Spring naar bijdragen

Gebonk! 4 wheel


NLT
 Share

Recommended Posts

Beste mede Jeepers,

Wie kan mij vertellen wat het gebonk is als mijn xj in z'n 4 wheel staat. Stond bv vanavond vast in het zand en zette hem in stand 4l en toen wilde ik achteruit rijden. Tot mijn grote schrik begon de aandrijving aan de voorkant aardig te bonken, net of er iets doorslipt en dan een tandje verder weer grip krijgt. Later dit nog een rustig herhaald op het natte gras en hier weer het zelfde verhaal. Wat is het en wat kan ik er aan doen?

NLT

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2WD heb je daar geen last van? Op de weg dus.

Automaat of handbak?

Een tand missen in een differentieel gebeurd niet zomaar, daar moet je met normale banden serieus je best voor doen òf met een grote maat banden te vaak teveel gas geven in het terrein.

Heb je 'm ergens verbouwd of is alles nog standaard?

Bonken/knoepen met een standaard XJ is in 9 van de 10 gevallen een kruisje.

(steekas of aandrijfas) en is niet ernstig. Gewoon (laten) vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Kameel,

Dankje voor de snelle reactie, het is een standaard xj handgeschakeld 2,5 td (met nieuwe koppen!!) Het gebeurt inderdaad alleen in 4wd. Ga binnenkort naar de Garage en zal de boel laten nakijken. Als nu wel de ketting van de tussenbak slap hangt wat is hier de remedie voor?

Mvg, Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste Kameel,

Het probleem is er nog steeds met het gekraak, geknars en geratel (allemaal g woorden). Er is ondertussen 1 kruisje vervangen maar dit was dus niet de oorzaak van het geluid. Het zal dus waarschijnlijk wel de tussenbak zijn en deze is zo lek als een mandje. Deze heeft dus waarschijnlijk een tijdje droog gestaan. Hoe kan ik controleren of de tussenbak defect is of dat er iets anders aan de hand is? Is het makkelijk om aan de tussenbak te sleutelen?

Ik hoor het graag,

Mvg, Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de tussenbak olie al afgetapt om te zien of er metaalschilfers in de olie zitten?

Ook kan je even kijken of het geluid veranderd als je een andere tussenbak stand selecteerd.

Demonteren en vervangen voor een gebruikte bak is wss het snelste. Een NP242 heb je al voor zo 'n 250 eu......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Beste Ab,

Beetje late reactie, nee olie is nog niet afgetapt en verder krijg ik gekraak bij hoge en lag giering en dan stond ik in de sneeuw zonder kettingen. De tussenbak die er onder zit is een np 231 volgens mij er zit namelijk geen continu 4wd op.

Zijn er nog andere zaken die stuk kunnen zijn? Of is het echt de tussenbak? Kruisjes die ruimte hadden zijn vervangen dus er kan volgens mij alleen geluid komen uit de tussenbak.

Mvg, Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een geluidje op 'afstand' benoemen is erg lastig.

Als ik jou was ging ik kijken.. deksel van het diff af en olie van de tussenbak bekijken is wel het minste. Misschien is er niks echt kapot, maar dan weet je dat in ieder geval en kun je verder kijken. Wie weet moet inderdaad de ketting vervangen worden, ik noem maar iets hoor.

Een ding is zeker, als het alléén in 4wd gebeurd kun je je tot de voorkant beperken en zit het alleen in de aandrijflijn. (kruisjes/differentieel/tussenbak)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...