m.meuwese Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Wanneer de Jeep enkele dagen stil heeft gestaan wil het wel eens voorkomen dat hij slecht start. Als je dan het gas er een beetje ophoudt en voorkomt dat hij afslaat als je de auto in zijn drive zet, kan je er mee wegrijden waarna het na enkele kilometers vanzelf goed gaat!? Het heeft niets met de temperatuur van de auto te maken aangezien het ook gebeurt als je er al mee gereden hebt. Wat dan opvalt is dat de toeren heel ver terug loopt, zelf bijna naar 0, dan omhoog schiet een beetje heen en wee jojoot en dan stabiliseerd op rond de 700 toeren. De rotor en stroom verdeel kap vervangen, nieuwe bougie kabels, nieuwe bougies maar dat mocht allemaal niet helpen. Het gebeurt ook maar zo af en toe. Nu kreeg ik te horen dat er in de carboreteur een toerental regeling zit ingebouwd die er voor zorgt dat de Jeep een vast toerental loopt. Het regelgebied van dit dingetje schijnt maar heel beperkt te zijn. Als dit het probleem zou zijn, dan verwacht ik dat de jeep standaard te laag of te hoog in toeren zou lopen. Niet dat de Jeep zoekt... Komt dit iemand bekend voor? Heeft het zin om de carboreteur te vervangen ( heb er nog 1 reserve ) of is dit vragen om meer problemen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Dat klinkt mij als de Idle Air Controller, oftewel stationair steller. Die zit op je gasklephuis. Als je de naast het linker voorwiel staat en dan de motor bekijkt, is het de achterste connector op je gasklephuis. Het makkelijks is om je hele gasklephuis los te schroeven, en daarna de IAC uit het gasklephuis te schroeven. Dan kun je de IAC en het huisje waar hij uit komt schoonmaken. Mijn ervaring is dat het schoonmaken doorgaans een tijdelijke oplossing is, maar je kunt er wel mee controleren of dat ding daadwerkelijk de oorzaak is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Ik had blijkbaar al eerder foto's gemaakt en geplaatst, maar weer zo snel even niet in welk topic... Mijn oude en nieuwe: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Dat is toch het stationair toerental regelaar ??? die zitten toch alleen op motoren met een injectie ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Dat is toch het stationair toerental regelaar ???die zitten toch alleen op motoren met een injectie ??? Klopt, een ZJ heeft injectie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst April 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Nu kreeg ik te horen dat er in de carboreteur een toerental regeling zit ingebouwd die er voor zorgt dat de Jeep een vast toerental loopt. Het regelgebied van dit dingetje schijnt maar heel beperkt te zijn. Als dit het probleem zou zijn, dan verwacht ik dat de jeep standaard te laag of te hoog in toeren zou lopen. De stationairsteller die je bedoelt zit dus in het gasklephuis. Wat na verloop van tijd gebeurt, is dat de steller viest wordt en gaat kleven. Dan kan hij niet meer (snel genoeg) verstellen om het toerental goed te regelen. Dan kan het toerental of te hoog worden als de steller niet meer dicht gaat, of te laag als hij niet meer open wil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
m.meuwese Geplaatst April 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 Allemaal bedankt voor de reactie, het is nu donker ( en nog geen garage met verlichting ;-) ) maar morgen zullen we eens een kijkje nemen onder de kap. Wordt vervolgt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
m.meuwese Geplaatst April 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2009 IDLE AIR CONTROL (IAC) MOTOR—PCM OUTPUT The IAC motor is mounted on the throttle body (Fig. 12) and is controlled by the powertrain control module (PCM). The throttle body has an air control passage that provides air for the engine at idle (the throttle plate is closed). The IAC motor pintle protrudes into the air control passage and regulates air flow through it. Based on various sensor inputs, the powertrain control module (PCM) adjusts engine idle speed by moving the IAC motor pintle in and out of the air control passage. The IAC motor is positioned when the ignition key is turned to the On position. A (factory adjusted) set screw is used to mechanically limit the position of the throttle body throttle plate. Never attempt to adjust the engine idle speed using this screw. All idle speed functions are controlled by the PCM. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
m.meuwese Geplaatst May 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2009 Eindelijk heb ik tijd gehad om de stationair regelaar uit de motor te halen. Wat bij opviel is dat deze extreem vies is. wat mij het denken heeft gezet over de rest van de carborateur. Zou het noodzaak zijn om de rest ook eens grondig te reinigen? En hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2009 Heb het gasklephuis de laatse keer met remmenreiniger schoon gepoetst, ging prima. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2009 Heb het gasklephuis de laatse keer met remmenreiniger schoon gepoetst, ging prima. Mee eens, goed te doen met remmenreiniger en eventueel oude tandenborstel voor de lastige plekjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
m.meuwese Geplaatst May 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2009 Tijdens het reinigen ben ik iets te hardhandig geweest waardoor de klep is afgebroken. Het blijkt dat inwendig het geheel wordt vast gehouden met een klein kunstof 'ankertje'. Door dat ik iets te hard een draaiende beweging heb gemaakt is deze afgebroken :-) Uit de reserve jeep de regelklep gedemonteerd en terug geplaatst in de jeep waar ik mee rijd en alles opgelost! nu nog een nieuwe in Amerika bestellen... ( jeep dealer vroeg € 110,-- in US voor $50,-- ). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.