Spring naar bijdragen

uitval complete verlichting


sverige
 Share

Recommended Posts

hallo...

Ik heb een XJ uit '95.

Tijdens het rijden is me een enkele keer overkomen dat het licht (zowel de koplampen als de dashboard verlichting )1 a 2 sec compleet uitvallen.

Op dat zelfde moment hoor ik een geluidje dat klinkt als 'geknetter' zoals bij een kortsluiting.

Dit geluid komt rechts onder de stuurkolom vandaan.

Heb daar eens rond gekeken en er zitten 4 relais, als ik nu met de lichtschakelaar of de groot licht handel beweeg dan hoor en voel ik dat relais bewegen.En het geluid lijkt er ook op.

Kan het zijn dat dit relais de oorzaak is?

Ik heb het eruitgehaald en toen de lichten eens geprobeerd maar die gaan gewoon aan ,en zijn gewoon bedienbaar!!! Dus mijn inziens heeft dit relais niks te maken met de verlichting!

Waarom maakt dit dan geluid als ik de lichten bedien.?...en waardoor valt de verlichting dan 1 a 2 sec uit??

De hoofd schakelaar (lees trekschakelaar) links op het dashboard heb ik een halfjaar geleden vervangen.

wie kan me helpen!!!:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op je stuurkolom zit een schakelaar die schakelt tussen grootlicht en dimlicht. Naast je contactslot schakelaar. Geloof dat het een zwarte is, conactslot is geloof ik wit. Deze wordt bediend met een stangetje vanaf je grootlicht/knipperlicht handel.

Misschien heeft deze schakelaar kuren, ja kan 'm even demonteren om te kijken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op je stuurkolom zit een schakelaar die schakelt tussen grootlicht en dimlicht. Naast je contactslot schakelaar. Geloof dat het een zwarte is, conactslot is geloof ik wit. Deze wordt bediend met een stangetje vanaf je grootlicht/knipperlicht handel.

Misschien heeft deze schakelaar kuren, ja kan 'm even demonteren om te kijken.....

heb geen schakelaar op m'n stuurkolom alleen een hendel voor het groot licht en de ruitenwisser , deze zit aan de linkse kant op de stuurkolom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Idd.... deze handel bedient een stangetje, deze loopt naar beneden langs de stuurkolom, daar zit de grootlicht schakelaar.....

Sorry voor het late bericht maar heb ff vakantie gehad...

Maar gaat er dan ook spanning van de grootlichtschakelaar naar de 'normale' lichtschakelaar op het dashboard aan de linkse kant?...En is ook de dashboardverl. aangesloten op die grootlichtschakelaar op de stuurkolom? Ik vraag dit omdat zowel de dashboardverlichting als het dim en stads licht uitvalt.

De dashboard verlichting niet altijd.

Maw.gaat alles dan via de grootlichtschakelaar.?

Had gisteren nl weer het zelfde probleem 2a3 keer snel achter elkaar geen licht op een traject van 200 km.Tussen nu en de laatste keer zit ong 1500 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Idd.... deze handel bedient een stangetje, deze loopt naar beneden langs de stuurkolom, daar zit de grootlicht schakelaar.....

hallo heb weer hetzelfde probleem gehad en nog maar eens de stuurkolom blood gelegd maar ik kan nergens een stangetje vinden dat naar een schakelaar gaat.

Het enigste wat ik hoor en voel bewegen is een relais net onder het dashboard aan de rechtse kant vd stuurkolom.

Deze hoor je klikken en beweegd(van binnen) als je de grootlicht schakelaar en of de trekschakelaar links vd stuurkolom uittrekt.

Wat kan dit dan toch zijn...!!!!! heb een XJ '95 4 ltr HO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat jij zo'n stangetje niet hebt.......

Heb nog wel even in de FSM gezocht, die zegt het volgende:

Headlamp dimmer switch (part of multi-function switch on steering colum)

When the headlamp switch is in the ON position,

circuit A3 from fuse 5 in the Power Distribution Center

(PDC) connects to circuit F34. Circuit F34 connects

to the dimmer switch portion of the multifunction

switch and feeds circuit L4. Circuit L4

powers the low beam of the headlamps.

When the operator selects high beam operation

with the turn signal stalk of the multi-function

switch, circuit L11 connects to the L3 circuit. Circuit

L3 powers high beam operation.

Deze schakelt alleen tussen groot en dimlicht.

De lichtschakelaar, links op het dashboard, schakelt -in de eerste stand-het stadslicht en instrumentenverlichting in. In de tweede stand komt dim/grootlicht erbij.

Als er een storing optreed in de lichtschakelaar zul je ook de verlichtings relais horen in/uit schakelen.

Kun je duidelijk omschrijven welke lampen uit vallen als de storing optreed? Zo is te bepalen waar de storing zich ergens bevindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat jij zo'n stangetje niet hebt.......

Heb nog wel even in de FSM gezocht, die zegt het volgende:

Deze schakelt alleen tussen groot en dimlicht.

De lichtschakelaar, links op het dashboard, schakelt -in de eerste stand-het stadslicht en instrumentenverlichting in. In de tweede stand komt dim/grootlicht erbij.

Als er een storing optreed in de lichtschakelaar zul je ook de verlichtings relais horen in/uit schakelen.

Kun je duidelijk omschrijven welke lampen uit vallen als de storing optreed? Zo is te bepalen waar de storing zich ergens bevindt.

Hallo het is zeer moeilijk te zeggen wat er nu precies uitvalt omdat je er nogal van schrikt en alles ineens donker is.

Dan heb je al genoeg aan de situatie om de auto op de weg te houden.

Maar we weten iig dat de dashboard verlichting en het dimlicht iig uitvallen.

Weet niet wat het grootlicht doet.

Het is niet tezien (omdat we rijden) of ook de stadslichten of de achterlichten uitvallen.

De schakelaar links op het dashboard is al een paar keer vervangen maar toen was het duidelijk dat het deze was .Nu twijfel ik nl.

Deze kan ik zelf makkelijk vervangen maar als het iets in de bedrading blijkt te zijn dan is het een andere zaak,vandaar dat ik eerst de oorzaak moet en wil weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ook de dashboard verlichting uitvalt, kan het eigenlijk alleen maar de verlichtings schakelaar zijn.

Hoe krijg je het licht weer aan als de storing optreed?

het knettert een beetje en gaat aan en uit een paar keer en dan blijft hij gewoon aan.(tot nog toe)

Af en toe trek ik ook wel eens aan de schakelaar ven dan werkt het ook weer maar dit kan ook toeval zijn.

De lampen doen het altijd weer voordat je de kans hebt om afteremmen en te stoppen, is dus moeilijk te controleren.

bewerkt door sverige
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou ik toch nog eens goed naar de lichtschakelaar kijken........ Doe m er eens uithalen en de stekkers er weer aanzetten, kijk dan of je de storing kan reproduceren.

En wat Doeschot verteld kan dit ook een oorzaak zijn ,kortsluiting in de dikke massa kabel?

Kan ik nu ook wel vragen ...het er uithalen van de lichtschakelaar is dit alleen mogelijk door het verwijderen van het instrumenten paneel( zo heb ik het altijd gedaan) of is er nog een andere manier.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...