Spring naar bijdragen

tik bij koude motor Patriot


Recommended Posts

Sinds enkele maanden rijd ik in een Patriot 2.4 Limited. In bijna alle opzichten fijne auto.

Bij koude motor - in ieder geval na een nachtje - hoor ik bij het wegrijden, dus als de motor belast wordt, een tikkend geluid, bijna dieselachtig, in de cabine. Als ik de motorkap opendoe en probeer het geluid te lokaliseren dan lijkt het uit de rvs buis boven op het blok te komen. Ik heb de auto laten inspekteren bij de dealer maar deze kon niets bijzonders ontdekken. Als het erger wordt dan moet ik maar terugkomen.

Het geluid verdwijnt na een paar minuten rijden. Rijdt dan verder nagenoeg geruisloos, brandstof gebruik normaal, olieverbruik geen tot weinig. De auto heeft pas 25000 km gedraaid dus zo goed als nieuw.

Is het mogelijk dat bij koude motor de olie nog eerst rondgepompt moet worden?

Hebben jullie dezelfde ervaring met koude motor? (Overigens normaal dat een koude motor wat meer mechanische geluiden maakt).

robbo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HEb dat ook met een Omega , duurt heel even en word dan gelijk minder , ff rustig laten lopen voor echt veel gas te geven is nooit verkeerd , zal met slijtage te maken hebben ,

Loopt op LPG en kleppen staan dan ook wat ruimer meestal , vandaar ook eerder wat getik denk ik.

Ook hoge km stand

Motor loopt verder prima ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Patriot met 23500 km gaat morgen voor een beurt naar de dealer. Heeft ook een tik na een paar uur stil staan, en na een nacht stil staan is het echt een dieselgeluid.

Volgens de handleiding moet er 5W30 olie in, maar de dealer heeft er van begin af aan standaard 10W40 in gegooid.

Bij navraag waarom ze dit deden was het antwoord dat ze deze olie voor alle jeeps gebruiken. Ga morgen toch maar 5W30 olie eisen of zelf kopen en meenemen. Moet ook zeggen dat de 10W40 al flink is afgewerkt sinds de vorige beurt (pikzwart en voelt gruizig aan).

Ook heeft mijn Patriot vanaf het begin al vaak last van inhouden, vooral bij afremmen en weer gas geven (bij bochten, en op rood staande stoplichten die op het laatste moment op groen springen). Erg irritant en soms zelfs gevaarlijk.

Zou misschien ook wel te maken hebben met te dikke olie, dat hierdoor de hydraulische klepstoters anders reageren.

Ik vraag me ook af of de motor geen extra slijtage heeft opgelopen door de dikkere olie. Kan me best voorstellen dat een koude motor met te dikke olie een slechte smering heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Patriot met 23500 km gaat morgen voor een beurt naar de dealer. Heeft ook een tik na een paar uur stil staan, en na een nacht stil staan is het echt een dieselgeluid.

Volgens de handleiding moet er 5W30 olie in, maar de dealer heeft er van begin af aan standaard 10W40 in gegooid.

Bij navraag waarom ze dit deden was het antwoord dat ze deze olie voor alle jeeps gebruiken. Ga morgen toch maar 5W30 olie eisen of zelf kopen en meenemen. Moet ook zeggen dat de 10W40 al flink is afgewerkt sinds de vorige beurt (pikzwart en voelt gruizig aan).

Ook heeft mijn Patriot vanaf het begin al vaak last van inhouden, vooral bij afremmen en weer gas geven (bij bochten, en op rood staande stoplichten die op het laatste moment op groen springen). Erg irritant en soms zelfs gevaarlijk.

Zou misschien ook wel te maken hebben met te dikke olie, dat hierdoor de hydraulische klepstoters anders reageren.

Ik vraag me ook af of de motor geen extra slijtage heeft opgelopen door de dikkere olie. Kan me best voorstellen dat een koude motor met te dikke olie een slechte smering heeft.

Nah, die motor -ik neem aan dat jij ook de 2.4 hebt- loopt ook al even mee. Zit in een boel Chryslers en Jeeps en als ze in al die motoren dezelfde olie doen zit dat wel snor. Die dunnere olie gebruiken ze vaak in de VS vanwege de temperaturen in de winter daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Beetje late reactie, maar toch ;)

Dat tikken zijn de hydraulische klepstoters die nog onvoldoende olie hebben. Omdat het een DOHC motor is (en dus de nokkenassen en klepstoters "boven" het blok liggen), zakt alle olie tijdens het stilstaan naar beneden de carterpan in. Wanneer je dan een "koude start" hebt, moet eerst de olie rond gepompt worden. Dat kan een halve minuut tot een minuutje duren en is geen enkel probleem. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de motor, tenzij je meteen vol gas gaat scheuren.

5W30 of 10W40 maakt hier niet uit; ik zou alleen niet nu in 1 keer andere olie erin doen, terwijl de auto sinds het begin 10W40 heeft gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

hallo...wat dit tikken betreft kan het niet aan de ABS liggen....zie hier ,dit stond in de handleiding.

When the vehicle is driven over 7 mph (11 km/h), you

may also hear a slight clicking sound as well as some

related motor noises. These noises are the system performing

its self-check cycle to ensure that the ABS

working properly. This self-check occurs each time the

vehicle is started and accelerated past 7 mph (11 km/h).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...