Spring naar bijdragen

4 WD


BENNEN
 Share

Recommended Posts

Eergisteren mijn vrouw meegenomen voor een proefrit in een Cherokee. Een uur lang een glimlach van oor tot oor op haar gezicht. Ze heeft het er al een jaar of vijf over en aangezien ik het ook leuk vind, hebben we hem dus gekocht.

Het is een Cherokee uit '92. 4.0 HO en handgeschakeld.

Echte 4x4-rijders zijn we (nog) niet dus ik heb ff een wat vraagjes.

1. Hoe werkt dat met die hendel voor de 4WD. Er zitten 4 standen op, namelijk 2H, 4H, N en 4L. Hij staat nu in 2H. In welke situaties kan je de andere standen gebruiken?

2. Wat voor benzine gaat erin? Er staat op 'unleaded only', maar niet of dat 95 of 98 moet zijn.

3. Waar kan je een usermanual op de kop tikken?

Ik hoor graag jullie reacties. Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op het Jeepforum!

De 4x4 van deze Cherokee is van het type "commandtrac", de tussenbak is dus een NP231... wink.gif

Je hebt hierbij de volgende standen:

-2H -> alleen achtewielaandrijving.

-4H -> Vierwielandrijving

-N -> Neutraal

-4L -> Vierwielaandrijving met "lage gearing"

Hoe werkt het:

Normaalgesproken rij je altijd in 2H!!! Zodra de rijomstandigheden er om vragen, selecteer je 4H. Let op: dit mag alleen op zandwegen, sneeuw of grind! ( op plekken waar er weinig grip is dus..) Ga je ermee op verharde wegen rijden, dan gaat er beslist iets stuk!!

Dit overschakelen mag overigens rijdend gebeuren, officieel zelfs zonder de koppeling in te trappen... ( zelf doe ik dat overigens altijd wel even, het gaat dan makkelijker)

4L is voor het zwaardere werk, mocht je ooit in mul zand of gras een aanhanger moeten wegtrekken, dan is dat de juiste stand! Ook als je gaat terreinrijden, zoals je dat hier in de "gallery" ziet, gebruik je die stand. Je hebt dan erg veel kracht bij een lage snelheid. Het inschakelen van 4L mag niet rijdend gebeuren! (Hoogstens iets rollend!!)

En dan de "N"... da's gewoon een neutraalstand! Een extra vrijstand, maar nu van de tussenbak.... Let hier wel mee op, als je de auto in z'n versnelling parkeert, maar je zet de tussenbak "vrij", dan blijft de auto natuurlijk niet staan....

En dan de usersmanual....

Waar 'ie te koop is, weet ik niet... maar ik heb er wel één digitaal. Alleen is die van een '86er, maar volgens mij zijn de verschillen kwa bediening minimaal! De 4 liter motor wordt hierin echter niet behandeld. Interesse? stuur even een mailtje naar a87wrangler@jeepforum.nl , en ik mail hem even. ( 't is wel 5,15 mB....)

Groeten, en veel Jeep plezier!

huh.gif Owja... de benzine.... Daar moet gewoon 95 in...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

unsure.gif ..ik moet me eigenlijk schamen..de vraag die Bennen heeft gesteld hier durfde ik niet te vragen. Ik krijg mijn jeep pas volgende week en heb qua ervaring dus ook maar een uurtje rijden. Durfde niet eens aan die "andere " pook te komen...Maar wel leuk om te zien dat er meer mensen zijn die recentelijk een Jeep hebben gekocht.

PS; ik zou ook graag een handleiding digitaal willen. Is er iemand die die ook van een 99' er heeft?

En Bennen, jij ook veel plezier met je Jeep!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stond vandaag bij de eerste bocht (onbedoeld) met mijn achterlichten naar mijn voorganger te seinen  biggrin.gif .
Anyways ik ga het boekje lezen.

Alvast één ding uit het boekje:

"HET RECHTER PEDAAL IS HET GASPEDAAL" ( da's dus het pedaal onder de voet waar je grote teen links zit... wink.gif

tongue.gifbiggrin.giflaugh.giftongue.gifbiggrin.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overschakelen naar 4h dan ook rijdend? En naar 4l stilstaand?

Inderdaad! Waarbij ik dan zelf wel bij het schakelen naar 4H wel even het gas los zou laten, want wanneer er een wiel al wat doorslipt is het niet fijn voor de tussenbak. Da's ook de reden waarom ik bij mijn Wrangler altijd de koppeling intrap! dry.gif

Naar 4L mag de auto overigens wel heel langzaam rijden, zo'n 4km/u ofzo. Dat wil soms het inschakelen wat vergemakkelijken... wink.gif

Dit staat er in de manual: range.jpg

(Dit komt wel uit de handleiding van een '86 XJ....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...