Spring naar bijdragen

breedte band


Recommended Posts

Ik heb geen idee of dit al eens ter spraken is gekomen (ik kon het in ieder geval niet vinden met de zoekfunctie)

Ik ben benieuwd wat nu beter is in het terrein is.... brede of smalle banden??

Dus of 10.5 of 12.5 of misschiens zelfs nog breder....

Dus niet voor het oog of op de weg... maar in het terrein.

Wat zijn jullie ervaringen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het een marginaal 'probleem'..

Het juiste pad kiezen en de juiste snelheid + versnelling is vele malen belangrijker dan de breedte van de band.

Als het erop aankomt is volgens mij een niet te brede band iets handiger.

Breed ziet er wèl net ff lekkerder uit... :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de Rode Dutch Rebel hebben wij 12 jaar lang op 32" 12.50 gereden en met Still a Rebel rijden wij met 33" 10.50 en van allebij heb ik nog geen verschil gehad dat je met de bredere band wel door heen was gekomen dan met de smallere, blijft een raadsel en vaak ook wat je het mooiste bij de auto vind staan.

op European Jeepers Jamboree reden er Cj5's rond met 15.50 banden, en nee het is geen typ fout, dit deden ze gewoon omdat ze dan met meer modder om zich heen konden gooien, mijn mening zegt dat die cj ook moeilijker te rijden is.

:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring tijdens Dessert Driving in de Emiraten is dat in droog, zeer fijn en los zand een brede band met een lage bandenspanning veel voordeel heeft t.o.v. een smalle(re) band). Op zeer sompige gronden is de druk per vierkante eenheid bij een brede(re) band minder, waarbij de insporing ook minder is. Hierdoor kan langer worden doorgereden zonder tot op de assen weg te zakken. Heeft een modderige grond binnen het bereik van de bodemvrijheid echter een harde onderlaag dan heeft de smallere band weer voordeel; de harde ondergrond met grip wordt eerder bereikt waardoor de kans op spin afneemt. Op gladde grasachtige bodem heeft een smalle(re) band weer voordeel omdat, zoals gezegt, de druk per vierkante eenheid hoger is, waardoor minder wielspin optreedt.

Deze ervaringen zijn, grotendeels, niet met een Jeep opgedaan maar wel met 6x6 en 8x8 voertuigen die in de bosbouw worden ingezet (forwarders en harvesters). Daar speelt dit fenomeen een wezenlijke rol omdat deze machines leeg ca 12 ton wegen met een lastvermogen van 12-15 ton; samen dus zo'n slordige 25 ton die door bosterrein moet worden vervoert met zo min mogelijke schade. Een heel verhaal maar wellicht kunnen we er wat mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...