Spring naar bijdragen

Voor de las'experts'


Recommended Posts

Goeie,

Wilde vanavond al een klein begin maken met het dichtlassen van de bekende plekken in mijn body.

Heb een stuk ijzerzink met een dikte van 0.75mm aangeschaft en ik gebruik een mini-mig van Ferm.

Nou is alleen het probleem dat ik dwars door mn body heen las....waar komt dit dan door? heb alle soorten afstellingen al gedaan, warmte, snelheid draad.

Iemand een idee? Hoe lassen jullie en wat gebruiken jullie voor plaatwerk?

Alvast bedankt.

JDGADE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben zeker geen expert maar heb wel eens wat dingen gehoord ;-)

plaatwerk is lastig lassen, Ik gebruik zelf ook de zinkplaat ik neem aan dat je gevulde draad gebruikt (geen gasfles en slakvorming op het smeltbad).

ten eerste moet je waar je gaat lassen de zinklaag van de plaat slijpen dat je kaal plaatstaal hebt lasdampen van zink zijn ook zwaar giftig!!!

ook plaatstaal van de body kaal slijpen.

makkelijkste is om een te groot stuk plaat te knippen en aan de achterkant ertegen aan te houden (met magneet oid.) en dan het hoekje lassen. je plaatje komt dan wel een mm dieper te liggen wat je moet opvullen met plamuur

als dit niet kan kun je een precies passend plaatje maken en voorzichtiger lassen.

las met zo laag mogelijke stroom dat je zo min mogelijk warmte inbreng en vervorming hebt het lassen kun je het beste doen met hechtlasjes die je tegenover elkaar doet dus niet op de zelfde plek blijven lassen. als je lengtes probeert te lassen ga je hele kromme plekken krijgen door de warmte inbreng.

na een las(je) kun je met een lichte hamer en een dolly (zwaar stalen blok) de spanning weghameren zodat je minder kromming krijgt.

dus om en om lassen totdat alles dicht is, vervolgens de lasslakken en lasoverdiktes wegslijpen en eventuele gaten oplassen en weer slijpen tot alles dicht is.

vergeet niet aan de binnekant zinkspray oid. te spuiten dat het al niet meteen weer weg gaat roesten.

succes!! (en geduld is een hele schone zaak)

vergeten:

als je een passend plaatje probeert in te lassen kun je een blokje of stripje koper aan de binnenkant tegen het materiaal houden wat je gaat lassen. het koperen blokje zorgt ervoor dat je er niet zo snel doorheen brandt.

bewerkt door Pullie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dacht dat bij ferm draai knop op standje 7 moet staan massa dicht bij het te lassen stuk.

per lasje ongeveer 3 sec vast houden zit je aardig in de buurt.

en idd zo als pullie al schreef hecht-lasjes maken om en om voorkomt dat er veel warmte op één plaats komt waar door je gaten krijgt.

maar dun plaat werk blijft moeilijk om te lassen

trouwens tussen de twee platen een ruimte laten van 1 mm dus niet strak tegen elkaar leggen en dan lassen.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standje 7 is denk ik al erg hoog, begin bij de laagste stand en je moet idd hechtlassen Als stand 1 te laag is dan zet je hem steeds een standje hoger.

Groeten en succes Bas

Standje 7 is ongeveer net over de helft van de draai schaal dus tussen minimaal en maximaal in mischien is de schaal verdeling wel afwijkend maar daar zou je aardig goed moeten zitten.

maar idd proef stukje kan geen kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standje 7 is ongeveer net over de helft van de draai schaal dus tussen minimaal en maximaal in mischien is de schaal verdeling wel afwijkend maar daar zou je aardig goed moeten zitten.

maar idd proef stukje kan geen kwaad.

Oww dat wist ik niet maar ken alleen " echte lasapparaten":wacko::wacko:

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk zit er verschil in allerlei typen lasapperaten maar je moet vaak roeien met de riemen die je hebt.

Je geeft aan dat je verzonken plaat gebruikt. dit is denk ik niet het meest juiste materiaal om co2 te lassen. als tip denk ik dat je echt dikkere plaat moet gaan gebruiken, echt moet zorgen dat de rest van de plaat mooi blank is en vrij van zink of verf. plaatdikte bij voorkeur gewoon 2 mm., eventueel zelf met een overlap op het oude stuk plaat. nog een voordeel is dat het niet zo krom trekt...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom niet eerst een klein stukje proberen stel eerst de stroomsterkte in,in dit geval laag en zoek daar de juiste draadsnelheid.(als het goed is hoor je het geluid van bacon dat gebakken wordt:lol: )een konstant geknetter zeg maar, zonder horten of stooten,wat je ook aan je toorts voeld.zorg dat je materiaal aan bijde zijden schoon in,vuil aan de andere zijde wordt anders opgenomen in je smeldbad.dunne plaat kun je zeer goed van boven naar beneden lassen.en van zink kun je goed ziek worden.vergeet ook je brilletje niet:B:B:B:B:B:Bmvg de steen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...