Spring naar bijdragen

wrangler met of zonder katalysator


cudan
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een wrangler. Wie kan de nadelen benoemen van 1 met een kat, het evt vervangen van de kat ( hoelang gaan ze mee ? ) en storingen in het systeem ? etc.

Er staan regelmatig wat wrangler te koop vanaf bouwjaar 92 maar ik lees dan dat deze op kenteken met kat staan en ik begrijp dat je deze er niet zomaar uit ka halen ivm de apk eisen.

gr Dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bepalend wat er op je kentekenbewijs staat. Staat daar een vermelding dat je een kat hebt, bijv. U9, dan wordt er bij de APK op gelet of deze er onder zit.

Hier meer info daarover, er zijn nog wat restricties:

KAT VERPLICHTINGEN

Geel kenteken:

Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

RENDEMENT:

Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.

UITZONDERINGEN:

GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben. TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt…

KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:

De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt én meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.

KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:

Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.

Voor dieselverplichtingen én rendement zie geel kenteken. NOTE:

Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.

BRON: www.uitlaten.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de kat twee jaar geleden laten vervangen omdat bij de APK de CO-waarde te hoog bleef.

De kat bleek dus gewoon leeg te zijn en dan katalyseert tie niet zo goed meer.

Sindsdien geen CO-problemen meer bij de APK.

Ook geen storingen gehad.

Oh ja, en ik heb geen U9 op mijn kenteken, maar zonder kat is mijn CO-waarde dus te hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...