Spring naar bijdragen

Kapotte hoofdzekering 40A


hjlee
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een jeep cherokee 1991 gekocht ongeveer 2 maand terug.

Prima auto, alleen is me de afgelopen 2 dagen al 2 keer een 40A hoofdzekering doorgebrand zonder direct aanwijsbare reden.

De zekering is voor het fuseblock staat in het afdekkapje van de zekeringen onder de kap.

Gevolg is dat ik gewoon kan rijden in me wagentje en alles het doet, behalve de centrale vergrendeling, klok, binnenverlichting, stoelen en het alarm.

Kan dit te maken hebben met kortsluiting in de portieren die mogelijk veroorzaakt wordt door slechte raamrubbers in de voorportieren. En zo ja hoe kan dit dan? Ik heb er namelijk een nieuwe zekering in gedrukt waarna de binnenverlichting en het alarm weer aangingen, maar vervolgens de sleutel niet meer in het contact gehad.

Ik dacht vanavond laat ik eens even testen of de centrale vergrendeling het nog doet. Is ie er alweer me gekapt.

Kent iemand dit probleem? Ik vind het sowieso vreemd dat gelijk een hoofdzekering het begeeft namelijk.

mvg HJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de schema's is alles wat op die hoofdzekering zit nog eens apart gezekerd met zekeringen van lagere waardes. Er even van uit gaande dat die nog goed zijn (even controleren dus..) zou de sluiting moeten zitten in de draad die naar het zekeringpaneel in de auto gaat. Ik zou die ook even nalopen. Het zou een rood-gele draad moeten zijn.

Overigens zitten niet alle zaken die jij noemt op dezelfde hoofdzekering; klok, binnenverlichting en raambediening zitten op een aparte zekering, en zijn in de auto ook weer apart gezekerd, met uitzondering van de raambediening.

Je zou dus ook eens kunnen kijken of de bediening van de ramen niet nat is geworden ofzo. (WD40 doet wonderen.. smile.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88@Nov 25 2004, 11:22

Volgens de schema's is alles wat op die hoofdzekering zit nog eens apart gezekerd met zekeringen van lagere waardes. Er even van uit gaande dat die nog goed zijn (even controleren dus..) zou de sluiting moeten zitten in de draad die naar het zekeringpaneel in de auto gaat. Ik zou die ook even nalopen. Het zou een rood-gele draad moeten zijn.

<div align="right">

Check ook de bekabeling van alle accesoires die er orgineel niet op zaten zoals bv radio, lier, carkit enz.

Vaak wordt door handige doe het zelvers vanaf de eerste beste draad met 12 Volt erop de spanning betrokken zonder te kijken waar die draad van is en zonder een extra zekering toe te passen..... huh.gif

Gelukkig gaat je hoofdzekering stuk, met wat meer pech brandt de hele auto uit....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OKe bedankt voor de tips.

Het rare is echter dat ik er vanochtend even weer een nieuwe zekering in heb gedaan. Alles blijft het een uur of drie goed doen en dan ineens is de zekering weer kapot. Ik heb dit gemerkt door een paar keer per uur even de auto van het slot te halen met de afstandsbediening. Dit ging steeds goed en opeens niet meer terwijl de auto alleen maar afgesloten stil heeft gestaan.

Ik ga morgen even de draad tussen de kleine zekeringen en de hoofdzekering checken.

Ook zal ik de deuren eens even open maken aan de binnenkant, want ik heb zo'n vermoeden dat er inderdaad water in de deur is gelopen. De raamrubbers zijn links en rechtsvoor namelijk kapot en laten water door denk ik.

Ik laat wel even weten of het al dan niet is opgelost.

alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...