Spring naar bijdragen

Gekraak


Recommended Posts

Vandaag iets vreemds meegemaakt,en misschien dat iemand dit bekend voorkomt...

Ik kwam thuis aan zet de auto voor de oprit,zet de automaat in de achteruit,rij 2 meter(een lichte heuveltje op) en hoor me een soort gekraak/klap onder de auto.

Snel gestopt,want het leek wel of ik ergens tegenaan zat.Was niet het geval,daarna weer verder achteruit gereden en op zen plaats gezet zonder verdere bijzonderheden.

Heb nog wel even het peil van de automaat gecheckt maar bleek prima.Even achteruit,vooruit enz.en geen rare geluiden meer.Het leek mij op een geluid van een tandwiel die ergens verkeerd voorzit en ergens tegenaan klapt.

Zou dit kunnen..?Iemand anders een verklaring of is dit te vaag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doet me denken aan je handremschoenen...

Mijn WJ is ook van 99 en die zaten redelijk vuil. Bij het vooruit rijden komen die in een bepaalde stand te staan doordat ze tegen de trommel binnenin wrijven.

Als je dan achteruit rijdt kunnen ze plots van positie veranderen en misschien verklaart dit het geluid ?

Heb je de handrem gebruikt toen je op de oprit stond ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het meedenken Frans,Heb trouwens de handrem niet gebruikt.

Zou wel iets verklaren,vandaag een behoorlijk stuk gereden en het valt me op

dat er een slepend geluid te horen is als ik een gangetje heb en het gas ineens los laat.Dan hoor ik een soort aanlopend geluid wat van de voorkant lijkt te komen,tevens tijdens het rijden viel het me op dat er af en toe een tik te horen is,een beetje beangstigend geluid moet ik zeggen.

Wat kan ik doen om dit verder te checken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Erwin

Geluiden die zich pas manifesteren als je aan het rijden bent, zijn natuurlijk niet echt handig op te sporen. Tenzij je iemand onder je chassis vastbindt met een stevig touw of zo... :thumbsup:

Maar als het geluid van vooraan komt zoals je zegt, kan het de handremschoenen niet zijn. Die zitten enkel achteraan...

Een slepend geluid bij gas 'lossen' wijst op een versleten lager in de aandrijving.

Heb dit ook bij mijn motorfiets. Bij het optrekken hoor je niks, maar van zodra je afremt op de motor (gas lossen dus) is het precies een slijpschijf.

Oorzaak: 5° versnellingstandwiel + lager ingesleten .

Misschien is het bij jou ook zoiets, behalve dan dat er bij een Jeep veel meer lagers en tandwielen zijn dan bij een motor. Zo kan het uit je assen komen, uit je wiellagers, uit je tussenbak, uit je versnellingsbak en zelfs uit je motor.

Slepende remblokken of remschijven zou je altijd horen, ook bij het optrekken of uitbollen.

Heb je het ook als je een eindje uitbolt met de tussenbak in 'N' ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vanochtend nog even gereden en soms even in de N geschakeld maar het is en blijft moeilijk te horen al lijkt het geluid wel minder.

Het zou me toch wel verbazen als er sprake is van een versleten as of lager,er zit nu 83000 km.op de Jeep.Ik neem aan geen kilometerstand waar er veel sprake van slijtage is normaal gesproken.

Tevens de voor en achterkant opgekrikt en gekeken en gevoeld naar onregelmatigheden maar niet kunnen vinden......:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee geen olie vervangen.

De multieriem is wel aan vervanging toe,maar de juiste spanning wordt er toch automatisch op gehouden?

Maar dan nog,het geluid is alleen hoorbaar bij gas loslaten en lijkt van onder de auto vandaan te komen.

Wel weer frappant,de bovag garantie liep op 19 maart af.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erwin,

Op een rustige weg, laat hem aan 50 km / u eens uitbollen in 'N'

Let op, niet te lang doen zoiets, enkel een paar 100 meter anders is dit niet gezond voor je automaat.

Als je niks hoort bij het uitbollen in 'N' kun je je wiellagers al uitsluiten.

Als je hem terug in 'D' zet en de tussenbak in 4WD All time en hij doet het opnieuw dan ligt het wellicht aan de aandrijving.

Wat kun je dan checken ?

1) oliepeil automaat

2) oliepeil NV247 ---> let op !!! DOE HIER ABSOLUUT GEEN ATF III IN (zie apart topic)

3) oliepeil diff voor (en kleur bekijken... zwart = echt vies !)

4) oliepeil diff achter

5) rubber stofhoezen vooraan op wiellagers controleren (heb er ook al een vervangen, durven wel 's scheuren. Moeten ook vol vet zitten !!)

Met deze checkpunten kun je toch al één en ander uitsluiten.

Dat gegier lijkt sterk op een lager. In je auto loopt alles wat draait immers op lagers en die kunnen slijten.

Wat me wel nog puzzelt is die krak die je soms hoort, gezonde lagers doen dit immers niet ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben vandaag wat olie uit de diff's gehaald (oftwel mocht meekijken met Ape,daarvoor dank!)om te kijken of de kleur nog een beetje acceptabel is en of er eventueel metaaldeeltjes in zouden zitten,voor was iets de donker,midden redelijk.maar achter leek op een metallic olie.

Weet iemand of er gruis in mag zitten of is dit zowiezo een slecht teken?

Ik heb nog steeds een soort aanloopgeluid en heel af en toe een "kling"geluid tijdens het rijden.

Het idee is nu om in ieder geval de olie van de diff's te vervangen (moest toch binnenkort)en gelijk de tandwielen en dergelijk te laten checken bij een specialist.Iiemand een suggestie waar?in omgeving Apeldoorn?

Of toch gewoon B & S,Tiel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto staat inmiddels bij B & S,de achter-diff is helemaal stuk,de bouten zijn afgebroken(linkerkant),vielen er na demontage van het deksel zo uit....:)

De bouten hebben in de korte tijd een kleine ravage uitgericht,er is het nodige stuk.Wordt nu aan gewerkt.Daar kwam dus die klap vandaan en naderhand het bonken tijdens het rijden.Ook de "klong" soms onderweg is nu te verklaren,de bouten(gedeeltes) werden soms even meegenomen in de draaiende gedeeltes,nog een geluk dat hij tijdens het rijden niet vastgeslagen is.

Ben wel heel netjes ontvangen in Tiel,eerste indruk is heel goed.Heb er zeker vertrouwen in dat het daar goed komt.Moet alleen wel even diep in de buidel tasten......:)

Hoe dit kan gebeuren is helaas niet bekend,de specialisten gooien het op pure pech.Wel is me nu duidelijk dat de interval van het verversen van de olie van de diff's omhoog moet.Tiel ververst het liefst rond de 25.000 km's.

Zal volgende week posten wat er precies vervangen is in het diff.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was gisteren bij Erwin, aanvankelijk om het luchthuis een keer goed schoon te maken, maar vanwege de metalen "kloenk" hebben we even geconcentreerd op de aandrijflijn. Opvallend was idd het verschil in kleur van de diff olie voor en achter. Voor was donkerbruin en achter leek wel zilververf. In de zon kon je de metaaldeeltjes zien schitteren.

Frappant blijft dat de Jeep dealer hierna de vooras aanwees als oorzaak van de bijgeluiden, terwijl B&S bij de 2nd opinion al snel de juiste oorzaak achterhaalde en het achterdiff aanwees.

Wel vreemd dat er zomaar bij rustig rijden, borgbouten van de tandwielen in het diff kunnen afbreken. Al helemaal zuur dat de garantie van 6 maanden net was verlopen. Doet de Jeep reputatie niet goed trouwens bij een km-stand van 80.000 .........

Greetz,

Ape

P.s. Een vriend van mij vond nog het volgende over afbrekende bouten van de ring-gear in het achter diff van een TJ: http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.autos.4x4/2007-03/msg00122.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...