Spring naar bijdragen

redeneringsdillema: zuigen of blazen ?


fransdemers
 Share

Recommended Posts

In verband met de omzeiling van de pulse width modulation schakeling die mijn electrische radiatorfan aanstuurt kom ik nu op het volgende dilemma:

de electro fan zit in een volledig plastic frame op de radiator. Om het makkelijk te maken heeft de motor ervan 2 draden, allebei zwart !

dus weet ik nu niet wat + of - is en kan ik hem in beide richtingen laten draaien via mijn zelfgemaakt relaissysteem.

Maar nu komt de vraag: zuigt deze radiator koude lucht van buitenaf (= links draaien) of blaast ie warme lucht door de radiator naar buiten toe (= rechts draaien)

Kan iemand dit eens checken op een werkende electrofan ?

Zo weet ik tenminste hoe ik hem best aansluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

normaal gesproken zou hij de koude lucht aan moeten zuigen, dit versterkt de rijwindkoeling

goeie vraag zeg..nooit bij stil gestaan.

Maar hij zuigt inderdaad aan.

De radiator koelt de motor (met buitenlucht), warme lucht erop blazen zou niet zo'n best effect hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je dat effectief zo aanvoelen als je er bij staat ?:yes:

je moet hem aan de kant van de motor ferm voelen blazen, hhoe ket komt weet ik niet maar een zuigende luchtstroom voel je veel slechter, wel kun je een vel papier ervoor houden, die zal strak tegen je radiateur getrokken worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je moet hem aan de kant van de motor ferm voelen blazen

euh... juist... maar momenteel lukt dit niet omdat de print die de zaak aanstuurt om zeep is...

Let op: we spreken hier wel over de electrische fan en niet de visco fan.

Bij de WJ moet je daarvoor de airco aanzetten en hem een tijdje laten draaien tot hij boven de 100° komt...

dus wou ik even vragen of jullie dit even kunnen testen voor mij ?

maar ik vermoed dus ook zuigen, was het alleen niet zeker.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide fannen horen te zuigen!

De visco fan op het blok kan alleen zuigen. Of je moet je moter de andere kant op kunnen laten draaien:D

De elektro fan hoort ook te zuigen dus blaas warme lucht tegen het blok aan. Oftewel zuigt koude lucht van buiten. Anders zou hij nooit effect hebben als je rijd. Dan zou de rijwind, de fan tegenwerken.

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dan draait je moter alsnog rechts;) je tandwielen veranderen de rijrichting:)

Haha Rick, trap je daar nu echt nog in.

Ik maakte maar een grapje hoor.

Ben ondertussen al 145 jaar sleutelaar aan verschillende merken en ik moet nog de eerste linksom draaiende motor tegenkomen.

Ooit heb ik een Briggs & Stratton motortje gehad die beide richtingen kon draaien, nadat ik er een dubbele Weber carburator had opgezet... :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...