brammen Geplaatst October 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2009 Hallo, Ik heb een GC ZJ 5,2 uit 1998. Als ik tegen de 80 KM per uur aankom word de bak gelockt. Als je het gas los laat gaat hij er weer uit. Nu is het zo als je op de cruise control rijd en je rijd bv constant 100km per uur en je gaat een heuvel af waardoor hij gas terrug neemt om de snlleheid op 100 te houden en vervolgens weer tegen een heuvel op moet klimmen gaat hij gas geven en dan schiet de toeren even door voordat hij weer locked. Ik heb het idee dat dit "doorslippen" erger is geworden sinds de laatste paar maanden. Hij slipt ongeveer 100 toeren door omvervolgens te locken en weer gewoon te rijden dit alles gebeurt in ongv. 1 a 2 seconde. Dit doet hij ook als je gewoon met je voet gas geeft en constant rijd en dan gas los laat en geeft. Is dit normaal? of moet er iets gesteld worden? Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen. Voor de rest schakeld de bak prima. Ik heb olie en filter pas vervangen en ook dat was prima. De olie was mooi schoon en stonk niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Japio Geplaatst October 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2009 Hallo, ik heb een 5.9 uit 98 met 210000 op de teller, deze doet hetzelfde, alleen duurt het een fractie van een seconde. Het wordt niet erger en dit is zeker 40000km al zo. Of het wel of niet zo hoort weet ik niet. groet Jaap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brammen Geplaatst November 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 Ok ik ben enigzins blij dat het bij jou al zolang duurt. Mijn KM stand is nu 156000. Ik weet echter nog steeds niet of er wat aan te doen is. Bedankt voor je reactie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 Vraag me niet hoe precies te doen, maar er zijn banden in die bak die gesteld kunnen worden van buitenaf. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 It works as designed. Zo klinkt jouw uitleg in elk geval. Bij gas loslaten (ook al is het maar een beetje), schakelt de lockup uit (toerental stijgt ca. 200-250 RPM). Geef je (of de cruise control) vervolgens weer gas, dan zal de lockup na een fractie van een seconde zichzelf weer inschakelen en daalt het toerental weer. Gevoelsmatig geeft dat het symptoom dat je beschrijft. Zowel mijn vorige 5.2 als mijn huidige 5.9 doen hetzelfde. Overigens is 80km/h een rottige snelheid omdat je dan net in het bereik van wel of geen lockup zit. Zit je op de cruise met 80 km/h dan krijg je een onrustig schakelgedrag bij bijv. een lichte helling of zelfs tegenwind Op de snelweg heb ik enige tijd geleden last gehad van continu in- en uitschakelen van de lockup. Super-irritant en niet goed voor de koppelomvormer. Uiteindelijk bleek het een 'dead-spot' in de TPS (Throttle Position Sensor) te zijn. De computer bepaalt o.a. n.a.v. de stand van je gaspedaal (via de TPS) of de lockup wel of niet ingeschakeld moet worden. Ik kan evt. wel uitleggen wat de reden was etc., maar dit is niet gekoppeld aan jouw symptoom en vraag; dat is normaal gedrag Overigens is het wel verstandig om op tijd de olie en filter te verversen en tegelijk de rembanden af te stellen (reverse-band via buitenkant bak en forward-band via binnenkant bak). Afstellen moet echt goed gebeuren volgens het boekje anders sloop je je bak in no-time! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brammen Geplaatst November 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 (bewerkt) Ok, bedankt voor de uitleg. Ik heb reeds een TPS aangevraagd ga dat eerst eens bekijken. Mocht dit niet helpen gaan we de rembanden maar stellen. November 6, 2009 bewerkt door brammen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Een TPS mag je natuurlijk altijd bestellen, maar waarom? Het gedrag dat je beschrijft is normaal gedrag! Overigens kun je de TPS eerst zelf controleren op werking. Neem 2 dunne stukjes ijzerdraad en prik die in pin 1 en pin 2 van de stekker op de TPS. Op de ijzerdraadjes sluit je een multimeter aan. Contact aan (niet starten) en gaspedaal langzaam en geleidelijk indrukken. De gemeten spanning moet gelijkmatig oplopen. Als je ineens een spanningsval ziet bij een bepaalde gaspedaalstand dan is je TPS niet goed. E.e.a. kan ik nog wel voor je opzoeken als je de testprocedure meer gedetailleerd wilt weten. Bij mij had ik ten tijden van het probleem inderdaad een 'dead-spot'. Ik heb de sensor schoongemaakt en de throttlebody/vlinderklep goed gereinigd. Daarna heb ik het nooit meer gehad en bespaarde mij een TPS. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brammen Geplaatst November 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Hoi, Dat zou geweldig zijn als je mij die procedure kunt sturen. Dat moet me wel lukken. Ik kreeg net de prijs te horen van een TPS en dat is best veel (129 Euro) dus kan ik wel even wat proberen. Wat kan je schoon maken aan de TPS? Ik heb hem los gehad maar kon niet 123 zien dat je hem kan open maken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Wat je los hebt gehad kan je schoonmaken. Niet uitelkaar halen ! Maak ook gelijk je gashuisklep schoon. enne...welkom terug Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brammen Geplaatst November 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 hahahaha ja thanx! Kan ik het gas huis klep op de auto schoonmaken met bv brake cleaner? Of moet hij eraf? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Dat wel of niet demonteren weet ik niet, maar ik zag kort geleden op 4x4.de die TPS voor ca € 70,-- staan (Drosselklappensensor) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brammen Geplaatst November 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2009 (bewerkt) Dat klinkt al beter! Bedankt voor de info. Ik heb de TPS uiteindelijk vervangen voor +/- 70,00 euro, en het probleem is opgelost! Bedankt voor alle tips! November 12, 2009 bewerkt door brammen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.