Spring naar bijdragen

Differentieel probleem Grand Cherokee. Help!


Recommended Posts

Hallo,

Vandaag reedt met me Grand Cherokee uit 1996 4.0 6-cil limited Quaddra-Trac, op de snelweg tot 140 km/u. Na verloop van tijd begon de auto heel erg te zoemen en te kraken, dus ben ik gestopt. Het voorste en achterste Differentieel stonden haast in brand, de rook kwam er af en het rook naar verbrande olie. Als ik nu een bocht neem, hoor ik gekraak achter. Ik denk dat het probleem is dat het sper-differentieel vast zit in de tussenbak (omdat beide diff's te warm worden).

Ik weet niet zeker of er wel een sper-diff op zit omdat er geen schakelaar of iets dergelijks is om dit in te schakelen.

Als ik op dit forum kijk, zie ik dat meer mensen iets dergelijks hebben meegemaakt, alleen zo erg als bij mij volgens mij nog niet...

Weet iemand wat het probleem is en wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er idd op dat je een tussenbak probleem hebt.... Ik heb echter onvoldoende kennis van de quadratrack tussenbak om dat goed te kunnen beoordelen...

Je zou de voorste aandrijfas eens kunnen demonteren, en proberen of het probleem dan weg is..... in dat geval lijkt het erop dat je differentieel in de tussenbak vastzit.....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke tussenbak heb je, typeplaatje zit op de achterkant van de bak.

Ik vermoed de NP249.

En hoveel kilometers staan er op de klok?

Probeer eens op stationair toeren 8'tje te draaien(van maximale stuuruitslag links naar rechts en weer terug). Dit moet bij een warme bak(15 min) soepel gaan.

Ook de tip van 87Wrangler is zeker de moeite waard.

Zou goed kunnen dat je een probleem met de visco koppeling in de tussenbak hebt.

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hartstikke bedankt, netjes zo snel reageren smile.gif .

Er zit dus een visco-koppeling in me tussen-bak. Lijkt mij inderdaad ook dat probleem. Nu heb ik trouwens 2000 km geleden deze olie afgetapt omdat ik die keering op 'de aandrijfas heb vervangen, en terug gevuld met ATF. (automatic transmission oil) Zou dit niet een probleem opleveren, dat deze olie te dun is en dat die visco-platen blijven plakken? Weten jullie niet welke olie er in hoort?

Alvast bedankt, michiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet zeker of er wel een sper-diff op zit omdat er geen schakelaar of iets dergelijks is om dit in te schakelen.

Vanaf model '96 hebben de NP249 (ook QuadraTrac genoemd) tussenbakken alleen een sper op de Low gear. Dus als je Low inschakeld is de tussenbak gelijk gesperd.

Maar aangezien jij het probleem heb waargenomen bij 140 km/u lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je dit in Low gear heb gereden biggrin.gif . Probleem lijkt dus inderdaad eerder in de visco te zitten (als deze kapot gaat laat hij namelijk steeds minder slip toe en gaat hij dus ook "sperren").

Andere zaken waardoor je diffs raar gaan doen;

-verschillende bandenmaten.

-groot drukverschil in de banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...