Spring naar bijdragen

Verstelbare trackbar


Recommended Posts

Ik wil tzt een verstelbare trackbar aan de voorzijde monteren. Nu ben ik mij wat aan het orienteren op diverse site's in US en DE.

Echter wat mij opvalt is, als er afbeeldingen zijn, dan heeft de tb een andere vorm/model als dat ik er nu origineel onder heb zitten.

En ja, uiteraard kijk ik bij het goede type ZJ. De vraag is: kan dit inderdaad zo kloppen dat de verstelbare een andere vorm hebben? Als voorbeeld: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JKS-Adjustable-Trackbar-Jeep-ZJ-Grand-Cherokee-1-6_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ160288277537QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories ook volgens de onderstaande bestelkaart voor de ZJ praat men alleen over bussen aan beide zijdes, terwijl bij mij aan de carroserie kant een kogel zit...

Daarbij een een 2e vraag: ik wil deze tb monteren om me as weer er weer recht onder te krijgen met alle plezierige voordelen vandien. Maar is het dan ook wenselijk om achter ook een verstelbare tb te plaatsen? Of kun je aan de achterzijde wel met een relocator af? Aan de voorzijde is mij deze afgeraden omdat het dan toch een zwakke plek blijft.

Iemand ook suggesties waar ik um het beste kan bestellen, of doet iemand nog wel eens wat grotere bestelling zodat ik misschien "mee kan liften"...?

Bvd,

Ramon

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarbij een een 2e vraag: ik wil deze tb monteren om me as weer er weer recht onder te krijgen met alle plezierige voordelen vandien. Maar is het dan ook wenselijk om achter ook een verstelbare tb te plaatsen? Of kun je aan de achterzijde wel met een relocator af? Aan de voorzijde is mij deze afgeraden omdat het dan toch een zwakke plek blijft.

Iemand ook suggesties waar ik um het beste kan bestellen, of doet iemand nog wel eens wat grotere bestelling zodat ik misschien "mee kan liften"...?

Bvd,

Ramon

Mijn eerste vraag is reeds beantwoord mbt de tb voorzijde.

Maar mijn 2e vraag staat nog open, iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn mening:

Ik zou het per keer bekijken, dus eerst voor doen.

Als de trackbar achter niets raakt met in- en uitveren en je as er nog best mooi onder staat dan lekker zo laten.

Het valt niet op, maar kijk je er naar zie je wel dat me beide assen er scheef onder staan. En al een lange tijd heb ik wat wazige klachten, en is voelbaar aan de voorzijde dat er wat stress op staat. Met nog een kleine verhoging in het verschiet wil ik wel een verstelbare trackbar.

Achter heb ik nog niet gemerkt bij in- en uitveren dat er iets geraakt word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dat toch al van plan was, waarom dan niet meteen bestellen?

Ik denk niet dat je echt voelbare klachten kan krijgen van de achterste trackbar, maar ongetwijfeld zal het wat netter passen met een verstelbare.

Bij mij raakte hij de bescherm plaat van de tank, maar de ZJ zal daar wel wat meer plek hebben. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dat toch al van plan was, waarom dan niet meteen bestellen?

Dat was een samenloop van omstandigheden en beslissingen die recent genomen zijn. Dus aan de voorzijde komt hij er zeker op. Uit kostte overweging wilde ik eerst ook een relocator, maar werd me afgeraden, breekt te snel/komt los ivm de grote krachten (en zeker in terrein) maar zou aan de achterzijde veel kleinere krachten hebben en vandaar de vraag of ik achter eventueel afkan met een relocator.

Maar ik zal je advies opvolgen: voorzijde eerst.

Dank Kameel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Vóór ik een tb ga bestellen nog ff een andere vraag. Ik heb gehoord dat het misschien beter is een tb te hebben met aan beide kanten een bushing (en dus een meegeleverde brace). Een tb met een kogel aan chassis zijde zou namelijk zwakker zijn? Ook al zit het af fabriek ook zo. Dit zou zijn vanwege de lengte van de tb. Zegt iemand dit iets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zegt me wel iets, maar ik heb dat nog niet gehoord.

Feit is dat een kogel meer tolerantie heeft voor het flexen van de assen, aan beide zijden een stuk rubber zal waarschijnlijk snel leiden tot slijtage.

Misschien dat bij puur straatgebruik alleen bushings fijner is?

(kortom: ik weet het eigenlijk niet :yes:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zegt me wel iets, maar ik heb dat nog niet gehoord.

Feit is dat een kogel meer tolerantie heeft voor het flexen van de assen, aan beide zijden een stuk rubber zal waarschijnlijk snel leiden tot slijtage.

Misschien dat bij puur straatgebruik alleen bushings fijner is?

(kortom: ik weet het eigenlijk niet :D)

Maar een bushing (urethane) is wel weer makkelijker en goedkoper te vervangen denk ik. Dat je meer tolerantie hebt met een kogel geloof ik ook wel. Maar misschien is er nog iemand die er ervaring mee heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De beweging die de TB maakt is niet loodrecht, zit een radius in welke bepaald wordt door de lengte van de control armen. Daardoor zal een TB met aan 1 kant een kogel soepeler bewegen dan een dubbele bushing. Dat er dubbele bushing aftermarkt TB's zijn zal wel met de kosten te maken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen - of dat waar is weet ik niet - dat een trackbar met bussen meer articulatie toestaat, omdat je dan niet beperkt wordt door de uitslag om de kogel.

Ik dacht eerst dat de bus sterker zou zijn, maar het voordeel zou vooral in de flex zitten.

Of dat de moeite waard is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom heb ik destijds mijn trackbar voorzien van een JJ en vervolgens een kwartslag gedraaid tov de standaard montage.

DSCF1673.JPG

JJ, is dat niet iets als "johnny joint"...? Had ik ergens gelezen. Maar als ik het nu goed begrijp, kom je dus de pas verschillen (merkbaar?!) tegen bij extreem flexen? Bij het wat mildere terreinrijden, is dan ook nog merkbaar? Of is het iets uit de theorie dat pas in praktijk in het extreme merkbaar is?

Als dat namelijk zo is, dan denk ik dat het, voor mij, misschien toch beter is eentje met dubbele bushings te kopen ivm het goedkoper vervangen van een bushing. Daarbij Otto, zie ik daar ook een bracket op je as zitten tbv je tb?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, keuzes keuzes en veel lezen.

Ik heb destijds bij 3" lift de JKS TB met JJ op de standaard methode gemonteerd, dus de as door de JJ verticaal.

Vervolgens bij de verbouwing naar LA's en 7" lift heb ik de TB weer verbouwd en een bracket onder de standaard bracket gelast waardoor de as door de JJ in lengte richting van de ZJ kwam, wat zowiezo een logischer oplossing is. Dat is de bracket aan de jeep zijde.

De bracket aan de as zijde was bij mij noodzakelijk omdat de hele stuurinrichting gewijzigd is, daarbij is het van belang dat stuurstang en TB parallel lopen ter voorkoming van bump steer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja, keuzes keuzes en veel lezen.

Ik heb destijds bij 3" lift de JKS TB met JJ op de standaard methode gemonteerd, dus de as door de JJ verticaal.

Vervolgens bij de verbouwing naar LA's en 7" lift heb ik de TB weer verbouwd en een bracket onder de standaard bracket gelast waardoor de as door de JJ in lengte richting van de ZJ kwam, wat zowiezo een logischer oplossing is. Dat is de bracket aan de jeep zijde.

De bracket aan de as zijde was bij mij noodzakelijk omdat de hele stuurinrichting gewijzigd is, daarbij is het van belang dat stuurstang en TB parallel lopen ter voorkoming van bump steer.

Ze lopen idd na zoveel " verhogen zeker mooi parallel. En vind het allemaal waanzinnig zoals je het aanpakt moet ik zeggen. Het is wat je zegt, zeker veel lezen en dat doe ik ook steeds vake rop de US fora en daar staat veel info over materie die ik hier op het forum niet zoveel zie. Althans, niet dat er zo diep op de materie in gegegaan word. Wellicht komt het ooit nog eens zover dat ik ook ze me jeep kan bouwen. Lijkt me prachtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...