Spring naar bijdragen

Versnellingsbak TJ


Striker
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Jeep Wrangler 4.0L uit 2001.

Ik ben er helemaal tevreden mee, maar nu heb ik een paar dingen die ik ben tegen gekomen. Ik hoop dat iemand van jullie weet of dat dit normaal is of niet.

- Als ik opschakel van 2 naar 3 dan geeft de bak een kraaktje. Niet echt tandenpoetsen, maar net vlak voordat hij in zijn versnelling schiet doet tie effe een keer "rrrrkt" Ik trap de kopeling helemaal in, maar dat maakt niets uit. Bij andere versnellingen heb ik het geen last van en met terug schakelen in geen enkele versnelling last van.

Is dit iets wat er gewoon bij hoord, of ligt het aan de koppeling of aan de bak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

zat toevallig een engels 4x4 blad te lezen vorige week en daar in geven ze iedere maand bij een bepaalde 2de hands auto aankoop tips en deze maand was het een TJ. en daarin melden ze dat versnellings bak slecht kan schakelen tussen een en twee idd met een kraakje. Die van mij heeft het alleen als hij koud is tussen een en twee, maar ja tussen twee en drie zal het wel een syncromesh ( of hoe je dat spelt) zijn.

iig succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een TJ uit 2000 ook een 4 liter met 50.000 km, schakelt heel netjes en geen kraakjes of andere dingen. Wellicht Jeep-ed ff vragen? ;)

Okey Thanks allemaal. ;)

Het hoord dus niet... dat dacht ik al, maar wist ik niet zeker.

Ik heb hem gekocht bij Jeep dealer hier in de buurt.... heb nog 5 maanden garantie.

gisteren even met ze gebeld.. ik kan hem volgende week langs brengen en dat lossen ze het op, zeggen ze. :B

Dus daar ga ik maar even van uit.

Groetjes.:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okey Thanks allemaal. :)

Het hoord dus niet... dat dacht ik al, maar wist ik niet zeker.

Ik heb hem gekocht bij Jeep dealer hier in de buurt.... heb nog 5 maanden garantie.

gisteren even met ze gebeld.. ik kan hem volgende week langs brengen en dat lossen ze het op, zeggen ze. :)

Dus daar ga ik maar even van uit.

Groetjes.:unsure:

Laat ons weten hoe het afgelopen is! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben naar de garage geweest.

Daar hebben ze de olie ververst, hij doet het nu alleen nog een klein beetje als hij koud is. Maar na een tijdje schakelt prima.

Owww.. hij is trouwens niet verhoogt. Wil ik misschien nog wel een keer gaan doen..... Maar is nog toekomst muziek..

Thanx voor alle reacties..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben naar de garage geweest.

Daar hebben ze de olie ververst, hij doet het nu alleen nog een klein beetje als hij koud is. Maar na een tijdje schakelt prima.

Owww.. hij is trouwens niet verhoogt. Wil ik misschien nog wel een keer gaan doen..... Maar is nog toekomst muziek..

Thanx voor alle reacties..

Als ik eerlijk ben zou ik terug gaan.

Verversen van de olie kan vermindering geven van knarsen (schonere olie minder zand erin bv) echter lost dit niet het probleem op. Het is meer dat je nu net wat minder merkt doordat er even schonere olie in zit. Denk dat de dealer niet zit te wachten op de bak open maken. Misschien kan je Jeep-Ed vragen om raad :). Hij zit hier ook op het forum en je krijgt altijd een goed en eerlijk Jeep-antwoord van hem.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook een tijdje aan het tobben geweest met een krakende versnelling, voornamelijk in de achteruit, was bij niet meer te doen.

Ging op een gegeven moment bijna niet meer in zijn versnelling, behalve via de 5e versnelling en dan naar zijn 1.

Ed heeft een lagertje vervangen en nu schakelt hij weer als nieuw.

Totaal geen enkel kraakje meer:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn TJ (4.0, bj. 2000) was indertijd ook wat (te)vlot met het vrijgeven van de sychromesh, met name in z'n 2. Beetje aarzelend (terug)schakelen leidde direct tot kraken. Heb me aangeleerd om met stevige hand de versnelling te kiezen. Later is het minder geworden nadat de garage andere olie ging gebruiken. Ik weet niet meer welke, maar herinner me nog wel dat-ie in prijs per liter haast kon concurreren met een goede malt whisky :) Olie kan dus wel degelijk verschil maken. Verklaring: een synchromesh werkt op wrijving om de snelheid van de draaiende delen gelijk te maken. Als dat zover is, kan de versnelling verder worden ingeschakeld. Viscositeit (dikte van de olie) of toepassing van bepaalde additieven kan hier invloed op hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ehe.. okey, bedankt allemaal. <_<

Hij schakelt okey nu... niet helemaal zo als een honda natuurlijk, maar gewoon normaal voor een terreinauto geloof ik.

Maar helemaal vertrouwen in de garage heb ik idd niet. Ik blijf er zeker ook niet in de garage voor onderhoud.

Weet iemand van jullie nog een goede in de buurt, die ook verstand heeft van Jeep.

Woon in de buurt van Veenendaal/Ede.

Groetjes <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...