vanderputtens Geplaatst May 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 Begrijp me niet verkeerd: de 5.9 loopt als een trein maar je voelt dat hij gewurgd wordt door ondermeer de uitlaat...na wat speurwerk op jeepforum.com ben ik in contact gekomen met Kolak en ben momenteel bezig met de volgende delen: - M1 inlaat - Doug Thorley headers - Kolak uitlaaatsysteem - custom remap Alleen de inlaat schijnt al 20 pk te bevrijden...nu ben ik absoluut niet op jacht naar cijfers maar met deze modificaties zou het geheel nog fijner moeten lopen.... Iemand hier ervaring mee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst May 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 Nou geloof ik niet dat ze bij Jeep eens rond de tafel zijn gaan zitten om de beroerste uitlaat uit te vinden voor hun nieuwe auto's. Ik weet van motorfietsen dat veel aftermarket uitlaten alleen de schijn van extra vermogen gaven in de vorm van decibellen. Maar als je ziet wat voor een zielig prutvermog er uit zo'n Jeep komt dan zou je zeggen dat er zo links en rechts nog wel het nodige te halen valt. Maar ga er niet automatisch vanuit dat meer vermogen ook fijner rijd. Want ook die zielige prutvermogens zijn over het algemeen meer dan genoeg, voor een flinke aanhanger of voor in de blubber. Ik heb zelf dus niet echt behoefte aan meer vermogen, zeker niet als ik daarvoor comfort moet inleveren. De beloftes die men doet voor al dat extra vermogen zijn over het algemeen maar losse aannames. Als je 20pk kunt winnen met een inlaat en 20pk met een uitlaat wil dat zeker niet zeggen dat je met beiden 40pk wint. En dan nog: waar zitten die pk's? Bij welk toerental? En is dat nog wel fijn rijden? Voor de pk's zul je moeten meten, dat is voor een mens nooit objectief te beoordelen. Zelfs al probeer je hier eerlijk in te zijn zal een ander geluid een verkeerd geinterpreteerd beeld geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vanderputtens Geplaatst May 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 Cijfers interesseren mij om deze redenen dan ook niet...je voelt dat de uitlaat de motor knijpt...het karakter van de motor zal niet veranderen maar over de gehele linie zal er meer trekkracht zijn als de motor vrijer kan ademen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand Freedom Geplaatst May 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2009 ...- Kolak uitlaaatsysteem ... Iemand hier ervaring mee? Ik heb onder de 5.9 nu 2 jr het uitlaatsysteem van Kolak. Samen met een K&N is het merkbaar dat de flow wat verbetert. Vooral het geluid is super met de Flowmaster 50 SUV die bij het systeem hoort: flink geluid buiten, weinig hinder in de auto. De rest M1, etc vond ik too much om aan te beginnen. Veel geld voor relatief weinig winst in performance. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vanderputtens Geplaatst May 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Ok dan! heb jij ook de ceramisch gecoate headers? Die leveren namelijk een groot deel van de verbetering...? Overigens is het zo dat bij dit soort aanpassingen het de som der delen is: een uiltaat of inlaaataanpassing alleen doet niet zo veel maar in combinatie met elkaar werkt het fijn...! Is de kwaliteit ok? Het minpuntje vindt ik veel geluid, zit ik niet op te wachten. Ik hoorde dat de SUV 70 het stilste is dus daar ga ik dan maar voor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand Freedom Geplaatst May 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Ok dan! heb jij ook de ceramisch gecoate headers? Die leveren namelijk een groot deel van de verbetering...?Overigens is het zo dat bij dit soort aanpassingen het de som der delen is: een uiltaat of inlaaataanpassing alleen doet niet zo veel maar in combinatie met elkaar werkt het fijn...! Is de kwaliteit ok? Het minpuntje vindt ik veel geluid, zit ik niet op te wachten. Ik hoorde dat de SUV 70 het stilste is dus daar ga ik dan maar voor. Hey! Nee, ik heb nog steeds de standaard headers. Zonder deze gaf het al resultaat. Inderdaad is de combi inlaat / uitlaat aanpassen het beste. Overigens heb ik de K&N er eerder op gezet: dit gaf ook al wat verbetering. De kwaliteit is prima. Je hoeft trouwens bij Kolak zijn spullen nooit zorgen te maken over de kwaliteit. Het is goed en gemakkelijk zaken doen met hem. Het geluid van de 50 SUV valt best wel mee hoor ...... Nee, echt waar...., maar het is wel aanwezig natuurlijk. Kolak kan op verzoek ook een Magnaflow Muffler leveren. Deze is wat dieper, maar minder luid. Montage van de 3" eindpijp is wel een lastig klusje. De standaard uitlaat is geknepen in de bocht over de achteras tussen de benzinetank. Bij geen goede montage van de 3" pijp kan deze gaan rammelen tegen de tank. Ik heb het montagewerk door GPService in Son & Breugel laten doen. Prima werk verricht en ze vonden het uitlaatsysteem ook wel tof..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vanderputtens Geplaatst May 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Son en Breugel is niet ver bij mij vandaan dus dat komt goed uit! Ik wil eigenlijk een zo stil mogelijke uitlaat... De SUV 70 schijnt het stilst te zijn dus dan die maar... Was verzending bij jou ook zo prijzig? En kreeg je nog een aanslag invoerbelasting over de spullen of...?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De zandhopper Geplaatst May 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Wat ook nogals een verbeterings is, is een airbox deze had ik ook op de 5.9 GC een wereld van verschil in het vermogen. Ik zal ééns kijken volgens mij moet ie nog ergens liggen het is een carbon airbox. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vanderputtens Geplaatst May 19, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Wat voor airbox is dat? Waar komt deze vandaan? Als je hem weg wilt doen heb ik misschien wel interesse... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand Freedom Geplaatst May 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 19, 2009 Son en Breugel is niet ver bij mij vandaan dus dat komt goed uit!Ik wil eigenlijk een zo stil mogelijke uitlaat... De SUV 70 schijnt het stilst te zijn dus dan die maar... Was verzending bij jou ook zo prijzig? En kreeg je nog een aanslag invoerbelasting over de spullen of...?? Verzendingskosten viel wel mee. Over het algemeen ben ik in totaal inclusief toeslagen in euro's kwijt wat ik in aan dollars bestel. Ja, TNT rekent als het goed is aan de deur het de invoer en btw nog met je af....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.