Spring naar bijdragen

welke olieen en dopes


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Welke olieen heb ik nodig in mijn GC 5,2

ik heb op kroon en valvoline gekeken maar ik dacht dat ik hier op het forum iets had gelezen over de tussenbak dat daar geen ATF in mag, maar kroon en valvoline schrijven dit wel voor?

Gr,

Richard

Ik heb pas contact gehad met Kroon olieën. Zij adviseerde mij om bij de dealer olie te kopen voor mijn WJ omdat daar zoveel verschillende assen onderzitten en bij de eene wel een toevoeging in moest en de andere weer niet Zie onderstaande........

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Dit model loopt van 1999 t/m 2005 en in deze periode heeft Jeep diverse assen toegepast. Ook de smeervoorschriften voor de diverse assen zijn verschillend, waarbij er een aantal astypen zijn die alleen met een speciale Jeep olie gesmeerd mogen worden. Andere astypen (meestal toegepast bij optionele Vari-Lock of Track-Lock systemen) vereisen daarbij nog de toevoeging van een speciaal LS-additief. Dit additief is eveneens alleen via de Jeep dealer te verkrijgen. En dan zijn er nog enkele astypen die wel gewoon met een reguliere API GL-5 80W90 transmissieolie gesmeerd mogen worden. Kortom, de identificatie van de gemonteerde assen is zeer belangrijk voor het juiste smeeradvies. Daarom is het het veiligst de juiste olie bij de Jeep dealer te betrekken. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

ing. Tom Bruggeman

Technical Marketing Services

Kroon-Oil B.V. - Almelo

Chamber of Commerce NL-06046651

Tel: 0546-818165

tb@kroon-oil.nl

www.kroon-oil.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle respect, maar toch even goed opletten.

In de Jeep Grand Cherokee's zitten drie verschillende "transfer cases"

1) De NV 242 Select Trac hier moet de ATF+4 in

2) De NV 147 Quadra tracI en de NV 247 Quadra tracII (Quadra Drive), hier moet de speciale Mopar "transfer case Lubricant" in.

Op de achterzijde van de bak vind je een rond plaatje met ondermeer het juiste type nummer.

Indien je niet zeker bent ga dan even bij de dealer langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ik heb dislecty..............maar ik kan nergens lezen dat ik ALLEEN maar een 249 heb en dus ATF III erin moet doen

Nee, ik had het ook over de andere reacties die wss ook de WJ meenemen.

De ZJ uit 1996, waar het hier over gaat, heeft de 242 of de 249 en die nemen allebei ATFIII of beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf fabriek zit er hooguit limited slip in, dat additief zit in de voorgeschreven Kroon diff olie.

Of jij een trac-lock of zelfs een sper hebt wat er later is ingebouwd?

Geen idee.

Dat zou je aan de vorige eigenaar moeten vragen of simpeler, even kijken. ;)

Helaas!! Kroon geeft op zijn website aan dat ze geen product advies kunnen geven.

Bij mijn weten heeft kroon geen additief voor limited slip diff's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Additief voor limited slip gewoon bij de garage halen, klein flesje.

Kost ook niet de hele wereld.

De gene met een WJ is het idd belangrijk voor de juste olie.

Het schijnt hydrolic olie te zijn die ook de citroen gebruikte voor het lift systeem.

(ergens gelezen op een americaans forum)

omdat er verder geen info en gegevens bekent zijn, gewoon ook bij de garage halen. Voor die risico kun je beter iets meer betalen, en niet dat je achteraf problemen krijgt met je Quadra trac en Quadra drive (laatste bij de overland)

Let wel, dit is voor de WJ van de ZJ weet ik niet.

Kijk even in je service en onderhoud boekje van je ZJ

succes ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas!! Kroon geeft op zijn website aan dat ze geen product advies kunnen geven.

Bij mijn weten heeft kroon geen additief voor limited slip diff's

Bij veel producten van Kroon zit het LS middel er al gewoon in, omdat de non-LS assen daar geen last van hebben.

En het gaat hier om een ZJ van 96 Jacco..

Hopelijk ziet de TS nog alle bomen in het bos. ;)

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder de ZJ van 1996 zit een Dana-35 of een Dana-44 achter as.

Mopar heeft hiervoor het volgende: Mopar Gear lube 80w-90.

Tevens een systethische olie, Mopar 75w-140 Synthetic gear and axel lube.( geschikt voor limited slip)

De synthetische wordt vooral aanbevolen bij extreme belasting, b.v veel rijden met zware caravan of paardentrailer.

Synthetische ruikt minder smerig dan conventionele gear oil.

Ben overtuigd dat Shell, Texaco, Valvoline dit spul ook verkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het staat op de as, maar als makkelijke richtlijn hebben we een hoop leuke topics hierover.

Bijvoorbeeld: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=3060

De vorm zegt erg veel, verder heeft de D35 een rubberen vulplug en en D44 een metalen.

Overigens weet ik niet in hoeverre het onderhoud goed is geweest, maar het kan geen kwaad ooit eens de deksels eraf te halen en het diff van binnen goed te reinigen en te kijken naar beschadigingen en/of slijtage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....ik zie alleen maar een vulplug moet de oude olie eruit gezogen worden

....Overigens weet ik niet in hoeverre het onderhoud goed is geweest, maar het kan geen kwaad ooit eens de deksels eraf te halen en het diff van binnen goed te reinigen en te kijken naar beschadigingen en/of slijtage.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke ik ben mijzelf even alles aan het inlezen

ik ben tot de conclusie gekomen (conclusie....ik bedoel vermoeden) dat ik achter een dana 35 as heb voor weet ik niet maar het is een ronde deksel met metalen vul opening.

Ik zie daar ook vloeibare pakking zitten. Wat site's bekeken en nog eens secuur en heel bewust met de auto gereden, vermoed ik dat niet mijn visco slecht is maar een slechte diff in de vooras...of loc....dus volgende week ga ik de deksel verwijderen en alles eens grondig inspecteren, dan ook gelijk alle andere olieen verversen.

Iemand nog tips mbt de voor Diff..????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke ik ben mijzelf even alles aan het inlezen

ik ben tot de conclusie gekomen (conclusie....ik bedoel vermoeden) dat ik achter een dana 35 as heb voor weet ik niet maar het is een ronde deksel met metalen vul opening.

Ik zie daar ook vloeibare pakking zitten. Wat site's bekeken en nog eens secuur en heel bewust met de auto gereden, vermoed ik dat niet mijn visco slecht is maar een slechte diff in de vooras...of loc....dus volgende week ga ik de deksel verwijderen en alles eens grondig inspecteren, dan ook gelijk alle andere olieen verversen.

Iemand nog tips mbt de voor Diff..????

Toch niet, weer wat verder gelezen en gekeken

Geen rond diff Deksel = Dana 44

Rubber vul dop = Dana 35

Plaatje met 3,73--4.1--11

En een los tag plaatje wat niet meer leesbaar is

maar ik denk dat ik toch 75 w140 in knikker.....deze heeft LS als toevoeging in de olie

Of.......................????????????????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...