Spring naar bijdragen

Sleuteldag Pffffffffffff.


Moto
 Share

Recommended Posts

Vandaag was ik een dagje vrij en wilde wat zaken nalopen aan mijn YJ.

Eerst naar B&S geweest om spullen te halen zoals verdeler, rotor, oliefilter, multiriem, remblokken etc etc.

Vol goede moed begonnen. Allereerst de verdeler wisselen.

Verrassing 1:

De verdeler welke er op zat, was slecht aan 1 kant vast geschroefd. De andere zijde was met een Tie-rap vastgezet omdat hiervan de schroef was afgebroken. Afgebroken stuk zit nog steeds in het distributiehuis. Iemand die zo werkt noemen wij hier een baggeraar, of zeg ik nu iets geks.

Toch de nieuwe verdeler en rotor er maar op gezet en op dezelfde wijze gemonteerd. (Baggeraarmethode) :wacko:

Computer gereset omdat hier ook nog wat vage codes instonden (33 en 24). Flink stuk gereden om computer in te laten leren. Blokje loopt mooi regelmatig en rustig nu. Computer gaf na de rit alleen nog maar 12 en 55.

Vraag: Kan ik de afgebroken schroef uitboren en hierin nieuw draad tappen. Afgebroken draadeind zit net iets onder het opprvlak van het distributiehuis. Hoe pak ik dit het beste aan of kan ik beter een nieuw (of gebruikt) distributiehuis nemen. Ben ik wel een beetje voorzichtig mee i.v.m. timing.

Verrassing 2:

Multiriem (drive belt) vervangen. Ik kreeg alle bouten keurig los op 1 na, de in de haynes manual genoemde "drive belt adjustment bolt".

Lang lopen klooien, met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Uiteindelijk met heel veel brute kracht brak de bout af en had ik beweging in de stuurbekrachtigingspomp en kon de oude riem die nog meer cracks/rimpels had dan Vanessa op zondagochtend verwijderen.

DSC03138.JPG

Hierna riem vervangen en de pomp gefixeerd met de bevestigingsbouten, echter zonder de adjustment bolt. Was inmiddels ruim 2 uur verder.

Neem aan dat deze bevestiging wel los te verkrijgen is. (Zie foto) en ik alles weer orgineel kan maken.

Wel een hoop lol gehad en was erg leerzaam. Komend weekend verder. Hoop dat het dan wat voorspoediger gaat.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo moto. Bij verrassing 1 kan je misschien een linkse tap proberen.Eerst kruipolie erop.

Het is natuurlijk maar een kleine diameter, maar proberen altijd de moeite waard.

Ze zijn er geloof ik ook van 2mm ,anders probeer je 3 mm. Klein gaatje boren in het midden van de afgebroken schroef en de linkse tap erin draaien. voila.:wacko:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo moto. Bij verrassing 1 kan je misschien een linkse tap proberen.Eerst kruipolie erop.

Het is natuurlijk maar een kleine diameter, maar proberen altijd de moeite waard.

Ze zijn er geloof ik ook van 2mm ,anders probeer je 3 mm. Klein gaatje boren in het midden van de afgebroken schroef en de linkse tap erin draaien. voila.:wacko:

Wim,

Bedankt voor je reactie.

Schroefje is wel heel erg klein om met een linkse tap te doen. Is het dan de bedoeling om het draadeind eruit te draaien met de tap. Ben bang dat dat niet goed gaat.

Is een alternatief om het draadeind gewoon proberen uit te boren en dan een nieuw schroefdraad erin te tappen (rechts) ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat met de linkse tap werkt best goed gewoon niet te veel kracht op zetten.

door dat je een linkse tap gebruikt draai je dus in principe het afgebroken boutje er uit ondat deze er rechts om in wordt gedraaid

het is dus idd de bedoeling dat je het met de tap doet.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...