de as het cardan in gaat.. Keering aan vervanging toe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...