Spring naar bijdragen

Onregelmatig stationair toerental


Fred
 Share

Recommended Posts

Mijn Jeep Cherokee (89) loopt de laatste tijd erg onregelmatig stationair; de ene keer slaat ie af en de andere keer loopt hij 1600 - 1800 rpm. Dit is zowel op gas als op benzine. Er blijft naar mijn weten niets mechanisch hangen, dus is het waarschijnlijk iets electronisch. Weet iemand waar ik het moet zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

sad.gif Ik heb exact hetzelfde met mijn Cherokee uit '90. Van de zomer had ik het en nu weer bij kou/vocht. De ene keer pruttelt-ie, de andere keer loopt het toerental op tot 2000. Dat verdwijnt bij warme motor of na een aantal keren opnieuw starten. De Jeep garage houdt me een beetje aan het lijntje. Ben je inmiddels achter de werkelijke oorzaak? Please let me know

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad deze week opgelost: open je luchtfilter en je ziet het zo:

Bij mij zat hier vieze gelige drek (een of andere oliesubstantie) die uit de slang die vanaf de voorkant van het kleppenhuis komt. Slang loshalen en flink doorspuiten met een compressor (een aantal keer beide kanten op).

Daarnaast de andere slang die achter op het kleppendeksel zit en welke leidt naar de inlaat van de carburateur loshalen en tevens doorspuiten. Ook de koppeling die op de inlaat zit loshalen (een stelschroefje met een veertje) en schoonblazen. Alles weer vastzetten en hij loopt weer keurig stationair (kan pas na een aantal kilometer rijden merkbaar worden)

Succes ermee!

Weet iemand trouwens hoe die vieze drek in het luchfilter komt en beter nog: hoe dit te voorkomen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die vieze drek (sludge) komt door vocht in de motor en olie (condens als je geluk heb wink.gif ), vooral als je met dit weer veel korte ritjes rijdt verdampt dit vocht niet. Zit het ook op je oliedop?

Dat deze smurrie (sludge dus), of alleen olie, in je filterhuis terecht komt ligt weer ergens anders aan, ik las op een ander forum een manier om dit op te lossen, moet ik weer ff zoeken.

Hebbes: ff het woordeboekie d'rbij en veel plezier (en klik hier) wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had ook last van een onregelmatig stationair toerental en, als ie afsloeg, een racende (2000-3000 toeren) motor.

Ik heb de gasklep in zijn geheel losgehaald, goed schoongemaakt met carburateur reiniger, de stappenmotor en de potmeter (TPS) losgemaakt en goed schoongemaakt, en meteel alle vacuumslangen eens goed vastgezet. Probleem sindsdien helemaal weg.

Vacuum lekjes spoor je trouwens prima op met remmen- of carburateur reinigiger.. Beetje bij het slangetje of nippeltje spuiten met draaiende motor: als het lekt hoor je meteen de motor meer toeren maken.

En houd je carterventilatie (die twee slangen naar het kleppendeksel) goed in orde; scheelt ook enorm in het olieverbruik als dat normaal werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by rob@Jan 28 2004, 09:45

Hartelijk dank voor jullie tips. Nu zoek ik nog een goed(koop) adresje in Amsterdam om dit soort zaken voor mij op te lossen. De off. dealer is mij een beetje te duur geworden. Wie?

Rob sad.gif

Help de off. dealer jou nog dan?

Meestal helpen ze alleen bobo's met stropdas en bijpassend leasecontract cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Jan 28 2004, 10:30

Help de off. dealer jou nog dan?

Meestal helpen ze alleen bobo's met stropdas en bijpassend leasecontract cool.gif

Mja als ik daar aankom met mijn 15-jaar-oude-cherokee en voor de deur parkeer denken ze dat iemand het vuilnis heeft buitengezet sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi ,

dat sludge wat via de carterontluchting eruit komt, kan je het slangetje niet gewoon afdichten?? Ik rij alleen korte ritten naar mijn werk 15km en heb eigenlijk nooit een warme motor. Wie kan mij tips geven. Ik heb het nou opgevangen in een flesje om te kijken hoeveel hij eruit gooit. Ik zit nu op ongeveer 100 cc in de week. Graag jullie tips

Ik hoor het wel.

Bedankt

Loekie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dichtmaken zou ik niet doen, maar een constructie met een opvangflesje en klein luchtfiltertje moet wel te maken zijn.

Maar het echte probleem is de slang aan de andere kant van het kleppendeksel. Die zuigt niet hard genoeg, waarschijnlijk is het slangetje of de dop verstopt. Wat ook nog kan is dat het verstopt zit binnenin het kleppendeksel, daar zit een soort snorkeltje wat verstopt kan raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...