Spring naar bijdragen

Zuigdruk airco op KJ 2002


Zjiepo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

ik heb sinds 2 maanden een KJ uit 2002 en mijn airco stopt na een half uur. De inblaastemp. is, voor de airco in zijn geheel stopt, een graad of 13-14. Lijkt me wat aan de hoge kant. Als ie geen koude lucht meer geeft en ik kijk onder de hoed, dan draait de compressor bij stationair niet meer mee. Laat ik de auto een paar uur staan en start weer, dan draait de compressor om de plusminus 7 seconden wel en niet mee.

De dealer (merk) vond er niks vreemds aan, ´er komt kouwe lucht uit, dus is ie goed.´ Na een half uur ermee ophouden, daar hadden ze niks van gemerkt. Daar hoef ik dus niet meer heen, na zo´n antwoord.

Enfin, naar de aircoman. Analyse gaf hele rare getallen, persdruk 16 bar, zuigdruk 4 (!!!) bar. Alles leeggehaald, 325 gram te weinig R134A in het systeem. Alles afgeperst, geen lekkage oid, dus probleem te weinig vulling zou je dan denken. Opnieuw afgevuld met 737 gram, volgens het stickertje op de neus en wat denkt u, druk weer knetterhoog , net als de inblaastemp. Wat me nu wel opviel is dat de compressor stationair mee bleef draaien. Ook de aircoman weet het nu niet meer helemaal zeker. Kan een verstopping zijn in de orifice, de accumulator en ga zo maar door. Wordt een dag werk en dan maar hopen dat ie het euvel vind. Ikzelf ben bang dat het in de centrale computer zit. Wordt de druk in het systeem namelijk niet bepaald door het in/ en uitschakelen van de compressor, dacht ik. Mocht er bij, na het lezen van dit verhaal een lampje gaan branden, ik houd me sterk aanbevolen!!!!!

Zjiepo

betrekkelijk nieuw lid dus........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

ik heb sinds 2 maanden een KJ uit 2002 en mijn airco stopt na een half uur. De inblaastemp. is, voor de airco in zijn geheel stopt, een graad of 13-14. Lijkt me wat aan de hoge kant. Als ie geen koude lucht meer geeft en ik kijk onder de hoed, dan draait de compressor bij stationair niet meer mee. Laat ik de auto een paar uur staan en start weer, dan draait de compressor om de plusminus 7 seconden wel en niet mee.

De dealer (merk) vond er niks vreemds aan, ´er komt kouwe lucht uit, dus is ie goed.´ Na een half uur ermee ophouden, daar hadden ze niks van gemerkt. Daar hoef ik dus niet meer heen, na zo´n antwoord.

Enfin, naar de aircoman. Analyse gaf hele rare getallen, persdruk 16 bar, zuigdruk 4 (!!!) bar. Alles leeggehaald, 325 gram te weinig R134A in het systeem. Alles afgeperst, geen lekkage oid, dus probleem te weinig vulling zou je dan denken. Opnieuw afgevuld met 737 gram, volgens het stickertje op de neus en wat denkt u, druk weer knetterhoog , net als de inblaastemp. Wat me nu wel opviel is dat de compressor stationair mee bleef draaien. Ook de aircoman weet het nu niet meer helemaal zeker. Kan een verstopping zijn in de orifice, de accumulator en ga zo maar door. Wordt een dag werk en dan maar hopen dat ie het euvel vind. Ikzelf ben bang dat het in de centrale computer zit. Wordt de druk in het systeem namelijk niet bepaald door het in/ en uitschakelen van de compressor, dacht ik. Mocht er bij, na het lezen van dit verhaal een lampje gaan branden, ik houd me sterk aanbevolen!!!!!

Zjiepo

betrekkelijk nieuw lid dus........

de compressor blijft draaien tot in het hoge druk deel de uitschakel druk bereikt is meestal tussen 19-22 bar dit bereik je makelijkste door even iets gas te geven de airco zal nu uit slaan en weer aanslaan als druk gedaald is.

je lage druk is inderdaad gezien standaard waarden aan de hoge kant maar kan ook aan type auto liggen.

de storing die je hebt kan inderdaad verschillende oorzaken heben dat wordt puzzelen maar het draaien van de compressor bij stationair is niet vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstopping of knik. Ik ga voor de capilaire buis...

Waarschijnlijk is er eerder al eens wat gas bijgevuld, waardoor de compressor op hoge druk afsloeg. Nu er de juiste hoeveelheid weer inzit, heb je dat minder vaak.

een verstopping net voor de verdamper, levert een hoge persdruk op, maar een slechte verdamping, en dus geen of amper koeling. de compressor blijft echter zuigen, waardoor de zuigdruk erg laag uitvalt, en de cirkel rond is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...