Spring naar bijdragen
mrobers

"HOW TO" Storing 'Coolant Sensor Bad' oplossen

Recommended Posts

Een van de veel voorkomende problemen bij de Grand Cherokee's van 1993 - 1998 is de melding 'Coolant Sensor Bad' op het scherm vergezeld met een vrolijke BEEP BEEP BEEP. Zwaar irritant tijdens het rijden. Hieronder volgt een beschrijving van punten die je kunt controleren om deze storing op te lossen.

De melding is afkomstig van de vlotter in het overloop-reservoir van de koelvloeistof (passagierszijde in de motorruimte). Er zijn drie mogelijke oorzaken :

  1. Vlotter zelf niet in orde (eenvoudigweg vervangen door nieuw of gebruikt);
  2. Bekabeling tussen vlotter (sensor) en VIC niet in orde;
  3. Connector op de VIC (Vehicle Information Center, het display onderin je dashboard); bekend probleem is dat de soldering niet goed is.

De sensor is direkt aangesloten op de VIC en zou in feite alleen een melding op het scherm moeten geven. De VIC is echter wel verbonden via de CCD-bus met de body-computer. Zodra je ècht een low-level hebt (dus niet een 'bad' zoals wat we hier proberen op te lossen) zal de computer geforceerd in 'closed loop' gaan draaien en daarmee extra brandstof inspuiten (zoals bij een koude start) om enigzins te koelen (brandstof koelt).

Je kunt starten door de vlotter te meten met een ohm-meter. Haal hem uit het reservoir (eruit trekken) en haal de stekker los. Meet de weerstand over de twee pennetjes :

  1. Vlotter omhoog (alsof er voldoende koelvloeistof is) : +/- 3.3K ohm
  2. Vlotter omlaag (alsof er onvoldoende koelvloeistof is) : 0 ohm

Meet vervolgens ook even tussen de zwarte draad aan de connector die je los hebt gehaald en de andere kant aan massa. Moet op 0 ohm uitkomen. Sluit alles weer aan.

Onder de bestuurderszijde van het dashboard zit een plastic kap, vlakbij de OBD2-connector. Maak die los. Erachter vind je een grote oranje/witte connector met ca. 20 draden. Trek die los en zoek de roze/zwart gestreepte draad (zelfde als bij de vlotter-connector). Meet tussen die draad en een goede massa. Als de vlotter bovenin staat moet je ca. 3.3K ohm meten (zelfde als wat je bij de vlotter hebt gemeten). Zo niet; draadbreuk of slecht contact.

Nog niet gevonden? Uh oh, dan komt het leukste stuk... Haal de VIC uit het dashboard (ergens anders even zoeken voor instructies), haal de connector los en maak hem open (torx nodig). Kijk op de connector waar de roze/zwarte draad zit en kijk op dezelfde plek op de connector op de printplaat. Dit is een zwak punt; als je met een vergrootglas zou kijken, zou je haarscheurtjes kunnen zien in het soldeer. Soldeer de pin opnieuw vast op de printplaat (en controleer gelijk de andere pinnen ook even). Connector even aansluiten en testen. Indien OK : zet de boel maar weer in elkaar en bouw het maar weer in!

imrss3.jpg

Bij mijzelf heb ik gemeten dat de vlotter maar 2.8K ohm geeft en dus vervangen moet worden; de waarde moet vlakbij de 3.3K ohm zitten (bv. 3.2K of 3.4K).

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hieronder een toevoeging met dank aan Libero voor het verwijderen en repareren van de VIC

Voor het verwijderen van de VIC kun je de volgende stappen volgen :

  1. Onderste paneel onder stuur eraf schroeven (als alle schroefjes (kruiskoppen) los zijn, let erop dat je aan de VIC-zijde het paneel 2 cm naar ACHTER moet drukken anders sloop je een clipje)
  2. Onderste paneel onder handschoenenkastje eraf schroeven (ook dit paneel onder handschoenenkastje aan de VIC-zijde 2 cm naar achter drukken anders sloop je de clip)
  3. Asbak eruit halen en daar ook 2 kruiskoppen achter losschroeven
  4. De 2 schroeven boven het VIC paneeltje los schroeven
  5. De stekkers van de aansteker en het power-stopcontact lostrekken en de lichtdraadstekker van de aansteker lostrekken. Daarna het lampje boven het asbakje losklikken. Het paneeltje rondom VIC is nu weg
  6. Het VIC paneeltje zit nu nog met 3 kruiskoppen vast; los schroeven
  7. De stekker van het VIC-paneel losmaken; het VIC-paneel is nu helemaal los

Als de VIC eenmaal los is, kun je hem openmaken en repareren indien nodig. Libero deed het volgende :

vic paneeltje naar werkbank 6x torx los

vic paneeltje open vouwen

gaat beetje zwaar daar de draadjes best stug zijn:blush:

deze stugge draadjes de verbinding tussen de printplaatjes

dat is het probleem:wacko:

met microscoop gekeken

zijn niet goed doorgesoldeerd:blink:

Allemaal met de soldeerbout aangetipt met beetje verse tin

vic paneeltje dichtvouwen 6x torx dichtschroeven:B

vic paneeltje terug geplaatst,,,, heeft nooit meer COOLANT SENSOR BAD

storing gegeven :P Who is the boss here??

Raad iedereen aan even de moeite tenemen met dit probleem..

iedereen kan dit

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie bij deze how to twee soldeerpunten uitgelegd staan die stuk gaan. Tpv waar de connector vastzit en waar de stugge draden de printplaten met elkaar verbinden. Klopt dat? En hebben jullie alle soldeerpunten opnieuw gedaan of alleen van de coolant level sensor?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben alle punten langs gegaan. Niet alleen van de connector maar gewoon allemaal van de printplaat. Al jaren een top werkende VIC.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×