Spring naar bijdragen

ABS lampje blijft branden


THXJ97
 Share

Recommended Posts

Greetings Jeepers,

sinds 2 dagen Blijft het abs lampje branden op mijn dashboard en nou vind ik lampjes wel mooi maar deze wat minder .

Ik heb zelf alle stekkers ,sensors etc visueel bekeken cq gereinigd maar nog geen resultaat.

Hij remt overigens perfect (niet anders dan Normaal) wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb de code's uitgelezen op het Dashboard (Het betreft hier bouwjaar 97'vernieuwde model) maar deze gaf na de resetknop van de dagteller in te drukken en de sleutel op het contact te zetten geen foutcode's aan.

kan ik hier gewoon mee doorrijden of ben ik voor het traceren(uitlezen) overgeleverd aan de dealer ?

alle input is welkom.

groeten uit een stormachtig friesland

Thierry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaag ABS laten uitlezen bij dealer en wat denk je?

alles wat er maar aan een abs kan mankeren mankeert eraan.

maar dit was volgens de monteur haast onmogelijk hij zei dat het ook een vocht/smerig/corrosie verhaal kon zijn!

advies: kijk het een poosje aan ,het zou ook zo maar weer kunnen verdwijnen.

DAS LEKKER nog geen stap verder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gr T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen zou ik die dealer voortaan laten voor wat 'ie is...

We praten hier wel over een remsysteem, niet over een beslagen koplamp!

Natuurlijk kan er van alles stuk zijn, maar dan toch niet in één keer? Had je bijv. al langer klachten ( bijv. een abs pomp die iedere keer bij het remmen aanslaat..), of was het plotseling een oplichted ABS lampje?

In ieder geval is je ABS systeem nu buiten gebruik en normaalgesproken werkt je remsysteem dan nog gewoon, maar is blokkeren van de wielen nu WEL mogelijk! Er zijn echter bij cherokee's ook problemen bekend waarbij, door een defect in de ABS, de rembekrachtiger of zelfs het gehele remsysteem uitvalt!!!!!

Blijf er dus zeker niet mee doorrijden, in de hoop dat het vanzelf overgaat. Daarvoor is m.i. het risico te hoog! Ik snap dan ook niets van een "dealer" die je met zo'n verhaal wegstuurd!!! Alhoewel de uitslag van het tevredenheids onderzoek van Autoweek hiermee wel weer wordt onderschreven....

Controleer eerst eens je zekeringen, stekkers en massa aansluitingen. Kijk ook eens naar de tandkransen bij de (voor)wielen, zijn deze ernstig verroest, dan zit daar mogelijk de oorzaak!

Overigens zijn er al eerder topics over ABS geweest; klik HIER, HIER of HIER maar eens!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan ook je sensoren manueel uittesten of deze nog werken, dan ben je zeker dat hier heb probleem niet zit.

Je rijdt toch niet met groter banden dan normaal, want ik weet dat bij een TJ met groter banden de ABS ook totaal begint te flippen.

Wij hebben dit omzeilt door de zekering van de ABS uit te trekken, hierdoor blijft je gewone remsysteem intact werken enkel de ABS functie wordt gedeactiveerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste Jeepers,

eerst nog even bedankt voor jullie reaktie's

het vreemde aan het hele verhaal is dat de jeep nog nooit een keer een foutmelding had gegeven d.m.v het lampje, en dat het lampje is gaan branden nadat hij bijna 1 week stil had gestaan en gelijk al na de eerste keer starten ,vandaar dat de monteur waarschijnlijk concludeerde dat het mischien ook wel een vocht/corrosie probleem kon zijn want dat zo van het een op het andere moment alle componenten het niet meer doen ja zeg nooit nooit maar dat had hij nog niet meegemaakt.

ik heb ook uit amerikaanse forums begrepen dat bij de vernieuwde typen 97' en jonger na een foutmelding de abs word uitgeschakeld en er een normaal conventioneel systeem overblijft. er zijn in de states genoeg jeepers(volgens de forums) die na bijv. een axleswap hun abs uitschakelen d.m.v de zekeringen of zelfs ombouwen naar een normaal remsysteem.

maar goed we zoeken nog even verder en oja wrangler TJ hoe test je de sensors presies? en heeft iemand ervaring met het evt. ombouwen naar een conventioneel systeem?

Greetings T sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@thxj97 je hebt 2 verschillende sensoren een Hal-gever of inductieve sensors. Jij gaat waarschijnlijk een Hal-gever hebben, je kan dit zien aan het aantal contacten. 3 contacten is Hal-gever en 2 contacten is inductieve. Voor te testen laat alles insteken en zet het contact op, dan het je op 1 van de 3 draden een spanning van 12-14 volt en je hebt een massadraad als 2 de draad, dit kan je gewoon meten met de voltmeter, de 3e draad is dan de signaaldraad, je plaatst je voltmeter dan over de signaaldraad en de massa vervolgens moet je met je wiel gaan draaien en dan zal je een spanning kunnen meten op de signaaldraad telkens er een tand voorbij de sensor komt. Dus vb 3Volt (kan ook ander voltage zijn) niets, 3V, niets,3V, niets..... meet je dit dan is je sensor zeker OK. Je moet dit 4x doen, duurt 2 minuten per wiel. En een Hal-gever is een zeer goede sensor maar ze gaan kapot.

Indien je meer info wilt of het toch een inductieve zou zijn laat je maar iets weten dan leg ik het iets gedetailleerder uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Greetings jeepers,

vanmiddag de sensoren doorgemeten samen met Siebster van het (automaatproject van TJ naar YJ) en hieruit blijkt dat als we de multimeter mogen geloven( en dat doen we uiteraard )dan blijkt dat drie sensoren ong .1.10 ohm doorgeven en 1 sensor helemaal niks dus hier valt iets te verklaren dacht ik oja wrangler TJ ik heb dus waarschijnlijk inductieve sensoren want er zitten maar 2 pinnetjes in de stekkers .

word vervolgd ! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@thxj97 inderdaad waarschijnlijk inductieve dan en die moet je effectief uitmeten door een Ohm-meten en als 1 van de 4 geen meting geeft is deze weldegelijk kapot. Gewoon een 2e hands sensor uit afbraak te pakken krijgen en je bent gefixed. Veel goedkoper dan effe je ABS systeem vervangen! Trouwens als je inductieve sensoren hebt en je plaats op de 2 pinnetjes uw Voltmeter en je laat je wiel draaien moet je een spanning kunnen meten, lage spanning bij lage omwentelsnelheid, hoe sneller het wiel gaat draaien hoe hoger de spanning. Probeer dit ook eens uit op de kapotte sensor en dan ben je zeker.

Toch wel raar probleem omdat inductieve sensor bijna niet kapot te krijgen zijn. Veel succes ermee. Hopelijk heb ik je toch een beetje op het goede spoor gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...