Spring naar bijdragen

CJ(7) vragen aan 'the experts'


JDGADE
 Share

Recommended Posts

ik denk da em bedoeld da de volledige klep (klepveer, klep,...) vast zit.

beste gewoon de boel demonteren en in een badje van olie leggen

en als ge toch bezig zijt check en rodeer u kleppen even als er dan iets scheelt weet ge da nu al;)

bedoelt ge de culasse los te nemen? Da's voorwaar gin kattepies! maar em kan dan wel de soupaapkes kuisen en roderen, da's waar.:lol::bye1:

Nog even een aanvulling op mijn opmerking over het gebruik van ruim olie: natuurlijk niet zoveel dat de compressieruimte vol komt te staan, dat start zo moeilijk...:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedoelt ge de culasse los te nemen? Da's voorwaar gin kattepies! maar em kan dan wel de soupaapkes kuisen en roderen, da's waar.;):bye1:

Nog even een aanvulling op mijn opmerking over het gebruik van ruim olie: natuurlijk niet zoveel dat de compressieruimte vol komt te staan, dat start zo moeilijk...:no:

De veer zit gewoon ingedrukt en komt niet los, spuiten er nu 3 avonden en overdag kruipolie op....en die tang hebben we geprobeerd en komt tot NU TOE nog geen beweging in,

Geduld....als iemand evt een ander blok heeft liggen laat het me weten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De veer zit gewoon ingedrukt en komt niet los, spuiten er nu 3 avonden en overdag kruipolie op....en die tang hebben we geprobeerd en komt tot NU TOE nog geen beweging in,

Geduld....als iemand evt een ander blok heeft liggen laat het me weten...

wat ik hier uit op kan maken is dat je in of uitlaat klep dus ook open staat:huh:

probeer dan uwe cj eens vooruit te duwen terwijl em in zijn 1 staat

en als da ni lukt een buis en een hamer en geef er maar een tikje op;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je geprobeerd om de vastzittende klep, met de veer er gewoon op, met een hamer verder naar binnen te tikken? Misschien één keer een forse klap om een begin te maken? Normaliter moet dat wel lukken. Dan glijdt-ie op het niet geoxideerde deel en wordt-ie door de veer weer wat teruggedrukt. Herhaal dit geduldig en de kans is groot dat de klep stukje bij beetje verder naar boven terug komt. Voor de duidelijkheid: het gaat dus om oxidatie op het gedeelte van de klepsteel dat zich in het in- of uitlaatkanaal bevindt.

Als het zo echt niet wil lukken heb je nog niet direct een nieuwe motor nodig hoor. Maar dan moet wel de kop eraf om, zoals ik al eerder in mijn beste vlaams :bye1: zei de kleppen te demonteren, schoon te maken en nieuw in te slijpen. Dit lijkt me voordeliger dan een andere motor.

Maar nogmaals, ik zou eerst nog maar eens een half uurtje hamertje tik gaan spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo probeer dit eens zuiger waar klep vast zit naar odp en via bougie gat vullen met diesel tot er uit stroomt nu bougie terug en zuiger iets omhoog duwen met auto in versnelling zo dat diesel via inlaat of uitlaat klep naar binnen stroomt nu laten staan en de volgende dag en paar tikken op klep steel geven diesel weekt de corosie los bij klep steel

is maar een idee

en meestal helpt het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo probeer dit eens zuiger waar klep vast zit naar odp en via bougie gat vullen met diesel tot er uit stroomt nu bougie terug en zuiger iets omhoog duwen met auto in versnelling zo dat diesel via inlaat of uitlaat klep naar binnen stroomt nu laten staan en de volgende dag en paar tikken op klep steel geven diesel weekt de corosie los bij klep steel

is maar een idee

en meestal helpt het

de auto staat op blokken,

de motor is er al uit....dus dat wordt m niet//

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, als het niet lukt zoals je al bezig bent, zal de kop eraf moeten...

Dat lijkt me trouwens toch al verstandig om te doen, en dan de kleppentrein ff demonteren en controleren.

Jah nou daar heb k dus ook aan zitten denken en dat ga k dus ook echt doen. Vandaag in de weer geweest de motor eruit te halen, viel niet mee maar hij is eruit.

Nu een totaal andere vraag aan jullie:

Past een XJ blok 4.0 I ook direct op mijn tussenbak?

Want als dit niet lukt met dit blok, en zoiets past er ook gewoon op....

JD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag in de weer geweest de motor eruit te halen, viel niet mee maar hij is eruit.

..................

Past een XJ blok 4.0 I ook direct op mijn tussenbak?

JD

Lukte het niet om alleen de cilinderkop te demonteren?

...............

Bedoel je of de 4.0 past in de plaats van de 4.2? Mechanisch valt het nog wel mee (als het ten minste een motor is van een handgeschakelde XJ) maar alle bedrading, sensoren etc van het motormanagement wil je waarschijnlijk niet aan beginnen. Geen eenvoudige klus, dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Shit voor je!

Sterkte met je project.

Ben er nu druk mee bezig, heb t blok nu binnen en alle onderdelen bijna maar nu een probleem:

Mijn Rocker arm, zit los...(ook al vastgedraaid) en staat nu scheef op de kleppenveer.....kan dit schadelijk zijn? als ik andere nagaan kan k die ook vrij gemakkelijk bewegen terwijl de rest muurvast zit??

Wie o wie? en hieronder foto's (als k het goed gdaan heb;))

post-3852-12873022392139_thumb.jpg

post-3852-12873022396865_thumb.jpg

post-3852-12873022401254_thumb.jpg

post-3852-12873022407056_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groot aangepakt! En verhelderende plaatjes.

Wat bedoel je met de rockerarm (tuimelaar) zit scheef? Heb je daar een foto van? En dat los zitten: het is normaal dat er van één cilinder één of twee tuimelaars geen speling hebben omdat de betreffende klep open staat. De rest moet een beetje 'los' zitten. Goed je kleppen stellen, volgens de regelen der kunst. Of anders even laten doen.

Ik zie op een foto dat je een klepveerschotel terug drukt, zodat de spietjes eruit kunnen. Elders zie ik een compleet opgebouwde en geschilderde motor. Beetje verwarrend, in welke fase ben je nu? Als je de klepveer demonteert met de kop op de motor riskeer je dat de klep in de verbrandingsruimte valt. Dan ben je de l*l want dan moet de motor uit elkaar. Je kunt dit voorkomen door de betreffende zuiger in het bovenste dode punt te zetten en via het bougiegat de klep tegen te houden. Daar is zelfs gereedschap voor.

Succes.

Edit: ik kwam al bladerend in de oudere foto's terecht. Mijn opmerking over de klepspietjes is dus niet op zijn plaats.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

#media=2.526442186.Gr7x&searchhyver=&__state__=2:lol:

Groot aangepakt! En verhelderende plaatjes.

Wat bedoel je met de rockerarm (tuimelaar) zit scheef? Heb je daar een foto van? En dat los zitten: het is normaal dat er van één cilinder één of twee tuimelaars geen speling hebben omdat de betreffende klep open staat. De rest moet een beetje 'los' zitten. Goed je kleppen stellen, volgens de regelen der kunst. Of anders even laten doen.

Ik zie op een foto dat je een klepveerschotel terug drukt, zodat de spietjes eruit kunnen. Elders zie ik een compleet opgebouwde en geschilderde motor. Beetje verwarrend, in welke fase ben je nu? Als je de klepveer demonteert met de kop op de motor riskeer je dat de klep in de verbrandingsruimte valt. Dan ben je de l*l want dan moet de motor uit elkaar. Je kunt dit voorkomen door de betreffende zuiger in het bovenste dode punt te zetten en via het bougiegat de klep tegen te houden. Daar is zelfs gereedschap voor.

Succes.

Edit: ik kwam al bladerend in de oudere foto's terecht. Mijn opmerking over de klepspietjes is dus niet op zijn plaats.

nee joh....dat is het oude blok...waar de 5e cilinder bleef vastzitten en de rest n gat maakte in het bovenblok...dat geschilderde geval is het nieuwe(2e hands blok) met nieuwe koppakking....van dat nieuwe blok zit de 5e(of 10e) tuimelaar scheef op de veer...dat is toch niet dermate schadelijk? zal er wel even n foto van maken deze week.

Kben zelf in het stadium dat de auto nog op 5 plekken gelast moet worden, daarna de kuip schoon en dan in de hamerslag, wielkasten in de sikaflex en daarna plamuren en spuiten(zwart....duh!;))

JD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog n vraag aan de 'experts'

Wat voor bouten zitten er op t in/uitlaat systeem wat dan weer vast zit op mn blok? ben ze kwijt en wil nieuwe bestellen.

en heeft iemand n idee HOE ik mijn nieuwe HEI ontsteking vastzet op mijn blok? aangezien er niks bijgeleverd zat en ik nu bang ben dat ie er tijdens t rijden gewoon uitschiet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...