Spring naar bijdragen

assen versterken


Recommended Posts

hallo

Ik heb mijn wrangler 4" verhoogd met skyjackers en dan nog eens een bodylift gegeven van 3". Daaronder heb ik dan simex van 35" gemonteerd. Allemaal wel vrij leuk maar hoe kan ik nu mijn assen het best versterken, want de vooras liet het al voor bekeken... Ik liet me wijsmaken dat ik de originele assen het best kan vervangen door dana 44 assen, heeft daar iemand ervaring mee??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet idd met de originele assen voorzichtig zijn met de rechtervoet :bye1:

Het gaat wel maar hem idd vervangen voor een DANA 44 is wel sterker.

Maar de steek van de wielbouten wordt dan anders dus zit je met de achteras, die origineel ook niet al te sterk is. Dus het mooiste is om ook die te vervangen voor een andere,DANA 44, AMC 20 of ford 8.8

Is wel wat werk maar heb je wel wat.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt allemaal wat Sjikita schrijft.

Wij kunnen trouwens niet vanaf hier zien of jij nog de standaard assen onder je wrangler heb zitten maar de kans is groot dat jij nog een dana 30 en een dana 35 onder je wrangler heb zitten. De simex banden zijn hele goede modderbanden en zwaarterrein banden. Ze hebben ook een reputatie als het gaat om het slopen van steekassen.De kans is ook aanwezig dat jij nog de standaard overbrenging in je assen heb zitten.

Heb jij een 4 liter of 2.5 liter wrangler?

Als jij 80 rij in je 5 en je geeft dan gas heb je dan nog genoeg power om vooruit te gaan of moet je terug schakelen om vooruit te komen?

Er zijn diverse mogelijkheden om je assen te upgraden zoals Sjikita aangaf. Hou er ook rekening mee dat die assen vaak standaard een lage verhouding hebben. Dus de kans is groot dat je ook de R&P in de assen moet aanpassen. Je hebt minimaal 4.10 nodig. 4.56 zou ideaal zijn bij je 35 inch banden.

Ik kan je wel helpen aan een complete dana 44 vooras met vrijloopnaven en geschikt voor een wrangler yj. Alleen deze vooras is wel 6 gaats en heeft standaard een 3.30 overbrenging erin zetten.

Succes!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een 4.0L van 92. Ik denk dat het nog originele assen zijn, 30 vooraan en 35 achteraan. En het klopt wel dat ik in 5de geen power meer heb en dat ik terug naar 4de moet.

Dan heb jij hoogstwaarschijnlijk een 3.55 overbrenging in je assen zitten. Met een 4.56 krijg je weer genoeg power in zijn 5 en hoef je niet terug te schakelen om op te schieten. Ook is het fijner als je in het terrein ermee rijdt.

Kijk het wil niet zeggen dat je gelijk alles kapot zal rijden nu maar de kans is wel aanwezig. Het kan zomaar nog een hele tijd goed gaan maar het kan ook bij de eerste de beste modderbak afgelopen zijn met een steekas.

Gelukkig heb je geen locker of sper in je assen zitten. Die kunnen helemaal veel schade aanrichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij al 2 jaar op 35e met een aanpassing in de rp naar 4.10 dacht ik.

rijdt prima hoef geen km teller aan te passen. rij ermee op strand met boot trailer zonder problemen. met steekassen etc. Geen locker wel ls.

suc 6

Met wat voor banden rij jij. Modder , AT of wegbanden?

Op de openbare of op het strand kan alles lang goed gaan. Alleen rijdt deze jeep op simex banden en dan ben je over het algemeen meer van plan dan alleen de openbare weg of het strand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de voor as gewoon chromemoly TJ steekassen er in en je bent klaar.

Dan 30 en Chromemolly steekassen kan je de Hammers mee doen zou goed genoeg zijn voor modder. Achter een Dana44 of een Ford Explorer as en als je echt lekker bezig will zijn 4.56 of 4.88 gears en je ben klaar

Hier kun je het verschil zien tussen een TJ stock 27 spline steekas en een Dana 44HP stock 30 spline steekas zit bijna geen verschil tussen

Het voordeel over TJ steekassen vergeleken met de YJ steekassen is geen 3 delige steekas aan de rechterkant maakt het sterker en grotere kruisjes zijn de zelfde maat als de Dana 44 steekassen

dana-44-front-axle-001.jpg

dana-44-front-axle-002.jpg

bewerkt door aw12345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier de verschillen tussen de dana 30 en de dana 44

The main area where the Dana 44 is stronger when compared to the Dana 30 is in the ring-and-pinion. The Dana 30's ring gear has a diameter of 7.2 inches, while the Dana 44 features a ring gear with a diameter of 8.5 inches. The inner axleshafts of the Dana 44 are also stronger 30-spline units, compared to the 27-spline units found in the Dana 30. The 44 also has a slightly thicker axletube than the Dana 30. Identical U-joints are found in '97-and-later Dana 30s and Dana 44s, with pre-'97 D30s featuring a smaller U-joint.

Ik heb zelf een tijd met een dana 30 vooras gereden en het ging een lange tijd goed. Dus ik zal zeker niet beweren dat de dana 30 een slechte vooras is. Bij mij ging het pas echt goed fout toen ik er een locker in had gezet. Toen draaide ik binnen 2 maanden 2 keer een superior steekas aan gort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...