Spring naar bijdragen

Alleen als hij warm is lekkende automaatbak


throttle happy
 Share

Recommended Posts

Ik heb het volgende probleem:

De automaat van mijn Willy's =Ford AOD automaat met 5liter moter ervoor, Spuwt zijne olie via het roostertje van de koppelomvormerkom naar buiten zodra hij warm word = zodra ik een tijdje op de openbare weg rijdt. Het gekke is dat hij dit niet doet zolang ik off-road wegjes rij(kan gerust 2uurtjes off-road boswegjes rijden). Als hij koud is lekt hij geen druppel en kan ik er gewoon mee rijden.maar zodra ik ga cruisen op de openbare weg begint hij te lekken. Echt lopend lekken maar niet spuitend...

Heb dit 2x aan de hand gehad en telkens net thuis geraakt voordat hij niet meer vooruit wilde door olie gebrek. Moet dan zo'n 1.5 a 2liter bij vullen en hij ging weer. Maar nu heeft hij er toch wat van geleden want moet nu een dotje gas geven telkens ik "schakel"(vooruit of achteruit zet)voordat hij reageert maar dan schaleld hij direct en kan je weg rijden. Overschakelend wil hij dan wat haperen.Dus volgens mij heeft hij dan niet de juiste druk .

Ik wil ook even vermelden dat ik resent de assen gewijzigd heb,een andere oliekoeler(de orginele was beginnen lekken) en de bandenmaat:

Van 31" banden en 5.38/1 verhoudingen en nerveus toerental rijden naar 4.88/1 verhoudingen en 35" banden en lekker rustig cruisen in 4de overdrive en af en toe eens lekker doortrekken. Rijdt nu echt zalig;

Maar dan begint de meserie met de olie...

Wil nu een grotere oliekoeler plaatsen en de olie helemaal verversen omdat deze volgens mij niet meer deugt door dat hij denk ik te warm geworden is.

Maar wat zou nu de reden van dat lekken nu kunnen zijn????????

Alvast bedankt;Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Danny,

Wat vervelend hé ?

Zou het kunnen zijn dat er een overdrukventiel verstopt zit door vuile olie of zo ?

Dit kan misschien ervoor zorgen dat dit fenomeen alleen optreedt wanneer de olie warm wordt en een uitweg zoekt...

Misschien even de zaak goed spoelen en bijvullen tot op minimum...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga nu een grote koeler zoeken met elektrice ventilator. Deze monteren en dan even laten warm draaien.Dan laat ik alle olie af en neem ook de pan af.

Heb zo'n Amerikaanse spuitbus gekocht om de leidingen en bak schoon te spuiten . dan nieuwe olie en Speciale additief erbij. Heb ook een drukmeter om op de bak te monteren geleend zodat ik bij de testrit de juiste drukken kan kontroleren. Heb nu ook een Haynes werkplaatsboek over de automaat wat zeer interessant is...En waarin is uitgelegd hoe ik stap voor stap moet werken.

Van die overdrukventiel had ik ook dezelfde gedachte,vandaar dat ik die drukmeter ben gaan zoeken.

Groeten;Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aangezien je grotere banden en een andere verhouding in je assen heb zou het dan niet kunnen zijn dat de bak zwaarder moet werken om de auto voor te bewegen.Dus dat de koppelomvormer meer op ze kl*te krijgt.Vandaar dat hij gaat lekken? In het terrein heb je het niet omdat dit miss komt doordat hij in low gearing staat? zodat de kracht 3x verdubbelt word?

Gr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door die andere banden en verhoudingen rijdt de wagen nu veel fijner. Met de orginele assen en 31" banden reed de wagen heel nerveus. De automaat schakelde zo snel op dat ik niet merkte hoeveel versnellingen deze eigenlijk had. Nu reageert de automaat rustiger en hoeft de moter niet in de hogere toeren te draaien .

Op de veld en bos-wegjes rij ik ook in hoge gearing(1ste en 2de rij op't gemak).

Pas als ik merk dat hij het niet meer getrokken krijg trek ik hem in z'n laag. Maar dan ben ik al serieuze hindernissen aan't nemen :bye1:)

Maar het klopt wel dat de olie warmer word op de openbare weg omdat de automaat vlug opschakeld naar zijn 4de(overdrive) en hem daar ook lang in vasthoudt voor hij terug schakeld.Ik vind het aan genaam rijden maar de koppelomvormer moet harder werken. Alhoewel ik nog niet weet op deze bak een lock-up heeft in z'n 3 en 4. Dan hoeft de koppelomvormer niet volle druk te leveren...

DE MOTER TOONT NU PAS ZIJN KOPPEL BIJ DEZE VERHOUDINGEN...

daarvoor vond ik de prestaties niet speciaal.Pk heeft hij zowiezo niet veel:ongeveer 150pk =orginele 2barrel motercraft carburator.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...