Spring naar bijdragen

Zingen/fluitend geluid op snelweg...


Recommended Posts

Ik heb sinds vandaag een zingend dan wel fluitend geluid ontdekt aan mij Jeep...

Als ik op de snelweg rijd (ofwel op hogere snelheden) doet zich een licht zingend dan wel fluitend geluid voor.

Het doet zich alleen voor als ik gas geef, zodra ik het gas loslat is het geluid weg. Als ik stationair gasgeef is het er ook niet dus het lijkt er alleen te zijn wanneer de aandrijflijn wordt belast en dan op hogere snelheid...

Klinkt dit als een bekende kwaal en zo ja: wat kan het zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb sinds vandaag een zingend dan wel fluitend geluid ontdekt aan mij Jeep...

Als ik op de snelweg rijd (ofwel op hogere snelheden) doet zich een licht zingend dan wel fluitend geluid voor.

Het doet zich alleen voor als ik gas geef, zodra ik het gas loslat is het geluid weg. Als ik stationair gasgeef is het er ook niet dus het lijkt er alleen te zijn wanneer de aandrijflijn wordt belast en dan op hogere snelheid...

Klinkt dit als een bekende kwaal en zo ja: wat kan het zijn?

Zingende geluiden zijn vaak afkomstig van lagers. Een wiellager zou je in principe ook moeten horen als je gas loslaat. Ik denk dus aan een diff lager.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zingend geluid had ik ook ,na het achterdif van nieuwe olie te hebben voorzien ,met de limited slip toevoeging ,was het geluid weg !

,wel zit ik nog steeds :wacko:met een schrapend resonerend pleuris geluid waarvan ik de hoop onderhand al heb opgegeven zucht.............

volgens mij bestaan er geen (stille) jeeps :thumbsup: daarom heb ik er een poosje geleden maar een cherrybomb onder gedaan die herrie maskeerd de rest van die geluiden:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verse olie vermindert hoogstens eventjes het zingende geluid. Sommige additieven ook, maar limited-slip toevoeging (friction modifier) helpt daar niet bij. Dit soort geluiden is helaas een kwaaltje van de Grand Cherokee's en ik heb ooit in de USA wel eens gelezen dat het te maken heeft met de slechte manier waarop ze in de fabriek zijn afgesteld (ring/pinion).

Als je bij het wegtrekken uit bijv. een oprit (dus naar links of rechts gestuurd) een krakend geluid van achter hoort komen, dan is de kans groot dat de olie van je achterdiff ververst moet worden en weer voorzien van de friction modifier. In 9 van de 10 gevallen is dat geluid daarna verdwenen.

Ik had vanuit de voorzijde van mijn 5.9 ook een grommend/schavend geluid dat erg leek op een kapot wiellager. Na een revisie van het voordiff bleken de lagers allemaal zwaar ingesleten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...