Spring naar bijdragen

katalisator


zeehond
 Share

Recommended Posts

Ik lees net een topic over powermodules, daar in wordt geschreven dat je de katalisator ertussenuit mag halen.

Nu is mijn wrangler van 1991 en ik heb een 2.5 liter blok met 31 inch wielen.

Ik kan dus wel wat meer koppel en een iets hogere top gebruiken.( het is per slot van rekening geen racewagen )

Hoe kan ik als ik onder mijn auto lig duidelijk een cat herkennen en hebben ze daar vervangings pijpen voor?

Als de cat eronderuit ligt krijg ik dan geen problemen met de apk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de kat op het kenteken staat, krijg je gegarandeerd problemen bij de APK.

Er tussen uit halen, en ten tijde van de APK even weer monteren dus..

Maar verwacht geen enorme vermogenswinst, al zal de uitlaat wel meer gassen doorlaten. Je motormanagement meet de uitlaatgassen echter voor de kat, en daar verandert niks. De enige winst zit hem dus in een lagere tegendruk van je uitlaatsysteem, maar dat zal waarschijnlijk niet erg veel vermogen schelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het geluid wordt inderdaad mooier, en nu ben ik ook bij een apk geweest en die hebben de boeken geraadpleegd en daar stond in als in het kenteken u9 staat is dit met cat. maar is met keuren alleen verplicht vanaf eind 1992, mijnes komt uit 92 en ik heb hem laten keuren zonder cat.!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op www.uitlaten.com staat bij de faq over het wel en niet van een katalysator.

Over het vermogen durf ik niet veel te zeggen. Ik zelf heb onlangs wat geexperimenteerd met zowel kat en demper, als alleen kat of alleen demper en helemaal niets ertussen.

Zelf heb ik een 4.2 6cyl uit 87 dus dat kan ook verschil uitmaken maar ik vertel even mijn ervaring.

test 1: Zonder demper en zonder katalysator maakte de auto alleen een hoop herrie. Door alles te verwijderen had de jeep minder trekkracht zowel bij lage als bij hoge toeren.

test 2: Alleen katalysator. de auto rijdt better en het geluid is mooi

test 3: alleen demper. Volgens mij zit er in de demper een grotere steen als in de katalysator. volgens mijn gevoel heeft de uitvoering met demper minder trekkracht bij lage toeren en het geluid is minder mooi als met katalysator.

Het zal dus waarschijnlijk een kwestie van proberen zijn. Aangezien mijn uitlaat al niet al te best was kon ik er naar hartelust aan lassen om de nodige aanpassingen te kunnen maken voor de verschillende testen. In de regel is het wel zo dat de als je de katalysator verwijdert dat je gewoonweg meer vermogen krijgt. Wil je het goed aanpakken begin dan met het uitlaatspruitstuk en eventueel een straight throug demper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

okee dan, ik heb dus ondanks dat er niets in mijn kenteken genoemd wordt toch een cat die ertussenuit kan.

Er zit namelijk iets los in het uitlaat systeem vandaar dat ik eens ben gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Nu zit uitlaten.com in hoogeveen en ik woon in zoetermeer.

Is er hier in de buurt ook zo'n soort zaak waar ik het een en ander kan laten wijzigen?

Ik denk dan met name aan het stukje straight through maar zou ook graag willen weten wat een beter uitlaatspruitstuk kost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...