René Geplaatst March 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2005 Sinds een tijdje begint het me meer en meer op te vallen dat als ik een wat scherpere bocht indraai, bijvoorbeeld keren, dat het stuur heen en weer trilt in mijn handen en dat de auto op en neer gaat. Alsof de wielen ovalen zijn geworden. Wie kent deze indicatie? René Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2005 Originally posted by René@Mar 7 2005, 09:55 Sinds een tijdje begint het me meer en meer op te vallen dat als ik een wat scherpere bocht indraai, bijvoorbeeld keren, dat het stuur heen en weer trilt in mijn handen en dat de auto op en neer gaat. Alsof de wielen ovalen zijn geworden. Wie kent deze indicatie? René <div align="right">← Ik heb sinds vorige week een mooie Jeep in m'n (ons) bezit, maar heb ditzelfde probleem. In andere topics lees ik over olie in het differentieel (voor of achter?), WD40 inspuiten op het (welk?) lager, wiellagers lijken het me niet. Maar misschien heeft de Topicstarter dit probleem inmiddels kunnen oplossen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Luc'sjeepke Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Heb ik ook gehad. Banden waren versleten. één had zelfs een bobbel op het loopvlak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Originally posted by Luc'sjeepke@Jul 4 2005, 05:37 Heb ik ook gehad. Banden waren versleten. één had zelfs een bobbel op het loopvlak. <div align="right">← Dat zal het in mijn geval niet zijn, de banden zijn weliswaar niet nieuw maar in goede conditie. Het lijkt ook meer dat een wiel/de wielen in zo'n bocht schoksgewijs blokkeren (ik kom in een scherpe bocht zeker niet lekker vooruit). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Er vanuitgaande dat je niet in part-time 4x4 rijdt , denk ik dat je kruisjes in de vooras ( in de "knuckle") aan vervanging toe zijn! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 .. Dat klink erg ingewikkeld.. Maar volgens mij zit ik te posten in een verkeerd sub-forum, want mijn Jeep kan alleen continu 4x4 rijden.. Ik heb een Grand cherokee 5.2.. [Edit] Ja dus, mijn bericht hoort dus thuis een forum lager.. sorry.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Ah.... Dan is het waarschijnlijk wat anders..... n.l. je "visco-koppeling"! Dat ding zit in je tussenbak, en regelt ( simpel gezegd) het vermogen naar de voorwielen. De speciale olie in die visco-koppeling verliest op den duur z'n viscositeit, waardoor het principe van de koppeling verloren gaat. De voorwielen krijgen dan eigenlijk een vaste verbinding met de achterwielen! Er is (helaas ) slechts één oplossing: De visco-koppeling vervangen.... Er zijn trouwens al meer topics over geweest.... DEZE is de moeite van het lezen meer dan waard, omdat hier ook de werking van de koppeling wordt uitgelegd! Succes!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Bedankt.. voor de aanwijzing, en je succes. Zo te zien een hele klus. Niet echt fijn, ik heb de auto net een week in m'n bezit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2005 Geen garantie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2005 Particuliere verkoop, dus dat zal wel lastig worden. Als het echt die visco-koppeling is hoort ie nog wel van mij, maar ja.. Ik ga eerst mijn differentieel-olie es vervangen, dat is nu niet te peilen (te laag dus). Misschien is dat nog een mogelijke oorzaak.. Best prijzig trouwens, die olie.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2005 Ben vandaag even bij de dealer langs geweest, volgens hun heb ik geen visco-koppeling.. In een ander topic hier vond ik dat er een verschil is tussen een quadra-track bak en anderen, ik kijken op mijn typeplaatje.. 249J.. wel een quadra-track, en dus ook visco-koppeling..? Verder, het verversen van de cardanolie achter heeft niet geholpen. Morgen wil ik ook voor vervangen, en dat van de tussenbak, maar in m'n boekje lees ik dat in het cardan voor 75W90 (ipv 75W140 achter) zou moeten. Van de dealer (een andere overigens) heb ik voor beide 75W140 mee gekregen.. Wat is nu goed? (ik heb overigens wel een LS cardan). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2005 Originally posted by Erik@Jul 6 2005, 22:36 Ben vandaag even bij de dealer langs geweest, volgens hun heb ik geen visco-koppeling.. In een ander topic hier vond ik dat er een verschil is tussen een quadra-track bak en anderen, ik kijken op mijn typeplaatje.. 249J.. wel een quadra-track, en dus ook visco-koppeling..? <div align="right">← welke dealer was dat? zit er dus wel in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2005 Dat is Winter (Groningen) geweest.. Misschien is het niet de originele tussenbak die bij dit type auto hoort..? (GC 5.2 1994) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2005 249J is een normale bak voor de ZJ! Al het andere is zeldzaam. Volgens een aantal website's mag 75W140 ook in de vooras, vooral bij veel terreinrijden wordt dat zelfs aangeraden! Maar als je hoofdzakelijk op de weg rijdt, zou ik me aan de voorgeschreven vicositeit houden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2005 Bedankt voor je snelle reaktie, kan ik morgen gelijk beginnen (slaap jij wel genoeg? ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2005 Originally posted by Erik@Jul 7 2005, 00:56 (slaap jij wel genoeg? ) <div align="right">← Ja hoor.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2005 Differentieelolie voor ook ververst. Het peil was goed, de kleur wat donker, maar zo te zien vrij van metaalslijpsel. Maar de verversing heeft niets geholpen. Oliepeil in de tussenbak zelf nog bekeken, dat was goed en mooie olie.. Dus, nog wat rondgebeld, en behalve bij de dealers (..) lijkt de conclusie toch wel te moeten zijn dat de visco (bijna) vast zit, zoals jullie hier al hadden voorspeld. Dit weekend haal ik de aandrijfas naar de vooras nog los om zeker te weten dat het in de aandrijving zit (en niet in homokineten, fuseekogels oid). Vraagje hierover: kan ik zonder problemen een langere afstand rijden zonder vooras-aandrijving? (sorry trouwens voor de topic-hijack zo'n beetje, als de Mods het willen wil ik ook wel een nieuw verhaal-topic ofzo starten..) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst July 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2005 als je een Jeep hebt schiet slapen er een beetje bij in maar volgens mij kan het geen kwaad om zonder aandrijfas naar de voorwielen te rijden. volgens mij waren er al meer die wel eens zonder asje reden. en volgens mij verbruikt ie dan misschien nog net ietsjes minder... maar dat kan ik ook fout hebben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2005 Originally posted by Erik@Jul 7 2005, 21:07 (sorry trouwens voor de topic-hijack zo'n beetje, als de Mods het willen wil ik ook wel een nieuw verhaal-topic ofzo starten..) <div align="right">← ik ben wel benieuwd naar een verhaal-topic Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst July 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2005 Originally posted by Beest@Jul 8 2005, 00:26 ik ben wel benieuwd naar een verhaal-topic <div align="right">← is meestal goed voor het slapen gaan, zolang het over een Jeep gaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2005 Oke, de aandrijfas van tussenbak naar vooras ligt er onder weg, en .. het probleem is inderdaad weg. Wat dus zeker is is dat het in de aandrijving zit. Is het nog mogelijk dat het toch in het differentieel zit? ('plaatjes vastgeplakt' heb ik al gehoord?). Voordat we die visco gaan bestellen en dat dan blijkt dat het daar niet in zit.. Verder heb ik nog een ander verhaal gehoord: er zouden sensoren bij de wielen zitten die de snelheid meten, en afhankelijk van de scherpte van de bocht (en dus de te maken omloopsnelheid van het wiel) zou de computer bijremmen.. Ik vind dit zelf klinken als een raar systeem, maar zit dit er toch op? (en zouden die sensoren dan smering/defect kunnen zijn) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2005 Die sensoren zitten erop.... maar worden gebruikt voor je ABS, en verder nergens voor! Jeep gebruikt GEEN remmen of vermogensingrepen om de tractie te regelen. ( 't is verdikkeme geen Landrover.... ) En "plaatjes" die in je differentieel blijven "plakken" kun je ook meteen naar het "Rijk der Fabelen" verbannen... Wat ze waarschijnlijk bedoelen is het Limited-Slip differentieel. Echter, als je zo'n diff hebt (zal waarschijnlijk wel), zit die achter en had het probleem nu dus nog aanwezig moeten zijn... Helaas kan ik alleen maar uit je verhaal opmaken dat het toch echt je visco is.... Hoeveel kilometer heeft de jeep gereden? "Normaal" gaan ze stuk tussen de 150000 en 200000 km.... Sterkte... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2005 Achter heb ik inderdaad limited slip, voor zit er geen aanduiding voor op (achter zit zo'n plaatje achter een van de boutjes van het diff). Mij is wel aangeraden ook het voordifferentieel te vullen met diff-olie aangevuld met het additief (volgens mij bedoeld voor een limited slip).. onzin dus? Verder staat de km-stand op bijna 200.000 dus dat komt aardig overeen. Maar ik ken de historie van de auto (en dus ook de tussenbak) verder niet. Nog een ander vraagje: ik had m'n diff-olie achterin dus ook ververst, lekt dat ding weer! Schoongemaakt en weer gereden.. blijkt het niet bij de (vloeibare) pakking weg te komen, maar van de voorkant van het differentieel dus waar de as het cardan in gaat.. Keering aan vervanging toe? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2005 2x ja.... LS toevoeging in het voordiff is onzin en de kering zul je moeten vervangen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2005 eej Erik....hoest met jou nachtrust? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.