Spring naar bijdragen

Meedenkers gevraagd: schurend lawaai links voorin


fransdemers
 Share

Recommended Posts

Ok jongens, binnenkort moet het gebeuren want ik word er stapel van: het ijzig metaal geschuur uit het links vooronder.

Zoals in de vele topics hierover: je bent het dus niet zeker vooraleer je vanalles begint te vervangen.

maar hier wou ik toch even samen met jullie alles op een rijtje zetten vooraleer het spaarzwijn te mollen:

1) Novoto Gent (Jeep Stealer) zegt dat het reviseren van het voorste diff bij een WJ 4.0 bijna nooit voorkomt

2) Heb het diff opengehaald, volledig gereinigd en de olie onderzocht: er zit geen fluitje metaaldeel in, niks, noppes, olie heel netjes

3) het geluid komt vanaf 60 km/u en wordt iets harder tot en met 100 km/u, dan wordt het weer zwakker omdat er dan andere geluiden bijkomen (wind, motor, enz...)

4) Als ik als passagier meerij, hoor ik het minder. Als chauffeur hoor je het best: links midden, net onder het stuur dus (waar idd. het diff zit)

5) Linkse homokineet is eruit geweest en zit in nieuw vet (wegens vervangen stofhoes)

Vooraleer 1200 euro uit het spaarvarken zijn r**t te persen voor het reviseren van het diff, toch nog even jullie mening graag... rekening houdende met bovenstaande gegevens (vooral 1) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb twee keer ( met dezelfde auto van een ander merk) ook zo'n dergelijk geluid gehad en beide keren waren m'n remblokjes versleten, dus kreeg bijna ijzer op ijzer...en het trad op tussen de 80-100km en niet constant hoe langer ik er mee reed bij trad het steeds meer bij een lagere snelheid op.....als ik dan remde was het weg en bij die snelheid kwam het weer terug....succes!!

bewerkt door Kamikaze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans

vraag even bij een garage of ze een chassis ear hebben dit is een set met geluid opnemers en een versterker met kop telefoon, de opnemers op diverse plaatsen op ja as zetten bij remklauw lagers en diff tijdens proefrit kun je afzonderlijk luisteren naar iedere opnemer en geluiden tussen links en rechts vergelijken zo vind je beslist het geluid.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een chassis ear

WOW ! :D

daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het alvast vragen...

ik vermoed ook het linker wiellager. temeer omdat zogezegd bij de 4.0 het diff een lang leven beschoren is...

En met die hoge prijzen voor herstelling is het niet zo evident van maar eventjes een paar lagertjes te vervangen...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb met m'n ZJ van '98 ongeveer hetzelfde gehad.

Heb de diagnose als volgt uitgevoerd (en bleek juist te zijn).

Als je twijfelt tussen je wiellagers of de lagers in het voordiff, demonteer je eenvoudig de voorste aandrijfas (is geen grote klus).

Is het geluid dan verdwenen, dan weet je dat je wiellagers OK zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het dan toch de lagers in je voordiff.

Dat was bij mijn ZJ ook zo, terwijl er beslist weinig of geen metaaldeeltjes in de olie van het voordiff. te zien waren.

Het vervangen van je lagers in het voordiff. (3x) valt best te doen. Laat dan ook meteen de keerringen vervangen. Daar zijn complete revisiekits voor. Listig alleen is de mate van voorspanning geven van het lager aan de aandrijfaszijde. Voor deze klus kan ik je B&S in Tiel zeker aanbevelen (vraag naar Tonie).

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

B&S in Tiel

dat is wellicht niet in de buurt van Brugge...:worshippy:

Goede tip geef je hier. Ik heb ondertussen ook al gemerkt dat het geluid van toonhoogte verandert als ik korte snokjes geef aan het stuur.

Stel, ik rij 80 en ik hoor het grommende gejank. Als ik een klein zigzagje maak, dan verandert het gejank even een paar 10-tallen Hertz naar beneden...

Vorig jaar had ik wel een gescheurde stofhoes aan die kant. Heb ik pas maanden nadien gemerkt. heb toen gans de steekas bekeken en opnieuw gemonteerd met nieuwe stofhoes + vet. zou het misschien toch de grote lagers van deze as kunnen zijn die misschien schade hebben opgelopen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht, maar als ik jou was dan zou ik toch even de aandrijfas demonteren om er zeker van te zijn of het niet je voordiff lagers zijn. Dat komt namelijk relatief vaak voor. In mijn beleving maakt het namelijk niet uit of je een 4.0 l of een 4.7 l hebt. Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit onder jouw auto zelfs dezelfde vooras als mijn ZJ 5.9 l. Maar check dat even. Zo ja, dan bestaat er een gerede kans op versleten lagers in het voordiff.

Nogmaals succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...