Spring naar bijdragen

Rubber op voorste aandrijfas rot


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Vandaag was ik bezig met de kruisjes van de voorste aandrijfas die bij de D30HP hoort. In de double cardan kwam ik een rot stuk rubber tegen waar de centering ball (zo heet dat ding toch?) in hoort.

Is dat rubber los te krijgen, of moet je - wanneer het rot is - gelijk de hele aandrijfas vervangen?

IMG_0651.jpg

Iemand een idee hoe dat stuk rubber heet? Ik kan wel een kit vinden waar die bal met veer in zit, maar dat rotte rubber zit er volgens mij niet bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

OK, ik ben bij de dealer geweest, en die rubber ring / stofhoes is niet los leverbaar.

Omdat ik het zonde vind de hele aandrijfas weg te gooien omdat een zo'n rubbertje kapot is, heb ik besloten de aandrijfas toch te willen 'reviseren' en nu ben ik dus op zoek naar zo'n ring. Ik heb al diverse bedrijven aangeschreven, en wacht op antwoord. Ik weet bijna zeker dat zo'n ring ergens te vinden moet zijn. Het gaat om ee rubber ring met een binnenmaat (diameter) van 42mm, een wanddikte van 2,5mm en een hoogte van 18mm.

Met de Jeep gedachte in het achterhoofd (Jeeps are built, not bought) ga ik dus de as weer in topconditie brengen. Wanneer dat gelukt is zal ik er een verslag / howto van maken, met leveringsgegevens voor de ring erbij.

Wordt dus vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, die kit met bal en veer heb ik inmiddels in huis, en dat rubber zit er inderdaad niet bij.

Ben zelf ook bezig met reviseren van voorste aandrijf as en ben dus ook opzoek naar nieuw binnen werk... die bal met zo'n veertje dus. het ziet er wel goed uit niks is gebroken ofzo ook niet van die stofhoefs/rubber geval maar het vet is er tussen uit. maar als die niet te verkrijgen is gaat best lastig:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zelf ook bezig met reviseren van voorste aandrijf as en ben dus ook opzoek naar nieuw binnen werk... die bal met zo'n veertje dus. het ziet er wel goed uit niks is gebroken ofzo ook niet van die stofhoefs/rubber geval maar het vet is er tussen uit. maar als die niet te verkrijgen is gaat best lastig:unsure:

Die centering ball (bal met naaldlager erin en veertje) is geen probleem, die kun je in twee of drie dagen thuis hebben vanuit de VS:

BalMetVeertje.jpg

En dat rubber gaat ook wel goedkomen. Bij jou is het rubber dus nog goed? Hoe oud is die aandrijfas?

Voor de rest is het alleen een kwestie van kruisjes plaatsen. Dus op zich moet het allemaal wel lukken. Als de as en de yoke nog goed zijn, moet de complete aandrijfas te reviseren zijn. Bij mij gaan er dan uiteraard ook smeerbare kruisjes in. Voor zover ik weet is de centering ball niet smeerbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de TJ (heb even een unlimited gekozen, weet niet welke jij hebt):

http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php?carcode=1431445&parttype=10469

Ook de yoke en straps zijn los te leveren.

De aandrijfas zal nog geen 2 jaar oud zijn.

en die centerball is inderdaad niet smeerbaar.

het ijzere randje van het rubber heeft is wel plat geslagen aan 1 kant. maar doet verder niks

Hier fototje hoe het er uit ziet.

[ATTACH]4307[/ATTACH]

[ATTACH]4308[/ATTACH]

leuke site:)

ff wezen kijken, heb zelf de TJ Rubicon....

maja ook wezen kijken naar raam frame daar en die hebben ze.

344$ alleen mijn vraag is dan, wat zullen de verzendkosten zijn

bewerkt door Cannonball
Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuke site:)

ff wezen kijken, heb zelf de TJ Rubicon....

maja ook wezen kijken naar raam frame daar en die hebben ze.

344$ alleen mijn vraag is dan, wat zullen de verzendkosten zijn

Ik had ook al even gekeken, maar kreeg geen quote voor de verzendkosten. Normaal lukt dat wel. Ik heb daar al meer dan tien keer dingetjes besteld. Als je International Priority kiest, komt 't met FedEx en hoef je dus ook niet aan de deur te betalen voor BTW & Co. Je krijgt achteraf een factuur van FedEx voor de invoerrechten.

Misschien ff mailen voor de shipping? Ze zijn meestal vrij snel daar met reageren. Heb ook in 't weekend al wel eens antwoord gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Deze thread wordt een beetje een monoloog:blush:

Maar... Het de aandrijfas gaat op korte termijn 'gereviseerd' worden, want zojuist heb ik de dustboot ontvangen.

_MG_7646.jpg

Met een beetje creatief winkelen kun je dus de aandrijfas van nieuwe onderdelen voorzien (3x kruisje, 1x centering ball en 1x dustboot) voor ongeveer de prijs van een tweedehandse, waarbij je vanttevoren niet weet in welke staat die is... Als ik straks klaar ben, weet ik in ieder geval dat ieder onderdeel weer nieuw is (en de kruisjes smeerbaar :whistle:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...