Ramon2 Geplaatst November 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2008 (bewerkt) Ik wil tzt een verstelbare trackbar aan de voorzijde monteren. Nu ben ik mij wat aan het orienteren op diverse site's in US en DE. Echter wat mij opvalt is, als er afbeeldingen zijn, dan heeft de tb een andere vorm/model als dat ik er nu origineel onder heb zitten. En ja, uiteraard kijk ik bij het goede type ZJ. De vraag is: kan dit inderdaad zo kloppen dat de verstelbare een andere vorm hebben? Als voorbeeld: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JKS-Adjustable-Trackbar-Jeep-ZJ-Grand-Cherokee-1-6_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ160288277537QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories ook volgens de onderstaande bestelkaart voor de ZJ praat men alleen over bussen aan beide zijdes, terwijl bij mij aan de carroserie kant een kogel zit... Daarbij een een 2e vraag: ik wil deze tb monteren om me as weer er weer recht onder te krijgen met alle plezierige voordelen vandien. Maar is het dan ook wenselijk om achter ook een verstelbare tb te plaatsen? Of kun je aan de achterzijde wel met een relocator af? Aan de voorzijde is mij deze afgeraden omdat het dan toch een zwakke plek blijft. Iemand ook suggesties waar ik um het beste kan bestellen, of doet iemand nog wel eens wat grotere bestelling zodat ik misschien "mee kan liften"...? Bvd, Ramon November 13, 2008 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst November 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2008 Daarbij een een 2e vraag: ik wil deze tb monteren om me as weer er weer recht onder te krijgen met alle plezierige voordelen vandien. Maar is het dan ook wenselijk om achter ook een verstelbare tb te plaatsen? Of kun je aan de achterzijde wel met een relocator af? Aan de voorzijde is mij deze afgeraden omdat het dan toch een zwakke plek blijft. Iemand ook suggesties waar ik um het beste kan bestellen, of doet iemand nog wel eens wat grotere bestelling zodat ik misschien "mee kan liften"...? Bvd, Ramon Mijn eerste vraag is reeds beantwoord mbt de tb voorzijde. Maar mijn 2e vraag staat nog open, iemand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 18, 2008 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2008 mijn mening: Ik zou het per keer bekijken, dus eerst voor doen. Als de trackbar achter niets raakt met in- en uitveren en je as er nog best mooi onder staat dan lekker zo laten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst November 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2008 mijn mening:Ik zou het per keer bekijken, dus eerst voor doen. Als de trackbar achter niets raakt met in- en uitveren en je as er nog best mooi onder staat dan lekker zo laten. Het valt niet op, maar kijk je er naar zie je wel dat me beide assen er scheef onder staan. En al een lange tijd heb ik wat wazige klachten, en is voelbaar aan de voorzijde dat er wat stress op staat. Met nog een kleine verhoging in het verschiet wil ik wel een verstelbare trackbar. Achter heb ik nog niet gemerkt bij in- en uitveren dat er iets geraakt word. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2008 Als je dat toch al van plan was, waarom dan niet meteen bestellen? Ik denk niet dat je echt voelbare klachten kan krijgen van de achterste trackbar, maar ongetwijfeld zal het wat netter passen met een verstelbare. Bij mij raakte hij de bescherm plaat van de tank, maar de ZJ zal daar wel wat meer plek hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst November 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 19, 2008 Als je dat toch al van plan was, waarom dan niet meteen bestellen? Dat was een samenloop van omstandigheden en beslissingen die recent genomen zijn. Dus aan de voorzijde komt hij er zeker op. Uit kostte overweging wilde ik eerst ook een relocator, maar werd me afgeraden, breekt te snel/komt los ivm de grote krachten (en zeker in terrein) maar zou aan de achterzijde veel kleinere krachten hebben en vandaar de vraag of ik achter eventueel afkan met een relocator. Maar ik zal je advies opvolgen: voorzijde eerst. Dank Kameel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Vóór ik een tb ga bestellen nog ff een andere vraag. Ik heb gehoord dat het misschien beter is een tb te hebben met aan beide kanten een bushing (en dus een meegeleverde brace). Een tb met een kogel aan chassis zijde zou namelijk zwakker zijn? Ook al zit het af fabriek ook zo. Dit zou zijn vanwege de lengte van de tb. Zegt iemand dit iets? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Ja, zegt me wel iets, maar ik heb dat nog niet gehoord. Feit is dat een kogel meer tolerantie heeft voor het flexen van de assen, aan beide zijden een stuk rubber zal waarschijnlijk snel leiden tot slijtage. Misschien dat bij puur straatgebruik alleen bushings fijner is? (kortom: ik weet het eigenlijk niet ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Ja, zegt me wel iets, maar ik heb dat nog niet gehoord.Feit is dat een kogel meer tolerantie heeft voor het flexen van de assen, aan beide zijden een stuk rubber zal waarschijnlijk snel leiden tot slijtage. Misschien dat bij puur straatgebruik alleen bushings fijner is? (kortom: ik weet het eigenlijk niet ) Maar een bushing (urethane) is wel weer makkelijker en goedkoper te vervangen denk ik. Dat je meer tolerantie hebt met een kogel geloof ik ook wel. Maar misschien is er nog iemand die er ervaring mee heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 De beweging die de TB maakt is niet loodrecht, zit een radius in welke bepaald wordt door de lengte van de control armen. Daardoor zal een TB met aan 1 kant een kogel soepeler bewegen dan een dubbele bushing. Dat er dubbele bushing aftermarkt TB's zijn zal wel met de kosten te maken hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 De beweging die de TB maakt is niet loodrecht, zit een radius in welke bepaald wordt door de lengte van de control armen Daar zie ik de logica wel van in. Prijsverschil is niet zo groot. Dus ik ga voor eentje met kogel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst February 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Ik heb begrepen - of dat waar is weet ik niet - dat een trackbar met bussen meer articulatie toestaat, omdat je dan niet beperkt wordt door de uitslag om de kogel. Ik dacht eerst dat de bus sterker zou zijn, maar het voordeel zou vooral in de flex zitten. Of dat de moeite waard is.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Daarom heb ik destijds mijn trackbar voorzien van een JJ en vervolgens een kwartslag gedraaid tov de standaard montage. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Daarom heb ik destijds mijn trackbar voorzien van een JJ en vervolgens een kwartslag gedraaid tov de standaard montage. JJ, is dat niet iets als "johnny joint"...? Had ik ergens gelezen. Maar als ik het nu goed begrijp, kom je dus de pas verschillen (merkbaar?!) tegen bij extreem flexen? Bij het wat mildere terreinrijden, is dan ook nog merkbaar? Of is het iets uit de theorie dat pas in praktijk in het extreme merkbaar is? Als dat namelijk zo is, dan denk ik dat het, voor mij, misschien toch beter is eentje met dubbele bushings te kopen ivm het goedkoper vervangen van een bushing. Daarbij Otto, zie ik daar ook een bracket op je as zitten tbv je tb? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2009 tja, keuzes keuzes en veel lezen. Ik heb destijds bij 3" lift de JKS TB met JJ op de standaard methode gemonteerd, dus de as door de JJ verticaal. Vervolgens bij de verbouwing naar LA's en 7" lift heb ik de TB weer verbouwd en een bracket onder de standaard bracket gelast waardoor de as door de JJ in lengte richting van de ZJ kwam, wat zowiezo een logischer oplossing is. Dat is de bracket aan de jeep zijde. De bracket aan de as zijde was bij mij noodzakelijk omdat de hele stuurinrichting gewijzigd is, daarbij is het van belang dat stuurstang en TB parallel lopen ter voorkoming van bump steer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst February 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2009 tja, keuzes keuzes en veel lezen.Ik heb destijds bij 3" lift de JKS TB met JJ op de standaard methode gemonteerd, dus de as door de JJ verticaal. Vervolgens bij de verbouwing naar LA's en 7" lift heb ik de TB weer verbouwd en een bracket onder de standaard bracket gelast waardoor de as door de JJ in lengte richting van de ZJ kwam, wat zowiezo een logischer oplossing is. Dat is de bracket aan de jeep zijde. De bracket aan de as zijde was bij mij noodzakelijk omdat de hele stuurinrichting gewijzigd is, daarbij is het van belang dat stuurstang en TB parallel lopen ter voorkoming van bump steer. Ze lopen idd na zoveel " verhogen zeker mooi parallel. En vind het allemaal waanzinnig zoals je het aanpakt moet ik zeggen. Het is wat je zegt, zeker veel lezen en dat doe ik ook steeds vake rop de US fora en daar staat veel info over materie die ik hier op het forum niet zoveel zie. Althans, niet dat er zo diep op de materie in gegegaan word. Wellicht komt het ooit nog eens zover dat ik ook ze me jeep kan bouwen. Lijkt me prachtig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.