Spring naar bijdragen

Slecht starten - Toeren regeling doet vreemd


Recommended Posts

Wanneer de Jeep enkele dagen stil heeft gestaan wil het wel eens voorkomen dat hij slecht start.

Als je dan het gas er een beetje ophoudt en voorkomt dat hij afslaat als je de auto in zijn drive zet, kan je er mee wegrijden waarna het na enkele kilometers vanzelf goed gaat!?

Het heeft niets met de temperatuur van de auto te maken aangezien het ook gebeurt als je er al mee gereden hebt.

Wat dan opvalt is dat de toeren heel ver terug loopt, zelf bijna naar 0, dan omhoog schiet een beetje heen en wee jojoot en dan stabiliseerd op rond de 700 toeren.

De rotor en stroom verdeel kap vervangen, nieuwe bougie kabels, nieuwe bougies maar dat mocht allemaal niet helpen.

Het gebeurt ook maar zo af en toe.

Nu kreeg ik te horen dat er in de carboreteur een toerental regeling zit ingebouwd die er voor zorgt dat de Jeep een vast toerental loopt. Het regelgebied van dit dingetje schijnt maar heel beperkt te zijn. Als dit het probleem zou zijn, dan verwacht ik dat de jeep standaard te laag of te hoog in toeren zou lopen.

Niet dat de Jeep zoekt...

Komt dit iemand bekend voor? Heeft het zin om de carboreteur te vervangen ( heb er nog 1 reserve ) of is dit vragen om meer problemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt mij als de Idle Air Controller, oftewel stationair steller. Die zit op je gasklephuis. Als je de naast het linker voorwiel staat en dan de motor bekijkt, is het de achterste connector op je gasklephuis.

Het makkelijks is om je hele gasklephuis los te schroeven, en daarna de IAC uit het gasklephuis te schroeven. Dan kun je de IAC en het huisje waar hij uit komt schoonmaken.

Mijn ervaring is dat het schoonmaken doorgaans een tijdelijke oplossing is, maar je kunt er wel mee controleren of dat ding daadwerkelijk de oorzaak is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu kreeg ik te horen dat er in de carboreteur een toerental regeling zit ingebouwd die er voor zorgt dat de Jeep een vast toerental loopt. Het regelgebied van dit dingetje schijnt maar heel beperkt te zijn. Als dit het probleem zou zijn, dan verwacht ik dat de jeep standaard te laag of te hoog in toeren zou lopen.

De stationairsteller die je bedoelt zit dus in het gasklephuis. Wat na verloop van tijd gebeurt, is dat de steller viest wordt en gaat kleven. Dan kan hij niet meer (snel genoeg) verstellen om het toerental goed te regelen. Dan kan het toerental of te hoog worden als de steller niet meer dicht gaat, of te laag als hij niet meer open wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IDLE AIR CONTROL (IAC) MOTOR—PCM OUTPUT

The IAC motor is mounted on the throttle body

(Fig. 12) and is controlled by the powertrain control

module (PCM).

IdleAirControlMotor.jpg

The throttle body has an air control passage that

provides air for the engine at idle (the throttle plate is

closed). The IAC motor pintle protrudes into the

air control passage and regulates air flow through it.

Based on various sensor inputs, the powertrain control

module (PCM) adjusts engine idle speed by moving

the IAC motor pintle in and out of the air control

passage. The IAC motor is positioned when the ignition

key is turned to the On position.

A (factory adjusted) set screw is used to mechanically

limit the position of the throttle body throttle

plate. Never attempt to adjust the engine idle

speed using this screw. All idle speed functions are

controlled by the PCM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Eindelijk heb ik tijd gehad om de stationair regelaar uit de motor te halen. Wat bij opviel is dat deze extreem vies is. wat mij het denken heeft gezet over de rest van de carborateur. Zou het noodzaak zijn om de rest ook eens grondig te reinigen?

En hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?

DSC01238s.jpg

DSC01239s.jpg

DSC01245s.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens het reinigen ben ik iets te hardhandig geweest waardoor de klep is afgebroken. Het blijkt dat inwendig het geheel wordt vast gehouden met een klein kunstof 'ankertje'. Door dat ik iets te hard een draaiende beweging heb gemaakt is deze afgebroken :-)

Uit de reserve jeep de regelklep gedemonteerd en terug geplaatst in de jeep waar ik mee rijd en alles opgelost! nu nog een nieuwe in Amerika bestellen... ( jeep dealer vroeg € 110,-- in US voor $50,-- ).

DSC01257s.jpg

DSC01259s.jpgDSC01258s.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...