Spring naar bijdragen

Trackbar verlengen


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Volgens dit artikel: http://panhandle4x4.phpbbnow.com/viewtopic.php?p=3030&sid=91ba883c439fc5a8d917e9ef2ab36a0c zou het mogelijk zijn om de achterste trackbar te verlengen en er een adaptor tussen te zetten om zo te verlengen.

Nu zie ik zelf in gedachten: doorslijpen, een stalen holle pijp van 3mm dik. Daar in een vol stukje pijp (diam. van de trackbar) en dan aan weerszijde de trackbar erin schuiven en vast lassen. Eventueel borgen met boutjes tussen de trackbar en de hollepijp doorboren.

Iemand een idee of dit gaat werken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier bij ZJ ook trackbar achter verlengd.

Na verhogen van de jeep trackbar aan 1 kant losgemaakt as recht onder de Jeep en meten hoeveel hij langer moet.

Trackbar naar Lasser gebracht en verlengd zonder zichtbaar lasstuk dit ivm APK.

Laat dit wel door ervaren lasser maken......

Voren kan je trackbar bevestiging aan as verplaatsen door een nieuw gat te boren.

Ivo

bewerkt door Ivo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ai, zichtbaar laswerk aan een trackbar is dus APK afkeur?! En wat als de trackbar op dat moment helemaal niet aanwezig is; ook afkeur?

Een andere optie in dat artikel is, na verhitten de TB rechter maken door bochten "eruit" te buigen.

Aan de voorzijde wil ik liever niet rommelen maar investeren in een verstelbare...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat als de trackbar op dat moment helemaal niet aanwezig is; ook afkeur?

Dan is er niet meer mee te rijden, dan gaat de achterkant slingeren en kan je wel eens in de berm geraken.

Geert (heeft op de TJ zowel de trackbar voor- als achteraan al eens afgebroken gehad en spreekt uit ervaring)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens dit artikel: http://panhandle4x4.phpbbnow.com/viewtopic.php?p=3030&sid=91ba883c439fc5a8d917e9ef2ab36a0c zou het mogelijk zijn om de achterste trackbar te verlengen en er een adaptor tussen te zetten om zo te verlengen.

Nu zie ik zelf in gedachten: doorslijpen, een stalen holle pijp van 3mm dik. Daar in een vol stukje pijp (diam. van de trackbar) en dan aan weerszijde de trackbar erin schuiven en vast lassen. Eventueel borgen met boutjes tussen de trackbar en de hollepijp doorboren.

Iemand een idee of dit gaat werken?

Ja, hoor. Gewoon doorslijpen, verlengen, lassen ,gladslijpen en likkie verf erop. Wel goed lassen uiteraard alhoewel er nog geen man overboord is mocht de trackbar onverwacht in 2 stukken breken.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel goed lassen uiteraard alhoewel er nog geen man overboord is mocht de trackbar onverwacht in 2 stukken breken.

De gevolgen bij een YJ (of ander bladgeveerd voertuig) vallen inderdaad mee.

Maar ik veronderstel dat Ramon2 dit met z'n ZJ wil doen.

Ik garandeer je dat je dit bij een ZJ of TJ NIET wilt tegenkomen als je sneller dan 20km/h aan't rijden bent!

Bij elke oneffenheid in de weg, of zuchtje wind ga je slingeren en je moet constant je stuur een volledige omwenteling draaien om een beetje rechtdoor te kunnen rijden.

Als je dan ook nog eens je anti-sway bar losgekoppeld hebt, dan is er niets dat de as zijdelings nog een beetje steun geeft.

Ik spreek uit ervaring!

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het betreft inderdaad voor de ZJ!

Dus als ik het goed begrijp, staat of valt alles bij de kundigheid van het uit te voeren laswerk uiteindelijk? Dat lijkt mij dan een aardig risico? Het gaat dus om de constructie om de zijdelingse krachten op te vangen?

En door verhitting te tb te buigen en op die manier te verlengen, of krijgen we daardoor net zulke zwakke plekken?

En met afwezigheid van de gehele tb doelde ik als momentopname voor de APK, om zo een afkeur op laswerk te ontwijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien hier op het forum iemand die dat kan? Of iemand kent die dit vaker gedaan heeft? Ik krijg namelijk het idee zoals ik het in gedachten had niet gaat werken, althans in die zin, dat het zichtbaar is en dus APK afkeur. Misschien moet ik het even uittekenen voor de duidelijkheid...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...