Spring naar bijdragen

Lawaai - XJ versus ZJ - Ervaringen?


ghulst
 Share

Recommended Posts

Op dit moment rijden wij, naar tevredenheid, onze XJ het hele land door (en daarbuiten). Daarbij zit er eigenlijk (naast het verbruik) maar een nadeel aan de XJ en dat is het geluid. Eerder reed ik mijn zakelijke kilometers met een Toyota Avensis (erg stil) en de overgang (eigen bedrijf) naar de XJ is dan ook fors. Zeker als je vierhonderd kilometer op een dag draait, wordt het geluid van vooral rijwind etc. nogal irritant.

Op termijn zal dit er zeker voor zorgen dat we de XJ niet meer voor mijn zakelijke kilometers gaan gebruiken. De vraag is alleen wat er dan voor in de plaasts komt. Een echte nieuwe zit er voorlopig niet in, dus dan zou Jeep-technisch de enige andere oplossing een ZJ zijn. Wat zijn de ervaringen daarin? Wie heeft ze allebei (gehad)? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen. (En eventueel ook naar andere suggesties om geluidlozer te rijden.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een XJ 4.0 en een ZJ 5.2. Behalve het logo hebben ze niet veel gemeen. De XJ is 2" verhoogd, voor de rest zijn beide auto's standaard.

De XJ is inderdaad rumoeriger en dat heeft veel te maken met windgeruis, maar ook de demping van de motor is minder. De stoelen van de XJ vind ik weer beter omdat ze meer zijdelingse steun geven. De auto is iets overzichtelijker omdat de hoeken beter gemarkeerd zijn en de kortere draaicirkel maakt manouvreren iets gemakkelijker. Hij is uitgerust met selecttrack, dus je kunt permanent 4x4 inschakelen, ook in part-time.

De ZJ is een auto die ongeveer de prijs van een kleinere middenklasser meer kost dan de XJ. Hij is veel ruimer, stiller, heeft een rustiger wegligging door de langere wielbasis. Gewoon een luxe SUV voor de lange afstand die tot 120 km/u fluisterstil is. Nadeel van de ZJ vind ik de tussenbak. Die neemt in feite elk initiatief uit handen, behalve dan dat je hem in 4-low kunt zetten. Die tussenbak is ook een kwetsbaar onderdeel (visco). De 4x4 schakelt wel bij, maar op nat gras hebben de achterwielen dan al even geslipt en is de optimale tractie al weer verloren gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadeel van de ZJ vind ik de tussenbak. Die neemt in feite elk initiatief uit handen, behalve dan dat je hem in 4-low kunt zetten. Die tussenbak is ook een kwetsbaar onderdeel (visco). De 4x4 schakelt wel bij, maar op nat gras hebben de achterwielen dan al even geslipt en is de optimale tractie al weer verloren gegaan.

Je hebt gelijk dat de XJ meer terreinwaardig is bij een standaard uitvoering maar als je de ZJ iets aanpast (verhogen, geschikte banden) dan komt hij prima mee in het terrein. Dan heeft alleen de wielbasis nog nadelen (heeft ook voordelen!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met Jeeps is het een beetje 'wat de gek er voor geeft' volgens mij. Ik weet niet in welke prijsklasse je evt iets zoekt maar ik heb bijv een paar maanden terug een WJ gekocht uit 2000 met net geen 150k op de teller en een dealeronderhouden verleden voor iets meer dan €7000,-. Moesten nog wel wat kleine werkzaamheden aan gedaan worden maar verder lijkt hij tot nu toe goed te zijn. Ga er over 1,5 week mee naar Italië dus dan merken we het wel.

WJ is een behoorlijk stille en zeer comfortabele reisauto die niet eens zo onzuinig is als je er lange afstanden mee rijdt (op cruise en niet te hard that is), maar voor de zuinigheid moet je ook geen V8 kopen natuurlijk. Ik heb er vrijdag andere banden onder laten plaatsen en dat maakt echt een wereld van verschil, rijgeluiden zijn nu nihil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk dat de XJ meer terreinwaardig is bij een standaard uitvoering maar als je de ZJ iets aanpast (verhogen, geschikte banden) dan komt hij prima mee in het terrein. Dan heeft alleen de wielbasis nog nadelen (heeft ook voordelen!).

De terreinwaardigheid is voor mij niet in de discussie. Bij gebruik in het terrein ga je al snel naar 4 laag en dat is de aandrijving gelijkwaardig. Het is gewoon mijn ervaring met de caravan op een nat maar volkomen vlak weiland waar echt geen lage gearing aan te pas hoefde te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ging het niet over de lawaaiigheid van een XJ tov een andere Jeep, bijv de ZJ? Lawaai in het terrein lijkt me niets iets om je nou direkt druk over te maken :bye1:

XJ is meer terreinauto en dus daar meer op gericht, een Grand Cherokee is een comfortabele cruiser die ook nog in het terrein zijn mannetje kan staan. Voor veel (snelweg-?)kilometers zou ik dus een GC prefereren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WJ lijkt me ook een leuke optie, maar budget-technisch niet haalbaar tot ergens volgend jaar. ZJ is betaalbaarder. V8 is leuk, maar zeker niet nodig. De 6 is ook een prima motor.

Wat betreft de terreinvaardigheid, dat gaan we nog niet echt merken en de vergelijking draait bij ons nog vooral om het geluid op de snelweg. Maar alle XJ versus ZJ voor en nadelen zijn welkom hoor. Hoe meer verhalen hoe beter.

@newbe was vanmiddag nog bij je in de buurt, maar moest op tijd in Amsterdam zijn, dus geen tijd voor een vergelijkend haring-ritje. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...