Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Ik heb vandaag eindelijk de remklauw linksvoor los kunnen halen. De oorzaak van het vastlopen bleek te liggen in de geleidepennen. Die waren zeer moeizaam (bijna niet zelfs) te bewegen. Ik ga de boel morgen (hopelijk) weer gangbaar maken en in elkaar zetten. Nu vraag ik me af waar je die geleidepennen mee smeert. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik de vorige keer gebruikt heb, maar dat was blijkbaar niet goed, want de boel is dus vast gelopen. Ik had toen (paar maanden en zeer weinig km geleden) nieuwe penen, rubbers en bouten gebruikt. Ik ga de gaten in de klauwen waar de rubber hoesjes ingaan morgen extra onder handen nemen (goed schoonmaken, eventueel iets ruimer maken), maar ik moet de boel natuurlijk nog steeds goed smeren. Mijn tweede vraag is of de schijven en blokken nog bruikbaar zijn. De gaatjes waren helemaal dichtgeslibt, en die heb ik weer vrij gemaakt. Zie hier enkele foto's. De schijf met de gaatjes dicht: De achterkant was er veel erger aan toe dan de voorkant: De blokken lijken mij nog goed: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Hoi Meestal word voor de remmerij kopervet gebruikt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 HoiMeestal word voor de remmerij kopervet gebruikt Volgens mij ghad ik dat de vorige keer ook gebruikt... En dan die schijf. Ik heb nu geen nieuwe liggen, maar wil deze niet gebruiken als dat niet echt meer kan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 hoe lang is het geleden dat je de schijven hebt vervangen? en wat is de dikte van de schijven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 hoe lang is het geleden dat je de schijven hebt vervangen?en wat is de dikte van de schijven? De schijven zijn zeker dik genoeg en nog niet zo oud, maar ik vraag me naar aanleiding van de vastgelopen rem vast of de schijf daardoor is aangetast. Vandaar ook de foto's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 De schijven zijn zeker dik genoeg en nog niet zo oud, maar ik vraag me naar aanleiding van de vastgelopen rem vast of de schijf daardoor is aangetast. Vandaar ook de foto's. als ze verders niet krom zijn dan kan je ze nog gewoon gebruiken, Vervangen kan je altijd dan nog doen;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 (bewerkt) De roest lijkt me geen gevolg van een vastzittende klauw. Het ziet er wel een beetje triest uit. Volgens mij gebruik je je remmen te weinig Serieus: hoe ziet de andere kant eruit. Het lijkt me wel dat je qua roestoppervlak nog ruimschoots binnen de APK-norm blijft, maar trillen bij het remmen lijkt me niet uitgesloten. Probeer eventueel eens wat op te schuren. Desnoods af laten draaien, als dat prijstechnisch verantwoord is. Als de rem vastgezeten zou hebben zou de schijf warmgelopen zijn en blauwig van kleur zijn. Daar lijkt me nu geen sprake van. February 6, 2010 bewerkt door l'ours alpin blauw Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Ik heb nog even je foto's bestudeerd: hoe lang zitten deze schijven er onder? Heb je ze zelf gemonteerd en waar komen ze vandaan? (merk/leverancier) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 De roest lijkt me geen gevolg van een vastzittende klauw. Je bedoelt in die gaatjes? Dat heb ik inmiddels schoongemaakt, dus de gaatjes zijn weer vrij voor de koeling. Het ziet er wel een beetje triest uit. Volgens mij gebruik je je remmen te weinig Hehe, klopt. Ik gebruik heel de Jeep te weinig . Normaal al niet veel (werk thuis, en boodschappen kunnen lopend / op de fiets). Maar de laatste weken staat hij bijna constant stil... Veel werk en weinig tijd om de rem te fiksen. Serieus: hoe ziet de andere kant eruit. Het lijkt me wel dat je qua roestoppervlak nog ruimschoots binnen de APK-norm blijft, maar trillen bij het remmen lijkt me niet uitgesloten. Probeer eventueel eens wat op te schuren. Desnoods af laten draaien, als dat prijstechnisch verantwoord is. Je bedoelt de andere schijf (rechtsvoor)? Die heb ik nog niet bekeken. Ze zijn er gelijk op gegaan, en nog geen 10.000km geleden. Dus moeten nog wel even mee kunnen lijkt me. De linker rem is dus vastgeslagen, en daarmee heb ik heel langzaam, en met wat pauzes om de boel te laten afkoelen een paar km naar huis gereden. De boel werd erg warm, de rook kwam eraf. Maar tot dat moment aan toe was er niks aan de hand met de remmen. Ik had een stuk op de snelweg gereden, en redelijk dicht bij huis op een afrit begon de auto lichtelijk naar rechts te trekken bij remmen. Achteraf vermoed ik dat de linkerrem door de vastzittende geleidepennen niet goed kon remmen. Na enkele keren remmen, trok de auto permanent zeer zwaar naar links, en moest ik echt flink gasgeven om door de rem heen te komen bij optrekken. Mijn vermoeden is dus dat de rem door de geleidepennen niet meer vrij kwam. Al met al heeft het geheel nog geen drie kwartier geduurd. Of de schijf krom is, weet ik (nog) niet, maar hij was prima in orde voor het voorval. Ik vroeg me vooral af of aan het oppervlak via de foto te zien is of de schijf bijvoorbeeld verglaasd is. Als ik het zo lees, kan ik het minstens gewoon nog even proberen, want de schijf lijkt er dus niet overdreven slecht uit te zien. En dan natuurlijk 3x daags een lekker stukkie rijden om de remmen schoon te houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Ik heb nog even je foto's bestudeerd: hoe lang zitten deze schijven er onder? Heb je ze zelf gemonteerd en waar komen ze vandaan? (merk/leverancier) Nu maak je me heel nieuwsgierig... Enne, ik ben betrapt. Ik heb het even nagekeken, maar ze zitten er langer op dan ik dacht. Sinds 3 augustus 2008. Maar qua km's nog steeds niet veel meer dan 10k Ik heb ze zelf gemonteerd (onder toeziend oog van JeepEd) en ze komen bij Autopartsonline (geloof ik) vandaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Als de klauw vast zit op de geleidepennen, remt de klauw alleen aan de kant van de zuiger. Check aan deze zijde de blokken goed of deze niet verglaasd zijn! Geleidepennen, plus busjes en rubber afdichtingen zijn als set verkrijgbaar. Invetten met kopervet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Als de klauw vast zit op de geleidepennen, remt de klauw alleen aan de kant van de zuiger. Check aan deze zijde de blokken goed of deze niet verglaasd zijn! Dat klopt wel. Ik kreeg 'm er dan ook erg lastig af. Aan de kant van de zuiger zat ie erg vast. Geleidepennen, plus busjes en rubber afdichtingen zijn als set verkrijgbaar. Invetten met kopervet De pennen, bussen en rubbers heb ik nog nieuw liggen. Kopervet ook . Dat kan ik morgen dus doen. De blokken lijken mij nog goed, maar ik ben geen expert. Hoe is het verschil tussen wel en niet verglaasd herkenbaar? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Nu maak je me heel nieuwsgierig... Enne, ik ben betrapt. Ik heb het even nagekeken, maar ze zitten er langer op dan ik dacht. Sinds 3 augustus 2008. Maar qua km's nog steeds niet veel meer dan 10kIk heb ze zelf gemonteerd (onder toeziend oog van JeepEd) en ze komen bij Autopartsonline (geloof ik) vandaan. Aan de montage ligt het niet, maar ik vind de schijven er zorgwekkend slecht uit zien voor 10.000 km. Het ene staal is het andere niet en het komt me voor dat de kwaliteit van deze schijven toch wel wat beneden de maat is, v.w.b. de roestbestendigheid op z'n minst. De remblokken kijken me ook niet erg fraai aan. Neem geen risico's, je rijdt met een zware auto rond en remmen heb je niet voor niets. Overigens is niet het af en toe een stukje rijden het behoud van je remmen, maar eerder soms een stuk scheuren. Net als voor je motor geldt: af en toe moet het lekker warm worden. Vocht kan meer kwaad dan warmte. Vergeet dus heel soms even het nieuwe rijden maar rij even lekken door en rem flink voor bochten. Je remmen knappen er van op! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Als de klauw vast zit op de geleidepennen, remt de klauw alleen aan de kant van de zuiger. Lijkt me eerder omgekeerd, Ab. De remkracht is groot, dus de weerstand op de pennen wordt wel overwonnen. Het terugkeren in de 'vrije' stand zal echter niet meer geheel plaats vinden. Het zal dus eerder de buitenkant zijn die aanloopt. Het roestbeeld van de schijf duidt daar ook op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Aan de montage ligt het niet, maar ik vind de schijven er zorgwekkend slecht uit zien voor 10.000 km. Het ene staal is het andere niet en het komt me voor dat de kwaliteit van deze schijven toch wel wat beneden de maat is, v.w.b. de roestbestendigheid op z'n minst. De remblokken kijken me ook niet erg fraai aan. Neem geen risico's, je rijdt met een zware auto rond en remmen heb je niet voor niets. Bedankt voor de duidelijke taal. Overigens is niet het af en toe een stukje rijden het behoud van je remmen, maar eerder soms een stuk scheuren. Net als voor je motor geldt: af en toe moet het lekker warm worden. Vocht kan meer kwaad dan warmte. Vergeet dus heel soms even het nieuwe rijden maar rij even lekken door en rem flink voor bochten. Je remmen knappen er van op! Het nieuwe rijden, wat is dat? Als ik in de Jeep zit is het meestal lange stukken op de snelweg. Ik ben geen rauwdauwer, maar de Jeep is ook mijn moeder niet. Af en toe iets meer pit kan ik nog wel opbrengen Lijkt me eerder omgekeerd, Ab. De remkracht is groot, dus de weerstand op de pennen wordt wel overwonnen. Het terugkeren in de 'vrije' stand zal echter niet meer geheel plaats vinden. Het zal dus eerder de buitenkant zijn die aanloopt. Het roestbeeld van de schijf duidt daar ook op. Toen ik de klauw loshaalde, was het de binnenkant die vast zat, en geen kant op wilde. De buitenkant leek redelijk vrij te zijn. Hoe dat tijdens het rijden en remmen was, weet ik natuurlijk niet. Wel erg interessant om te lezen deze info. Zeer leerzaam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Hoi Ik zou als je dan toch het zaakje nieuw hebt liggen zou ik niet moeilijk doen en het nieuw spul erop zetten.En je zou ff een test ritje kunnen maken met je huidige schijven en blokken, als je het dan niet vertrouwd kan je ze altijd nog vervangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Bedankt voor de duidelijke taal.Het nieuwe rijden, wat is dat? Als ik in de Jeep zit is het meestal lange stukken op de snelweg. Ik ben geen rauwdauwer, maar de Jeep is ook mijn moeder niet. Af en toe iets meer pit kan ik nog wel opbrengen Toen ik de klauw loshaalde, was het de binnenkant die vast zat, en geen kant op wilde. De buitenkant leek redelijk vrij te zijn. Hoe dat tijdens het rijden en remmen was, weet ik natuurlijk niet. Wel erg interessant om te lezen deze info. Zeer leerzaam De schijfrem heeft een aantal zeer belangrijke voordelen op de trommelrem, maar er zijn ook enkele punten van zorg. In de trommelrem worden de remschoenen door veren terug getrokken in hun vrije stand. Bij schijfremmen zijn er geen veren. De zuiger wordt in de cilinder een beetje teruggetrokken door de vervorming van de rechthoekige (in doorsnede) afdichtingsring. De klauw moet vervolgens voldoende vrij kunnen schuiven in de ophanging om ook aan de buitenkant vrij te kunnen komen. So far so good, maar er is een spelbreker in het geheel: vocht. Vocht veroorzaakt oxidatie, waardoor dingen vast gaan zitten en het niet meer functioneert zoals beschreven. Belangrijke factor daarbij is, dat bij een combinatie van metalen met verschillende edelheid het minst edele metaal snel corrodeert. Bij onze schijfrem is dat de combinatie van de aluminium (onedel) remklauw met de stalen ophanging en -in mindere mate- de stalen zuiger. Zout vocht versnelt dit proces aanzienlijk. Het is daarom belangrijk de remmen zeer regelmatig te onderhouden en de ophangingen goed gangbaar te houden. Omdat ook hoge temperaturen op kunnen treden is niet zomaar elk smeermiddel geschikt. Koperpasta is het aangewezen middel om de vlakken te smeren waar kleine verschuiving plaats vindt, zoals de passing van de remblokken in de houder en de montage van de klauw in de houder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Ik zou als je dan toch het zaakje nieuw hebt liggen zou ik niet moeilijk doen en het nieuw spul erop zetten. Hehe, dat is ook de bedoeling. Het ging me wat dat betreft vooral om het smeermiddel. Kopervet dus. En je zou ff een test ritje kunnen maken met je huidige schijven en blokken, als je het dan niet vertrouwd kan je ze altijd nog vervangen Dat klopt. Maar ik moet zeggen dat ik de info van L'Ours Alpin & Ab ook wel erg op prijs stel. Ik leer graag veel over dit soort zaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Snap ik idd, remmen zijn ook belangrijke dingen.Ik ga die van mij ook binnenkort vervangen.Maar eerst iets anders Maar als je blokken en schijven dik genoeg zijn zou ik die gok wel nemen,zijn ze glazig dan hebben ze nog ruimte om wat te slijten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 De zuiger wordt in de cilinder een beetje teruggetrokken door de vervorming van de rechthoekige (in doorsnede) afdichtingsring. De klauw moet vervolgens voldoende vrij kunnen schuiven in de ophanging om ook aan de buitenkant vrij te kunnen komen. Ik heb me vaak verwonderd over het systeem van de schijfrem, waarbij er inderdaad geen actieve kracht lijkt te zijn die de blokken vrij maakt vna de schijven. Ik ging er vanuit dat een onderdruk aan remolie bij het loslaten van het rempedaal het nodige werk deed. Dat de afdichtingsring hier ook een rol in speelde wist ik niet! Het is daarom belangrijk de remmen zeer regelmatig te onderhouden en de ophangingen goed gangbaar te houden. Een domme vraag wellicht, maar... Hierbij doel je op prut verwijderen, e eventueel de geleidepennen et al verwijderen, schoonmaken nieuw kopervet geven en weer monteren? Zolang de boel in elkaar zit is er volgens mij niet veel aan te doen namelijk. Omdat ook hoge temperaturen op kunnen treden is niet zomaar elk smeermiddel geschikt. Koperpasta is het aangewezen middel om de vlakken te smeren waar kleine verschuiving plaats vindt, zoals de passing van de remblokken in de houder en de montage van de klauw in de houder. Wederom duidelijke taal. Daar houd ik van, en kan ik wat mee! Bovendien begrijp ik ook nog waarom. Mooi meegenomen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2010 Ik heb me vaak verwonderd over het systeem van de schijfrem, waarbij er inderdaad geen actieve kracht lijkt te zijn die de blokken vrij maakt vna de schijven. Ik ging er vanuit dat een onderdruk aan remolie bij het loslaten van het rempedaal het nodige werk deed. Dat de afdichtingsring hier ook een rol in speelde wist ik niet! Onderdruk is er in principe niet, de remvloeistof stroomt vrijelijk terug naar het reservoir. Een domme vraag wellicht, maar... Hierbij doel je op prut verwijderen, e eventueel de geleidepennen et al verwijderen, schoonmaken nieuw kopervet geven en weer monteren? Yep, gewoon regelmatig (enkele duizenden kilometers cq minimaal 1x per jaar) de boel loshalen en verwennen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Lijkt me eerder omgekeerd, Ab. De remkracht is groot, dus de weerstand op de pennen wordt wel overwonnen. Het terugkeren in de 'vrije' stand zal echter niet meer geheel plaats vinden. Het zal dus eerder de buitenkant zijn die aanloopt. Het roestbeeld van de schijf duidt daar ook op. Jep, in dit geval wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Ik heb vandaag de boel dus weer gangbaar gemaakt. Nadat ik klaar was met de linker heb ik ook de rechter maar onder handen genomen, want na inspectie bleken ook daar de pennen redelijk vast te zitten. Ook bij die schijf zaten de gaatjes vol, dus ook die maar ghoed schoongemaakt. Voor nu heb ik de bestaande schijven en blokke teruggezet omdat ik geen anderen heb liggen. Maar naar aanleiding van het bericht van L'Ours Alpin ga ik toch maar eens op zoek naar andere schijven en blokken. Dan doe ik gelijk rondom, wacht achter heb ik hetzelfde merk, alleen dan zonder de gaatjes. Bovendien zitten die er al iets langer op. Ik ben heel blij met het advies en de discussie hier, want het was voor mij weer erg leerzaam. Ik kan dan ook nog steeds niet helemaal bevatten dat het systeem - als ik het goed begrijp - volledig afhangt van dat ene vierkante rubber. Voortaan weet ik waar ik op moet letten, en zal ik dat vaker gaan doen! Overigens blijft sinds de proefrit vanmiddag af en toe het remlicht branden, maar dat is weer een ander punt. Waarschijnlijk een schakelaartje schoonmaken. Dat komt wel goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2010 Een domme vraag wellicht, maar... Hierbij doel je op prut verwijderen, e eventueel de geleidepennen et al verwijderen, schoonmaken nieuw kopervet geven en weer monteren? Als ik echt in de zooi heb gereden (bijvoorbeeld gisteren in Zeumeren) , dan gaan bij mij niet alleen de wielen eraf, maar haal ik ook de remklauw even los. Gewoon lekker schoonmaken en eventueel goed gangbaar maken. Als ik de schijven van je ziet, dan heb je ze al een tijd niet schoongemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2010 Als ik echt in de zooi heb gereden (bijvoorbeeld gisteren in Zeumeren) , dan gaan bij mij niet alleen de wielen eraf, maar haal ik ook de remklauw even los. Gewoon lekker schoonmaken en eventueel goed gangbaar maken.Als ik de schijven van je ziet, dan heb je ze al een tijd niet schoongemaakt. Oktober 2009 voor het laatst, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Ik heb nu mijn lesje wel geleerd, en er is gelukkig verder niets fout gegaan. Vaker en beter schoonmaken dus. Op zich is dat natuurlijk ook iets dat je (ik) best weet, maar toch te veel werd uitgesteld. Niet meer doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.