Spring naar bijdragen

Lichtschakelaar aansluitingen


Stern
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zo'n twee jaar geleden was ik regelmatig op dit forum te vinden, toen wilde ik iets vervangen, heb de boel wel uit elkaar gekregen, maar vervolgens hield het op. :bye1: Nu heb ik besloten dat de Jeep toch weer in actieve dienst moet. :)

Het eerste probleem dat ik daarbij tegenkom is de lichtschakelaar. Inmiddels het vierde exemplaar, ditmaal afkomstig van de dealer. Twee jaar geleden gekocht en vandaag ontdekt dat ik de verkeerde heb. ;)

Degene die ik hebben moet heeft zo'n gammel dun metalen plaatje voor het dimmen van de dashboardverlichting, terwijl dit type een potmeter heeft in een dikke keramische schijf en bedoeld is voor Cherokee's tot '91. Een ander verschil is dat er twee contactjes ontbreken en de behuizing daar doorloopt, waardoor de stekker niet past.

Nu overweeg ik om het uitstekende stukje behuizing weg te slijpen en toch deze stekker te gaan gebruiken, maar dan moet ik wel zeker weten waar alle aansluitpinnen van zijn.

Heeft iemand daar een overzichtje van? Liefst van beide typen . . . .

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee gaat niet passen en werken , je hebt inderdaad de verkeerde schakelaar !

De met keramische potmeter , daar gaat heel de stroom van de interieur-verlichting door die

potmeter.

De andere , electronisch , daar wordt de interieur verlichting geregeld door de PCM

Er zijn dus inderdaad twee types's (ik heb ze eventueel beide op voorraad) :

Lichtschak_voor92.jpgLichtschakelaar <94 (met keramische potmeter)

€ 35.00

Lichtschak_na92.jpgLichtschakelaar >94 (met dun plaatje voor dash-bord dimmer)

€ 39.00

bewerkt door boris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Boris,

Bedankt voor je reactie en de duidelijke foto's!

Voorzover ik na heb kunnen gaan heb ik nergens meer kortsluiting, maar toch zijn er reeds drie van die onderste schakelaars gefrituurd, waarvan twee nieuwe. Degene met potmeter maakt wel een aanzienlijk degelijker indruk . . . .

Wat gebeurt er als ik de behuizing deels wegslijp, zodat de stekker wel past? Krijgt de PCM dan te veel, of te weinig stroom? En waarvan zijn die twee extra contactjes?

Voordat de auto stil kwam te staan, had ik een blok met drie losse wipschakelaars uit m'n dashboard hangen (dashboard + stads- + achterlichten / dimlichten voor / groot licht) per groep apart gezekerd en dat ging prima, maar dat zag er niet uit. Juist omdat dit goed ging, denk ik dat de oorzaak van de problemen van toen is opgelost.

Ik had destijds met veel proberen van ieder contact uitgezocht waar het voor diende, maar dat briefje ben ik dus kwijt. Het wel of niet dimmen van de dashboardverlichting zal me een zorg zijn, maar ik wil wel zeker weten dat er niet opnieuw iets kapot gaat als ik deze schakelaar gebruik.

Vandaar mijn vraag: weet iemand de pinbezetting? Ik kan op dit moment niet opnieuw zelf alles uitzoeken, omdat er nog meer open ligt en de accu niet aangesloten kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wim,

Bedankt voor je schema, maar ik heb wat moeite om zo'n ding te lezen :yes: Niet alleen omdat hij ondersteboven staat en ehm, niet heel scherp is . . . . maar ik zou niet weten waar ik hier de lichtschakelaar moet zoeken, laat staan vinden! :no:

Als je me dat kunt vertellen, dan kan ik bekijken of ik er verder mee kom.

Groeten,

Elmar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...