Spring naar bijdragen

Accu niet geladen na overstarten


aerox
 Share

Recommended Posts

Ik heb met mijn stomme kop een diesel motor overgestart. Nou kwam ik later thuis. even later moest ik nog weg en... niks. Accu niet meer bijgeladen. Nu lijkt mijn dynamo nog in orde. Mijn vraag is of het de spanningsregelaar op de dynamo kan zijn.

Verder heb ik de zekeringen bekeken en die zijn ook in orde.

Groeten, Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper. Als de Jeep loopt, moet je naar de voltmeter kijken.

Is deze met de laadspanning ong 14 Volt. dan zal er wel niks aan de hand zijn met de spanningsregelaar. Echter als er een piekspanning optreedt van veel hoger dan 14, bijv 16 of 18, dan kan het foute boel zijn. Echter laadspanning is helemaal niet meer aanwezig? Niet meer laden is een spanning afgifte van 11,5 volt . Te meten bij de dynamo!

De spanningsregelaar zit meestal vanaf '91 in de ECU.:whistle:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel Ampère maximum is jouw accu ?

Kan zijn dat die diesel er te veel aan gemolken heeft...

Was je motor aan het draaien toen die diesel startte, of heb je het gewoon bij stilstaande motor gedaan ?

In dit laatste geval kan het zijn dat de platen van je accu door de te grote stroom scheef gaan trekken zijn...

niet goed dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gesproken kun je met je jeep gemakkelijk een diesel helpen starten hoor. Een lier trekt echt meer en kan ook...

Het kan ook zijn dat je accu gewoon leeg is geraakt, wat vooral kan gebeuren met uitgeschakelde motor tijdens de hulpstart.

Meet trouwens ook eens met een voltmeter op de accupolen zelf, dus niet op de klem. Het wil nog wel eens gebeuren dat een hoge stroom de klemmen isoleerd, vooral als er vuil tussen de klem en de pool zit.

En dan is er nog het toeval: Je dynamo heeft het begeven net voor of tijdens de hulpverlening.

Afhangkelijk van het type motor en het bouwjaar heeft je dynamo trouwens een ingebouwde regelaar of regelt de PCM de laadspanning. In het laatste geval zal bij een defect in het opwekcircuit ( koolborstels, veldwikkeling) overigens je motorstoringslamp oplichten.

bewerkt door 87wrangler
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst iedereen bedankt voor de hulp en info. Echter er bleek helemaal niks aan de hand te zijn. Puur toeval dat hij het niet meer deed na het overstarten. Maar het bleek dat mijn accu klemmen veel aanslag hadden en niet goed contact maakten.

Heb ze ff opgeschuurd en hij werk weer perfect.

Groeten Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. En wij maar meedenken:lol:, Gelukkig is het opgelost.

Hiermee kan ik niet meer benadrukken , dat het leeuwedeel van de storingen te wijten is aan slechte verbindingen. Vooral aardingen van de accu,motorblok,dynamo en computer. Zelf als de buitenkant van de verbinding goed eruit ziet, wil dat dus nog niet alles zeggen. Ik ben zelf hiermee al jaren bezig om alle aardingen te vinden, en ik heb ze nog niet allemaal gevonden.:D

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...