Spring naar bijdragen

Scheve bandenslijtage


Recommended Posts

Ik heb ondekt dat mijn voorbanden aan de buitenzijde harder slijten dan de binnenzijde. Dit is volgens mij te wijten aan de afstelling van het camber.

Volgens mijn werkplaatshandboek is het camber bij een ZJ niet af te stellen.

Daarbij lees ik veel dat bijv het camber wijzigd na het liften van een Jeep. Maar als ik het dan goed begrijp, zou dan nagenoeg elke gelifte Jeep scheve bandenslijtage hebben...? Of zijn er nog meer oorzaken hiervoor?

Graag jullie suggesties...

Greetz

Ramon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De scheve-banden slijtage aan de voorzijde komt omdat je bij elke bocht zo'n 1800 kg van richting moet veranderen. De auto helt daarbij over en voila, meer slijtage aan de buitenzijde voor. Regelmatig de wielen kruislings van voor naar achteren wisselen (zoals vermeld in instructie-boekje), verdeelt de slijtage.

Greetz,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regelmatig de wielen kruislings van voor naar achteren wisselen (zoals vermeld in instructie-boekje), verdeelt de slijtage.

Daar zou ik mee oppassen; veel moderne banden hebben een draairichting (aangegeven op de wang van de band). Bij kruislings verwisselen klopt die niet meer tenzij je de band van de velg laat halen en er opnieuw op laat zetten.

Het camber van een ZJ is idd niet af te stellen. De ZJ heeft geen onafhankelijke wielophanging. Bij het verhogen gaat de complete vooras meer omlaag (of de auto omhoog, hoe je het wilt zien :D) en heeft dus ook geen invloed op het camber.

Overigens levert een slecht werkende visco ook een verhoogde slijtage aan je voorbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De scheve-banden slijtage aan de voorzijde komt omdat je bij elke bocht zo'n 1800 kg van richting moet veranderen. De auto helt daarbij over en voila, meer slijtage aan de buitenzijde voor. Regelmatig de wielen kruislings van voor naar achteren wisselen (zoals vermeld in instructie-boekje), verdeelt de slijtage.

Greetz,

Ape

Mijn huidige voorbanden zitten er net 10.000km onder. De voorgaande banden waren keurig gelijkmatig afgesleten... In de zomer 2007 zijn mijn stuur- en spoorstokken vv en uitgelijnd. Nadien is mijn Jeep gelift.

Dus die 1.800km overhellende massa als veroorzaker:huh: ik weet het niet...

Ik had de Goodyear Wrangler eronder, maar heb nu Grabber UHP. Zou type band er nog toe doen?! Zou toch raar zijn als alleen de buitenkanten harder slijten. En of een slecht werkende visco hierop invloed heeft.....?!:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had de Goodyear Wrangler eronder, maar heb nu Grabber UHP. Zou type band er nog toe doen?! Zou toch raar zijn als alleen de buitenkanten harder slijten. En of een slecht werkende visco hierop invloed heeft.....?!:yes:

De General Grabber UHP's heb ik ook. Fijne band en ook een optisch mooi profiel. Weliswaar alleen voor weg-gebruik, maar ik mag met mijn 5.9 het terrein niet in. Mijn vrouw heeft de advertentie voor Marktplaats al klaar staan voor het geval ze hem onder de modder op de oprit ziet staan :lol:. Voor baggeren heb ik een Dodge en een Suz.

On topic : voorheen had ik ook slijtage aan de zijkanten van de voorbanden. Montage van de UHP's i.c.m een uitlijning verhielp dit. Ik heb de UHP's nu een jaar of 2 en heb ze van mijn vorige ZJ overgezet op mijn huidige ZJ.

Bij een slechte visco slijten de voorbanden ook sneller; ze 'schuiven' steeds over de grond bij het nemen van bochten.

image155up4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De General Grabber UHP's heb ik ook. Fijne band en ook een optisch mooi profiel. Weliswaar alleen voor weg-gebruik, maar ik mag met mijn 5.9 het terrein niet in. Mijn vrouw heeft de advertentie voor Marktplaats al klaar staan voor het geval ze hem onder de modder op de oprit ziet staan :D. Voor baggeren heb ik een Dodge en een Suz.

On topic : voorheen had ik ook slijtage aan de zijkanten van de voorbanden. Montage van de UHP's i.c.m een uitlijning verhielp dit. Ik heb de UHP's nu een jaar of 2 en heb ze van mijn vorige ZJ overgezet op mijn huidige ZJ.

Bij een slechte visco slijten de voorbanden ook sneller; ze 'schuiven' steeds over de grond bij het nemen van bochten.

image155up4.jpg

Volgende maand zijn me achterbanden ook aan vervanging toe. Gaan de voorste naar achteren en gelijk (weer) laten uitlijnen (planning voor de lift kwam helaas ruim na het uitlijnen :rolleyes:) Dus eens kijken of het hiermee opgelost is. Tevens zit ik me te bedenken welke wielstanden in meer of mindere mate nog meer veranderen na een lift....?

Mooi sierstuk trouwens MRobers! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De General Grabber UHP's heb ik ook. Fijne band en ook een optisch mooi profiel. Weliswaar alleen voor weg-gebruik, maar ik mag met mijn 5.9 het terrein niet in. Mijn vrouw heeft de advertentie voor Marktplaats al klaar staan voor het geval ze hem onder de modder op de oprit ziet staan :D. Voor baggeren heb ik een Dodge en een Suz.

On topic : voorheen had ik ook slijtage aan de zijkanten van de voorbanden. Montage van de UHP's i.c.m een uitlijning verhielp dit. Ik heb de UHP's nu een jaar of 2 en heb ze van mijn vorige ZJ overgezet op mijn huidige ZJ.

Bij een slechte visco slijten de voorbanden ook sneller; ze 'schuiven' steeds over de grond bij het nemen van bochten.

image155up4.jpg

Volgende maand zijn me achterbanden ook aan vervanging toe. Gaan de voorste naar achteren en gelijk (weer) laten uitlijnen (planning voor de lift kwam helaas ruim na het uitlijnen :rolleyes:) Dus eens kijken of het hiermee opgelost is. Tevens zit ik me te bedenken welke wielstanden in meer of mindere mate nog meer veranderen na een lift....?

Mooi sierstuk trouwens MRobers! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende maand zijn me achterbanden ook aan vervanging toe. Gaan de voorste naar achteren en gelijk (weer) laten uitlijnen (planning voor de lift kwam helaas ruim na het uitlijnen :rolleyes:)

Kijk wel goed naar het profiel op je oude en nieuwe banden; als er teveel verschil in omtrek van de banden zit (door versleten profiel op achterbanden i.c.m. nieuw profiel op voorbanden) gaat je visco sneller kapot. Het kleinste snelheidsverschil (en dat heb je snel) zorgt al voor extra slijtage aan je visco omdat die continu probeert te 'compenseren'. Voor een ZJ met 249 (dus met visco) geldt als gouden regel : vervang altijd alle 4 je banden tegelijkertijd!

Mooi sierstuk trouwens MRobers! ;)

Dank je :D

Heb ik er bij Co Oskam gelijk op laten zetten toen ik een Flowmaster 40 Deltaflow liet monteren. Doel is om er als verjaardagskado links ook eentje te laten plaatsen (dubbele uitlaat).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Volgende maand zijn me achterbanden ook aan vervanging toe. Gaan de voorste naar achteren en gelijk (weer) laten uitlijnen..

Een week of 2 geleden de bandjes laten vervangen en opnieuw uitlijnen. We zullen het profiel in de gaten houden. Maar ik geloof wel dat het goed gaat komen door de uitlijnen, stond idd niet goed, agv de lift.

Tevens het visco verhaal gecontroleerd: de 8jes, en dit ging zonder problemen. Geloof heus wel een keer aan de beurt te komen, sta nu op ruim 203.000km... :blink:

En nu ook maar eens een afspraak gaan maken bij Co oskam voor een Flowmaster40.... :whistle: (Schijnt nog harder te klinken dan de rvs cherry ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu ook maar eens een afspraak gaan maken bij Co oskam voor een Flowmaster40.... :whistle: (Schijnt nog harder te klinken dan de rvs cherry ;))

Ik heb daar een 40 gehoord onder mijn auto (is geen V8, maar een 6L), en die vond ik te hard. Heb nu een 50 die klinkt (naar mijn mening) iets beschaafder. Maar als je van hard houdt, is die 40 inderdaad geschikt :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb daar een 40 gehoord onder mijn auto (is geen V8, maar een 6L), en die vond ik te hard. Heb nu een 50 die klinkt (naar mijn mening) iets beschaafder. Maar als je van hard houdt, is die 40 inderdaad geschikt :blink:

YES! HARD IS GOED!

Ehhh... nou ja. Het klinkt zeer heftig; dat is zeker waar. En het is geen geheim dat mijn buren mij niet zo lief vinden als ik om 05.30 m'n Grote Indiaan start als ie op de oprit staat met z'n rug tegen de garagedeur. Ach ja, het 'dorpse' is er hier in Pijnacker inmiddels vanaf, dus ze zitten me niet meer achterna met hooivorken en brandende fakkels ;) Het kan ook zijn dat ze de moed hebben opgegeven nadat mijn vrouw een half uur later vertrok met haar Corvette :whistle:

Onder m'n 5.2 ZJ zat een 'gewone' Flowmaster 40 met dubbele pijpen; die klonk zeker wat beschaafder. Dat mijn huidige Flowmaster 40 DeltaFlow harder klinkt kan overigens ook deels komen door de dikkere uitlaatpijpen die een 5.9 heeft t.o.v. een 5.2.

Om on topic te komen; sinds 2 weken heb ik opgemerkt dat mijn rechtervoorband aan de buitenkant aardig is versleten. Heel raar; de rest is nog helemaal goed na 50.000km op de UHP's. Ben naar een specialist gegaan en die heeft hem een vierwieluitlijning gegeven maar wat denk je? Alles stond 100% goed!

Ik heb de voorbanden voorlopig naar achteren gewisseld. Nu weet ik wel dat ik op weg naar mijn werk (binnendoor vanwege de files) over 14 rotondes rijd; zodoende de rechtervoorband mischien meer wordt belast? Hmmm... ik zal de komende tijd de rotondes maar eens rechtdoor eroverheen nemen om te kijken of dat helpt. Daar is ie uiteindelijk toch voor gemaakt, nietwaar? :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...