Spring naar bijdragen

Prachtige nieuwe Jeep...met PROBLEEM!!!


Recommended Posts

Hallo,

Ik ben afgelopen week in het bezit gekomen van een prachtige Jeep grand Cherokee 5.9 limited LX.

Het is een originele Nederlandse auto met slechts 81.000 kilometer op de klok en de auto is nagenoeg in nieuwstaat! :bye1:

Er ligt geen gas in, de auto is geheel origineel en compleet met alle opties die er leverbaar waren!

Ik heb echter een probleem....

De airco schakelt niet in...de zekering van de aircokoppeling is heel, het relais is heel maar er gebeurt niets...nog vreemder wordt het als ik je vertel dat de verwarming ook niet warm wordt...de aanjager doet het prima, de standenselectie ook, alleen de temperatuur blijft constant gelijk aan de buitenlucht....

Heeft iemand tips waar ik naar kan kijken voordat de auto morgen naar de Chryslerdealer gaat???

En dan nog iets...ik heb een standaard Chrysler stereo erin met 6-cdwisselaar, infinity gold speakers in zowel de deuren als speakers met tweeters in een een dakconstructie (standaard)...in mijn vorige Jeep klonk dit erg mooi en vol in combinatie met een originele frontlader maar in deze Jeep klinkt het op de een of andere manier schel en blikkerig....vaker gehoorde klacht of...?

Alvast bedankt!!!

bewerkt door vanderputtens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt beginnen met het uitlezen van de foutcodes van het climate-control systeem. Uit mijn hoofd : beide knoppen AC en RECIRC ingedrukt houden en tegelijk de temperatuurknop één tikje naar rechts draaien. Het 'stick' mannetje verschijnt dan samen met '00' op het display. Druk nog een keer op AC en dan kun je met de draaiknop door de evt. foutcodes lopen.

In de werkplaatsmanual staat dit allemaal veel beter beschreven en ook wat de codes betekenen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn 5.2; daarvan was de stelmotor voor de 'blend-door' defect. De blend-door regelt de temperatuur in je interieur en aangezien hij bij jou constant op dezelfde stand staat... Overigens kun je dit ook eenvoudig horen; zet je radio uit en het contactslot op aan zonder te starten. Houd nu je hoofd aan de passagierskant bij de voetenruimte en draai tegelijk de temperatuurknop helemaal naar links (LO) en luister of je een motortje hoort lopen. Draai hem vervolgens helemaal naar rechts (HI) en luister opnieuw. Hoor je hem, dan is die goed. Hoor je niks, dan is òf de aansturing stuk òf het motortje.

Vervangen is eenvoudig en je kunt hem goedkoop gebruikt kopen.

Oww... enne... GEFELICITEERD met je nieuwe JEEP :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Supertips! Heb het net geprobeerd:

Als ik op 00 ben aangeland en de draaiknop gebruik geeft het display de alleen per klik van de draaiknop de cijfers van 1 t/m ergens in de 30 weer...geen foutcodes?

Ik hoor het motortje wel als ik de standenschakelaar verdraai maar niet de temperatuurinstelling...kun je me uitleggen waar het motortje zit? Dan controleer ik even de stekkers e.d.

bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, ik wist het ook even niet meer helemaal precies uit mijn hoofd (mbt uitlezen foutcodes), dus maar even de betreffende pagina's uit de FSM in een PDFje gestopt zodat je het zelf kunt nalezen :

Automatic Temperature Control (ATC) Self Diagnose

Het motortje is de maat van een platter pakje sigaretten en zit aan de passagierskant boven de transmissietunnel onder het dashboard. Het is een beetje lastig uitleggen en ik heb er geen foto van bij de hand, sorry.

Als je het motortje wel hoort en je krijgt geen foutcodes, dan heb je kans dat de blend-door zelf is afgebroken van het asje van het motortje. Dan kan het motortje dus wel draaien, maar de blend-door beweegt niet mee en regelt dus geen temperatuur. Dat zou balen zijn want daar kun je niet eenvoudig bij. Dat is overigens een vaker voorkomend probleem bij de WJ-generatie, niet bij de ZJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook zijn dat de airco pomp zelf naar de haaien is. Als je koele lucht vraagt en het relais trekt de clutch pack aan, dan slaat die automatisch in veiligheid als de pomp vast zit.

Maar het is wel toevallig dat de warmte regeling ook niet werkt.

Zou het niet kunnen dat de stuureenheid van de verwarming zelf defect is ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, zojuist nogmaals gechecked en ik kreeg twee getallen te zien: 55 en 23.

De 55 verschijnt nu niet meer, 23 wel.

De vraag is dus nu wat deze code inhoud, ga ik nu even je link lezen en hopen dat ik daar wijzer van wordt!

Is het motortje dat de standenschakelaar bedient dezelfde als de temperatuur?

Ik zou denken van niet toch?

Zojuist gechecked: 23 is een huidige storing: blend door travel too small ofwel de blenddoor beweegt niet, waarschijnlijk ivm. motortje.

55 is een historische foutcode van dezelfde storing!

Da's dus duidelijk...dan nu kijken waardoor het motortje het niet doet....

Maar geen airco foutmelding....

bewerkt door vanderputtens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan weet je nu in elk geval zeker dat het met je blend-door te maken heeft. Als je je computer reset (accu-polen loshalen voor 15min) zal de climate-control een zelftest uitvoeren waarbij hij de blend-door van de ene uiterste in de andere uiterste stand zal bewegen. Dat doet hij bij de eerste keer op contact zetten na een reset, dus goed luisteren. Je moet het motortje dan goed horen lopen voor enkele seconden. Het systeem bepaalt daarmee de maximale beweging van het deurtje.

In de behuizing voor het motortje zit een stappenmotor evenals een potentio-meter die registreert hoeveel het deurtje beweegt. Bij mij was de potmeter vervuild (nat geworden en stuk gegaan) doordat mijn airco-afvoer verstopt zat en het condenswater uiteindelijk in het motortje terecht is gekomen. Vervangen is een halfuurtje werk, alleen wat priegelig. Als je het motortje loshaalt (ik geloof 2 of 3 kruiskopjes en de stekker weer aansluit, kun je zien of ie volledig beweegt. Je kunt met de hand dan ook het asje van de blend-door draaien (onder je dashboard); daarbij moet je duidelijk voelen dat ie meebeweegt (dus niet te soepel).

Het motortje van de standenschakelaar is niet dezelfde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ik ben weer wat wijzer.

Ik begin te begrijpen hoe het diagnosesysteem werkt MAARRRRRR....als ik de circuittests uitvoer krijg ik geen OC of SC medlingen maar cijfercodes welke ik niet terug kan vinden in de lijst...dus het zegt me weinig.

Wat ook vreemd is, is dat ik geen foutmelding mbt. de airco krijg terwijl de pomp niet aanspringt...ben bang dat ik hiervoor toch naar de dealer zal moeten....

Wat betreft het motortje: kun je iets preciezer zijn waar die zit en wat er uitgebouwd c.q. afgebroken moet worden om erbij te kunnen?

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay dan, problemen gevonden....

1. De blenddoor zit min of meer vastgeplakt in het kachelhuis...de aansturing en de motor zijn nog goed maar de klep beweegt amper, waarschijnlijk komt dit door vervuiling.

2. De verdamper van de airco lekt...deze moet vervangen worden en hiervoor (en voor het bevrijden van de blenddoor) mag het gehele dashboard worden uitgebouwd...bij de dealer sprak men over 10 uur arbeid??!!

Iemand die hier al ervaring mee heeft?

De verdamper kostte overigens 228 euro, dat valt dus alles mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uh oh... jij hebt pech... :P

Dat is een flinke klus! Het is al meermaals beschreven in div. USA Jeep-forums en ik heb zelfs foto's van de uit- en inbouw gezien. Zoek eens op het www.jeepforum.com .

10 uur voor een 'professional' (bij de stealer, ahumm...) klinkt aannemelijk. Doe je het zelf ben je bijna het dubbele kwijt denk ik. De materiaalkosten zullen het probleem niet zijn vermoed ik.

Mocht je het zelf gaan proberen (of Jeeped :unsure:) dan willen we natuurlijk wel een compleet verslag of HowTo !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, weet je wat ik vreemd vindt? Ik heb al veel an auto's gesleuteld maar 10 uur voor in en uitbouw van een dashboard/kachel????

Ik heb de onderkant van een Jeep dashboard er meestal in 5 tot 10 minuten afliggen en de bedieningspanelen e.d. ook dus ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het zo lang zou moeten duren?

Geen probleem een how to behalve dan dat ik geen camera heb en niks met internet e.d. heb dus ik sleutel wel dan mogen jullie schrijven en knippen! :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed die loods :unsure:

Ik begin er nog niet meteen aan, eerst even motivatie opdoen haha!

Heb net op het .com forum om info gevraagd maar zover ik het zie is het een kwestie van een hoop schroefjes en een hoop stekkertjes...kan nooit zo spannend zijn...of ik ben gewoon erg optimistisch en naief :P

De auto is zo bijzonde netjes en nieuw dat het eeuwig zonde is om niet te repareren plus het feit dat ik airco gewoon nodig heb...ik heb het al heel snel VEEL te warm in een auto!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even over dat geluid van de stereo trouwens: ik heb nu even om te testen de twee deurspeakers achter afgekoppeld dus nu heb ik alleen nog geluid uit de voorste speakers en de speakers die in het dak achter geintegreerd zitten. Het hinderlijke kraken en blikken geluid is nu weg dus ik vermoed dat de achterste speakers zijn opgeblazen.

Iemand nog een setje infinity-speakers liggen?

Ik durf er niet zo goed andere speakers in te zetten omdat deze misschien niet goed matchen met de rest van de set...:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx!

Nou ja, ik begin er eerdaags maar eens een keer aan en zie wel waar het schip strand!

Zonder airco rijden is echt geen optie voor mij, en van de winter zonder verwarming ook niet!

Kan ik de kachelbak meteen eens goed schoonmaken...(en zo hou je jezelf voor de gek) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx!

Nou ja, ik begin er eerdaags maar eens een keer aan en zie wel waar het schip strand!

Zonder airco rijden is echt geen optie voor mij, en van de winter zonder verwarming ook niet!

Kan ik de kachelbak meteen eens goed schoonmaken...(en zo hou je jezelf voor de gek) ;)

Moet je eens naar het project van Ogdak kijken hij heeft het bij zijn ZJ gedaan. Volgens mijn komen een WJ en ZJ redelijk dicht bij elkaar.

En hij heeft veel foto`s gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het bij de hand gehad. Ik heb een deal bij de airco-boer gemaakt. Ik heb dat ding bij hem gekocht en toen in zijn garage met 1 van zijn monteurs dat ding in- en uitgebouwd. Dus twee man: om 8 uur begonnen en om 18 uur klaar. Ik denk een schroef of 5 :lol: overgehouden (echt waar). De hele bende (dashboard) moest er uit. Het leek wel of een autobom was ontploft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...