Spring naar bijdragen

Bak slipt lijkt


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een GC ZJ 5,2 uit 1998.

Als ik tegen de 80 KM per uur aankom word de bak gelockt.

Als je het gas los laat gaat hij er weer uit.

Nu is het zo als je op de cruise control rijd en je rijd bv constant 100km per uur en je gaat een heuvel af waardoor hij gas terrug neemt om de snlleheid op 100 te houden en vervolgens weer tegen een heuvel op moet klimmen gaat hij gas geven en dan schiet de toeren even door voordat hij weer locked. Ik heb het idee dat dit "doorslippen" erger is geworden sinds de laatste paar maanden. Hij slipt ongeveer 100 toeren door omvervolgens te locken en weer gewoon te rijden dit alles gebeurt in ongv. 1 a 2 seconde. Dit doet hij ook als je gewoon met je voet gas geeft en constant rijd en dan gas los laat en geeft.

Is dit normaal? of moet er iets gesteld worden?

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen.

Voor de rest schakeld de bak prima. Ik heb olie en filter pas vervangen en ook dat was prima. De olie was mooi schoon en stonk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

It works as designed. Zo klinkt jouw uitleg in elk geval.

Bij gas loslaten (ook al is het maar een beetje), schakelt de lockup uit (toerental stijgt ca. 200-250 RPM). Geef je (of de cruise control) vervolgens weer gas, dan zal de lockup na een fractie van een seconde zichzelf weer inschakelen en daalt het toerental weer. Gevoelsmatig geeft dat het symptoom dat je beschrijft. Zowel mijn vorige 5.2 als mijn huidige 5.9 doen hetzelfde.

Overigens is 80km/h een rottige snelheid omdat je dan net in het bereik van wel of geen lockup zit. Zit je op de cruise met 80 km/h dan krijg je een onrustig schakelgedrag bij bijv. een lichte helling of zelfs tegenwind :ohmy:

Op de snelweg heb ik enige tijd geleden last gehad van continu in- en uitschakelen van de lockup. Super-irritant en niet goed voor de koppelomvormer. Uiteindelijk bleek het een 'dead-spot' in de TPS (Throttle Position Sensor) te zijn. De computer bepaalt o.a. n.a.v. de stand van je gaspedaal (via de TPS) of de lockup wel of niet ingeschakeld moet worden. Ik kan evt. wel uitleggen wat de reden was etc., maar dit is niet gekoppeld aan jouw symptoom en vraag; dat is normaal gedrag :whistle:

Overigens is het wel verstandig om op tijd de olie en filter te verversen en tegelijk de rembanden af te stellen (reverse-band via buitenkant bak en forward-band via binnenkant bak). Afstellen moet echt goed gebeuren volgens het boekje anders sloop je je bak in no-time!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een TPS mag je natuurlijk altijd bestellen, maar waarom? Het gedrag dat je beschrijft is normaal gedrag!

Overigens kun je de TPS eerst zelf controleren op werking. Neem 2 dunne stukjes ijzerdraad en prik die in pin 1 en pin 2 van de stekker op de TPS. Op de ijzerdraadjes sluit je een multimeter aan. Contact aan (niet starten) en gaspedaal langzaam en geleidelijk indrukken. De gemeten spanning moet gelijkmatig oplopen. Als je ineens een spanningsval ziet bij een bepaalde gaspedaalstand dan is je TPS niet goed. E.e.a. kan ik nog wel voor je opzoeken als je de testprocedure meer gedetailleerd wilt weten.

Bij mij had ik ten tijden van het probleem inderdaad een 'dead-spot'. Ik heb de sensor schoongemaakt en de throttlebody/vlinderklep goed gereinigd. Daarna heb ik het nooit meer gehad en bespaarde mij een TPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...