fransdemers Geplaatst August 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2008 Ok jongens, binnenkort moet het gebeuren want ik word er stapel van: het ijzig metaal geschuur uit het links vooronder. Zoals in de vele topics hierover: je bent het dus niet zeker vooraleer je vanalles begint te vervangen. maar hier wou ik toch even samen met jullie alles op een rijtje zetten vooraleer het spaarzwijn te mollen: 1) Novoto Gent (Jeep Stealer) zegt dat het reviseren van het voorste diff bij een WJ 4.0 bijna nooit voorkomt 2) Heb het diff opengehaald, volledig gereinigd en de olie onderzocht: er zit geen fluitje metaaldeel in, niks, noppes, olie heel netjes 3) het geluid komt vanaf 60 km/u en wordt iets harder tot en met 100 km/u, dan wordt het weer zwakker omdat er dan andere geluiden bijkomen (wind, motor, enz...) 4) Als ik als passagier meerij, hoor ik het minder. Als chauffeur hoor je het best: links midden, net onder het stuur dus (waar idd. het diff zit) 5) Linkse homokineet is eruit geweest en zit in nieuw vet (wegens vervangen stofhoes) Vooraleer 1200 euro uit het spaarvarken zijn r**t te persen voor het reviseren van het diff, toch nog even jullie mening graag... rekening houdende met bovenstaande gegevens (vooral 1) ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2008 Mijn gok: Hub (dus Lager) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst August 10, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2008 lager of rem... My 2cents... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kamikaze Geplaatst August 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2008 (bewerkt) Ik heb twee keer ( met dezelfde auto van een ander merk) ook zo'n dergelijk geluid gehad en beide keren waren m'n remblokjes versleten, dus kreeg bijna ijzer op ijzer...en het trad op tussen de 80-100km en niet constant hoe langer ik er mee reed bij trad het steeds meer bij een lagere snelheid op.....als ik dan remde was het weg en bij die snelheid kwam het weer terug....succes!! August 11, 2008 bewerkt door Kamikaze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fr-ed Geplaatst August 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2008 Frans vraag even bij een garage of ze een chassis ear hebben dit is een set met geluid opnemers en een versterker met kop telefoon, de opnemers op diverse plaatsen op ja as zetten bij remklauw lagers en diff tijdens proefrit kun je afzonderlijk luisteren naar iedere opnemer en geluiden tussen links en rechts vergelijken zo vind je beslist het geluid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2008 een chassis ear WOW ! daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het alvast vragen... ik vermoed ook het linker wiellager. temeer omdat zogezegd bij de 4.0 het diff een lang leven beschoren is... En met die hoge prijzen voor herstelling is het niet zo evident van maar eventjes een paar lagertjes te vervangen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ricardo Geplaatst August 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 11, 2008 hallo frans ik heb ook zo'n schaven geluid alleen is het bij mij rechts achter ik verdenk kromme schijven of een niet goed gangbare remcilinder die halve wege blijft hangen misschien bij jou ook een mogelijkheid ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 Wielen draaien gewoon rond. Remblokken zijn OK Remcilinders doen normaal. Het is meer een ronkend geluid, niet schavend... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 En hoe is het met je voorste aandrijfas ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 En hoe is het met je voorste aandrijfas ? Wel, euh.. goed denk ik. We hebben de steekas eruit gehaald, en de kruiskoppeling zag er heel goed uit. Gans de zaak is gereinigd, en met een nieuwe stofhoes en nieuw vet gemonteerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lumberjack Geplaatst August 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 Heb met m'n ZJ van '98 ongeveer hetzelfde gehad. Heb de diagnose als volgt uitgevoerd (en bleek juist te zijn). Als je twijfelt tussen je wiellagers of de lagers in het voordiff, demonteer je eenvoudig de voorste aandrijfas (is geen grote klus). Is het geluid dan verdwenen, dan weet je dat je wiellagers OK zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het dan toch de lagers in je voordiff. Dat was bij mijn ZJ ook zo, terwijl er beslist weinig of geen metaaldeeltjes in de olie van het voordiff. te zien waren. Het vervangen van je lagers in het voordiff. (3x) valt best te doen. Laat dan ook meteen de keerringen vervangen. Daar zijn complete revisiekits voor. Listig alleen is de mate van voorspanning geven van het lager aan de aandrijfaszijde. Voor deze klus kan ik je B&S in Tiel zeker aanbevelen (vraag naar Tonie). Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 B&S in Tiel dat is wellicht niet in de buurt van Brugge... Goede tip geef je hier. Ik heb ondertussen ook al gemerkt dat het geluid van toonhoogte verandert als ik korte snokjes geef aan het stuur. Stel, ik rij 80 en ik hoor het grommende gejank. Als ik een klein zigzagje maak, dan verandert het gejank even een paar 10-tallen Hertz naar beneden... Vorig jaar had ik wel een gescheurde stofhoes aan die kant. Heb ik pas maanden nadien gemerkt. heb toen gans de steekas bekeken en opnieuw gemonteerd met nieuwe stofhoes + vet. zou het misschien toch de grote lagers van deze as kunnen zijn die misschien schade hebben opgelopen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lumberjack Geplaatst August 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 Wellicht, maar als ik jou was dan zou ik toch even de aandrijfas demonteren om er zeker van te zijn of het niet je voordiff lagers zijn. Dat komt namelijk relatief vaak voor. In mijn beleving maakt het namelijk niet uit of je een 4.0 l of een 4.7 l hebt. Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit onder jouw auto zelfs dezelfde vooras als mijn ZJ 5.9 l. Maar check dat even. Zo ja, dan bestaat er een gerede kans op versleten lagers in het voordiff. Nogmaals succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2008 Zo ja, dan bestaat er een gerede kans op versleten lagers in het voordiff. hoera ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 30, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 30, 2008 Het is beter nu: het lawaai begint te pulseren zoals de TARDIS (= de tijdsmachine van doctor who...): kzzzmmmmm, kzzzmmmmm, kzzzzmmmmm, kzzzmmmmmm, vandaag zo naar Frankrijk gereden... komt helemaal in orde nu denk ik ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.